وزارت خارجه آمریکا: آماده مذاکره با ایرانیم اما تحریم ادامه می‌یابد

گروه جهان الف،   3980925116 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که کشورش آماده مذاکره با ایران است اما تأکید کرد که واشنگتن تحریم علیه ایران را ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با الجزیره، بار دیگر از آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران خبر داد اما اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده کشورش علیه ایران متوقف نخواهد شد. 

اورتاگوس گفت: وضعیت [در منطقه خلیج فارس] پیچیده است اما روابط [واشنگتن با کشورهای عربی حاشیه آن] عالی است. این موضوع را می‌توانید از سطح دیپلماتیک بالایی که به سمینار دوحه 2019 اعزام شد ببینید. این اولین بار است که من در آن شرکت می‌کنم. همچنین استفان منوشین وزیر خزانه‌داری و ایوانکا ترامپ مشاور رئیس جمهور و برایان هوک نماینده رئیس جمهور در امور ایران و افراد بسیاری در هیأت آمریکا حضور داشتند. این، نشان دهنده میزان توجه دولت آمریکا به روابط با قطر است. مسائل بسیاری است که تلاش می‌کنیم به عنوان کشورهای دوست و متحد، آن را با هم حل کنیم. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ایران معتقد است، کارهای دولت آمریکا مانور است، گفت: آنچه ما انجام می‌دهیم برای بازگشتن ایران به میز مذاکره است. رئیس جمهور گفت که دنبال توافقی بهتر است. ما برای اختلافاتمان دنبال حل دیپلماتیک هستیم نه دنبال جنگ. ما غالبا دست خود را برای همکاری دیپلماتیک دراز کرده‌ایم. هفته گذشته من مثل برایان هوک امیدوار بودم. زمانیکه در نجات گروگان آمریکایی شیوا ایوانک و بازگشتش به آمریکا موفق بود. همانطور که هوک و همچنین مایک پامپئو وزیر خارجه گفت، ما آماده ادامه گفت‌وگوی کنسولی با رژیم ایران هستیم اگر جدی باشند. 

او در پاسخ به این سوال الجزیره که «فکر می‌کنید، اوضاع در حال تشدید شدن است یا اینکه نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، مانع این تشدید خواهد شد» گفت: اینطور فکر نمی‌کنم. ما در مواضع خود شفاف هستیم. مایک پامپئو وزیر خارجه در سخنانی یک سال و نیم پیش دوازده شرط تعیین کرد و گفت، رژیم ایران باید آن را اجرا کند. این شروط متکی به تلاش برای این است که ایران به کشوری عادی تبدیل شود. نمی‌خواهیم که بازوهای تروریستی خود در خاورمیانه را حمایت مالی و ثبات را متزلزل یا سلاح به عراق و یمن منتقل کند. بنابراین ما آماده گفت‌وگو و مذاکره هستیم اما تحریم‌ها ادامه می‌یابد تا ایران به طور جدی به میز مذاکره بازگردد. 

اورتاگوس در پاسخ به سوال الجزیره که گفت،‌ اگر ایران به میز مذاکره بازنگشت راهکار چیست، گفت، «فشار حداکثری را ادامه می‌دهیم. ما این را سیاستی قوی می‌دانیم. اداره وزارت خارجه بعد از بررسی عمیق تصمیم گرفت که از برنامه اقدام مشترک [برجام] خارج شود. ما درباره این موضوع با اروپایی‌ها و دیگر طرف‌های امضاکننده برنامه مشترک، صحبت کردیم. الان در مجمع عمومی سه کشور چین، فرانسه و بریتانیا از نیاز به مذاکره برای رسیدن به توافقی بهتر صحبت می‌کنند. گفته‌اند که توافق شامل تولید موشک‌های بالستیک ایران و رفتار بی‌ثبات‌کننده‌اش یا حمایتش از تروریسم در منطقه نمی‌شود. این موضع، مختص آمریکا نیست. هر چه به جلو می‌رویم شاهدیم که اروپایی‌ها نیز این موضع را می‌پذیرند و از ایران می‌خواهند که درباره رفتارش در منطقه بازنگری کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی از ادامه یافتن تحریم‌ها سخن می‌گوید که اخیرا رئیس جمهور ایران برای چندمین بار تکرار کرد که در صورتی حاضر به گفت‌وگو یا ادامه مذاکره است که آمریکا همه تحریم‌ها را متوقف کند.