گمانه‌زنی رسانه ژاپنی از محتوای احتمالی مذاکرات روحانی و آبه

گروه جهان الف،   3980927144

یک رسانه ژاپنی درباره محتوای احتمالی مذاکرات سران ایران و ژاپن در توکیو گمانه‌زنی‌هایی منتشر کرد است.

به گزارش تسنیم، روزنامه ژاپن تایمز در گزارشی با اشاره به سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن نوشت به احتمال زیاد روحانی و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، در این سفر در مورد تحریم‌های آمریکا علیه تهران مذاکره خواهند کرد.

ژاپن تایمز روز چهارشنبه با استناد به اظهارات مقامات ایران و ژاپن نوشت  «حسن روحانی»  رئیس جمهوری اسلامی ایران روز جمعه برای دیدار با نخست وزیر «شینزو آبه» به ژاپن سفر خواهد کرد.

گزارش می نویسد این سفر در حالی صورت می گیرد که انتظار می رود دولت ژاپن به زودی در جلسه هیات دولت، طرحی را برای اعزام نیروهای دفاع از خود نیروی دریایی ژاپن در ماموریتی برای تامین امنیت کشتیرانی، به خاورمیانه اعزام کند.

ژاپن تایمز می افزاید طرف ژاپنی قصد دارد موضوع اعزام نیروهای دفاع از خود ژاپن به خاورمیانه را در این سفر برای رئیس جمهوری ایران توضیح دهد تا روحانی پیش از نهایی شدن طرح، در جریان جزییات آن قرار گیرد.

گزارش می افزاید سفر روحانی به ژاپن، نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به توکیو از اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی است که رئیس دولت اصلاحات ایران از این کشور بازدید کرد.

ژاپن تایمز با استناد به اظهارات «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آورده است تهران می داند توکیو از سوی ایالات متحده آمریکا تحت فشار است.

در ادامه این گزارش آمده است معاون وزیر خارجه ایران امیدوار است شرکت های ژاپنی خرید نفت خام ایران را ادامه دهند.

آبه در خرداد امسال به عنوان اولین نخست وزیر ژاپن در ۴۱ سال گذشته به ایران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

"ان. اچ. کی" تلویزیون ژاپن نیز گزارش کرد دولت این کشور پس از ارائه توضیحات «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مورد هدف اعزام نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه، مجوز انجام این ماموریت را صادر می کند.

"ان. اچ. کی" روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد احزاب ائتلاف حاکم بر ژاپن در روز گذشته (سه شنبه) یک پیش نویس تصمیم کابینه برای اعزام یک ناوشکن و یک هواپیمای گشتی به منطقه خاورمیانه برای کمک به حصول اطمینان از دریانوردی امن کشتی های تجاری را تصویب کردند.

در این پیش نویس همچنین آمده هنگامی که دولت بخواهد این ماموریت را تمدید کند، به مجلس گزارش خواهد داد.

گزارش می افزاید در عین حال دولت ژاپن اعلام کرده است آبه و روحانی به عنوان بخشی از تلاش های دیپلماتیک برای کاهش تنش و تثبیت اوضاع در خاورمیانه در روز جمعه با هم گفت‌وگو خواهند کرد آبه قصد دارد به رئیس جمهوری اسلامی ایران توضیح دهد چرا ژاپن این نیروها را به خاورمیانه اعزام می کند.

"ان. اچ. کی" می گوید: بعد از این دیدار،  کابینه این طرح را از هفته آینده به بعد تصویب خواهد کرد در پی این تصمیم، نیروهای دفاع از خود، تدارکات لازم مانند بارگیری تجهیزات و آموزش پرسنل را آغاز خواهد کرد.

تلویزیون ژاپن اعلام کرد: انتظار می رود این ناوشکن بعد از اواسط ژانویه ژاپن را ترک کند به محض اینکه این ناوشکن به منطقه برسد، هواپیمای گشتی P۳C که در حال حاضر در عملیات ضد دزدان دریایی در آبهای کشور آفریقایی جیبوتی مشغول به خدمت است، به آن ملحق خواهد شد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران که در راس یک هیات بلندپایه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور به مالزی سفر کرده است قرار است روز جمعه از مالزی عازم توکیو شود.

روحانی قرار است روزهای ۲۰ و ۲۱ دسامبر برابر با ۲۹ و ۳۰ آذر سال جاری به توکیو سفر کند.