دکتر سالاری در دیدار با سفیر عراق در تهران: برای ارتقاء خدمات بیمه‌ای و درمانی آماده همکاری با عراق هستیم / توریسم درمانی و خدمات بیمه‌ای به اتباع عراقی مقیم ایران از زمینه‌های اصلی همکاری است

گروه اجتماعی الف،   3980926126
برای ارتقاء خدمات بیمه‌ای و درمانی آماده همکاری با عراق هستیم  / توریسم درمانی و خدمات بیمه‌ای به اتباع عراقی مقیم ایران از زمینه‌های اصلی همکاری است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ارائه خدمات توریسم درمانی و همچنین ارائه خدمات بیمه‌ای به اتباع عراقی مقیم ایران را از مهمترین زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: برای تبادل نظر و همکاری دو جانبه آماده هستیم و می‌توانیم زمینه‌های مناسب در توسعه همکاری‌ها را بررسی کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر مصطفی سالاری در دیدار با سفیر عراق در تهران اظهار داشت: روابط حسنه دو کشور ایران و عراق در همه زمینه‌ها رو به گسترش است و این فضای همکاری در حوزه تأمین اجتماعی نیز وجود دارد که امیدواریم دیدار امروز زمینه ساز ارتقاء همکاری‌ها در زمینه توسعه خدمات تأمین اجتماعی با اتباع عراقی مقیم ایران و همچنین مسافران عراقی در ایران باشد.

سالاری در ادامه به معرفی خدمات سازمان تأمین اجتماعی در ایران پرداخت و گفت: بیش از نیمی از جمعیت ایران تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند و پرداخت مستمری بازنشستگی و همچنین خدمات درمانی مهمترین تعهدات این سازمان به جامعه تحت پوشش است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی به اتباع خارجی براساس ماده 5 قانون تأمین اجتماعی انجام می‌شود، گفت: خدمات این سازمان به اتباع خارجی تفاوتی با اتباع ایران ندارد و افراد خارجی شاغل در ایران نیز همچون مردم ایران مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند.

دکتر سعد جواد قندیل، سفیر جمهوری عراق در تهران نیز در این دیدار گفت: زمینه‌های همکاری وسیعی بین دو کشور ایران و عراق وجود دارد و خوشحال می‌شویم که راهکارهای مناسب برای توسعه روابط در زمینه تأمین اجتماعی نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه سفارت جمهوری عراق در تهران بزرگترین سفارت خانه این کشور در همه جهان است، گفت: عراق همچنین در شهرهای مشهد، کرمانشاه و اهواز نیز کنسولگری دارد.

سفیر عراق در ایران گفت: در زمینه پوشش بیمه‌ای و تأمین خدمات درمانی برای اتباع عراقی مقیم ایران، افرادی که برای مداوا و یا سیاحت و زیارت به ایران سفر می‌کنند و همچنین کارمندان محلی سفارتخانه و کنسولگری‌های عراق در ایران می‌توانیم همکاری داشته باشیم و از پیشنهاد طرف ایرانی در این زمینه‌ها استقبال می‌‎کنیم.

دکتر احمدرضا خزاعی، مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر اتباع خارجی در ایران دارای اقامت قانونی هستند که اتباع کشور عراق حدود 3 درصد آنان را تشکیل می‌دهند و حدود 35 هزار نفر اتباع عراقی در ایران اقامت قانونی دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 200 نفر از اتباع عراقی مقیم ایران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، گفت: 1530 نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی نیز از اتباع عراق هستند.

خزاعی ادامه داد: حدود 1000 نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در اقلیم کردستان عراق زندگی می‌کنند که برای تسهیل در خدمت رسانی به آنان پرونده مستمری آنها در شعبه پیرانشهر متمرکز شده است.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی خواستار همکاری بیشتر وزارت آسایش اقلیم کردستان عراق با کارگزاران تأمین اجتماعی در این اقلیم شد و گفت: کارگزاران تأمین اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان مشغول خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور هستند اما در اقلیم کردستان عراق به صورت استثنا بیمه شدگان عراقی نیز خدمات مورد نیاز را از کارگزار تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند که در این زمینه نیازمند همکاری بیشتر مسئولان این منطقه هستیم.

خزاعی با اشاره به امکان استفاده دانشجویان خارجی مقیم ایران از بیمه تأمین اجتماعی گفت: حدود 7 هزار دانشجوی عراقی در ایران مشغول به تحصیل هستند که می‌توانند از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.

دکتر ابوالفضل آفریده، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: سازمان تأمین اجتماعی دارای 78 بیمارستان، 5 دی کلینیک و 300 مرکز درمانی سرپایی در سراسر کشور است که در بسیاری از این مراکز امکان ارائه خدمات توریسم درمانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه 8 بیمارستان تأمین اجتماعی گواهی بین المللی IPD در زمینه ارائه خدمات توریسم درمانی دارند، گفت: بیمارستان‌های میلاد و شهید لواسانی در تهران، فارابی مشهد، عالی‌نسب تبریز، امام رضا(ع) ارومیه، خاتم الانبیاء(ص) گرگان، البرز کرج و آتیه همدان این گواهی بین المللی را دریافت کرده و تعداد دیگری از بیمارستان‌ها نیز در آینده نزدیک دریافت خواهند کرد.

دکتر آفریده افزود: در این بیمارستان‌ها امکان ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در رشته‌های مختلف به بیماران خارجی وجود دارد و با همکاری هلدینگ گردشگری نیز می‌توانیم خدمات مربوط به جابجایی بیماران را نیز بر عهده بگیریم.