ممنوعیت واردات خودرو لغو می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3980925109

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی با اشاره به مشکل آلودگی هوا از آمادگی برخی تولیدکنندگان برای تولید وسایل نقلیه برقی ظرف یک سال خبر داد و با تاکید بر اینکه سیاست‌ ممنوعیت واردات خودرو تغییرپذیر نیست، گفت که انتقال تکنولوژی تولید وسایل نقلیه برقی باید ابتدا با واردات تعداد اندکی خودروهای برقی به کشور انجام شود.

به گزارش ایسنا، حسین مدرس خیابانی در مراسم "هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری در بخش صنعت، معدن و تجارت" با بیان اینکه تمام موانع توسعه کشور شناسایی شده و در حال حاضر باید راهکارها ارائه شوند، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های تجاری اخیر و ممنوعیت واردات بخش عمده کالاها، صنعت کشور نیازمند کار تحقیقاتی است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به سخنان دبیر انجمن‌های تحقیق و توسعه کشور که گفته بود آمادگی تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بخش‌های پژوهشی کشور در حال حاضر روی تولید خودروهای برقی کار می‌کنند، اما به نظر می‌رسد لازم است شرکت‌های خودروسازی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاونت صنایع، با همکاری انجمن‌های تحقیق و توسعه کشور یک فعالیت جدی برای انتقال فناوری خودروهای برقی به کشور انجام دهند.

وی افزود: برخی انتقاد می‌کنند که دولت می‌خواهد به بهانه خودروهای برقی واردات خودرو را از سر بگیرد، اما سیاست دولت در واردات خودرو تغییر ناپذیر است و هدف ما این است که از صنایع داخلی خود حمایت کنیم، اما برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی لزوم ایجاد این خلاقیت و انتقال تکنولوژی و فناوری تولید خودروهای برقی انکارناپذیر است.

قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه انتقال تکنولوژی وسایل حمل و نقل برقی باید ابتدا با واردات تعداد اندکی خودروی برقی به کشور انجام شود، گفت: پیش‌تر تولیدکنندگانی اعلام کرده بودند که می‌توانند ظرف یک سال موتورهایی تولید کنند که با حجم ۲۵۰ سی سی قدرت شارژ ۱۵۰ کیلومتر را دارد.

مدرس خیابانی در پایان راه حل رفع آلودگی هوا را حذف سوخت‌های آلوده‌کننده محیط زیست عنوان کرد و افزود: باید این اطمینان به مردم داده شود که انتقال تکنولوژی و تولید خودروی برقی در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد و همه مردم از آن نفع می‌برند.