مخالفت ائتلاف‌های صدر و العبادی با انتصاب «نخست‌وزیر حزبی»

گروه جهان الف،   3980924199 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دو ائتلاف‌ سائرون و النصر درپارلمان عراق به طور تلویحی مخالفت خود را با نامزدی «محمد شیاع السودانی»، برای نخست‌وزیری عراق اعلام کردند.

به گزارش فارس، دو ائتلاف «سائرون» مورد حمایت «مقتدی الصدر» و «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق مخالفت خود را با نامزدی هر شخصیت وابسته به احزاب برای نخست وزیری دولت آتی اعلام کردند.

این دو ائتلاف به مطرح شدن اسم «محمد شیاع السودانی» یک عضو پارلمان عراق برای نخست‌وزیری عراق واکنش نشان دادند. این در حالی است که پیشتر گزارش شده بود که العبادی از نخست‌وزیری السودانی حمایت می‌کند.

ائتلاف النصر در بیانیه‌ای تأکید کرد: «این ائتلاف به طور رسمی حمایت خود را از هر نامزد نخست وزیری تکذیب می‌کند و اصلا کاری به رقابت میان احزاب برای نامزد هر شخصیتی برای تصدی نخست وزیری ندارد.»

این ائتلاف که ۴۲ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارد، افزود: «ائتلاف النصر نخستین طرفی بود که استعفای کابینه کنونی و تشکیل دولت مستقل از احزاب برای رهبری دوره موقت در عراق را پیشنهاد داد.»

النصر تاکید کرد: «مهم‌تر از اینکه چه کسی نخست وزیر باشد، معیارها و وظایف دوره موقت در عراق اهمیت دارد که در رأس آن پایبندی به نقشه راه شفاف با سقف‌های زمانی مشخص برای ایجاد تغییر، ایجاد عدالت، مجازات جنایتکاران، محدود کردن سلاح در دست دولت، بازگرداندن ثبات و صلح به جامعه عراق و رهایی دادن قدرت اراده و تصمیم‌گیری عراقی‌ها از هر گونه مداخلات و تضمین اقدامات لازم برای مرحله نهایی و در راس آن برگزاری انتخابات آزاد است.»

ائتلاف سائرون هم در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما مخالف هر برنامه‌ای در ارتباط با انتخاب شخصیتی حزبی برای  تصدی مقام نخست وزیری عراق هستیم. کما اینکه مخالف هر کسی هستیم که شروط معترضان درباره وی صدق نمی‌کند.»

این ائتلاف که در پارلمان ۵۴ کرسی دارد، با بیان اینکه از هر شخصیت مورد توافق معترضان در میدان‌های اعتراضات حمایت می‌کند، افزود: «ما به پشتیبانی از یک شخصیت مستقل، پاکدست و شایسته متعهدیم و به هر کسی که جامعه عراق به آن راضی باشد، راضی هستیم.»

«ایاد علاوی» رئیس ائتلاف الوطنیه عراق هم امروز تشکیل دولت موقت و کوچک شده‌ای را که مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند، خواستار شد.

علاوی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت آتی باید کوچک شده و موقت باشد، عمر آن از یک سال بیشتر نباشد و در انتخابات آتی هم نامزد نشود و زمینه برگزاری انتخاباتی شفاف با قانون انتخابات جدید را فراهم کند.»

علاوی که ائتلافش در پارلمان ۲۱ کرسی دارد تسریع در یافتن راه حل برای بحران کنونی را خواستار شد.

منابع رسانه‌ای روز شنبه گزارش دادند که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق احتمالا ظرف روزهای دوشنبه و سه شنبه با صدور حکمی «محمد شیاع السودانی» را به طور رسمی مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور می‌کند.

گفته شده بود، طی روزهای گذشته رقابت بر سر السودانی و «مصطفی الکاظمی» رئیس فعلی سازمان اطلاعات عراق بود، اما حالا تقریبا توافق بر سر السودانی نهایی شده است.

هم‌زمان با این شایعات، شبکه‌های سعودی شروع به ایجاد موج اعتراضی علیه السودانی کردند. شبکه‌های العربیه و الحدث هم به مصاحبه با عده‌ای از معترضان در حال تبلیغ علیه گزینه جدید نخست‌وزیری پرداختند.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق سوم دسامبر جاری (دوازدهم آذر ماه) در درخواستی کتبی به «برهم صالح» رئیس جمهور عراق از وی خواست هر چه سریع‌تر نخست وزیر جدید را معرفی کند، زیرا  بر اساس ماده 76 قانون اساسی عراق، رئیس جمهور باید ظرف پانزده روز نامزد بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را مامور تشکیل دولت کند.

مهلت قانونی انتخاب جانشین «عادل عبدالمهدی» هجدهم دسامبر (۲۷ آذر ماه) به پایان می‌رسد و به گفته کارشناسان اگر گروه‌های سیاسی عراق در این مدت نتوانند رئیس جدید قوه مجریه کشورشان را معرفی نکنند بیم از بروز یک خلا قانونی می‌رود.

پس از پایان مهلت پانزده روزه و ناکامی رئیس جمور در تعیین نامزد جانشینی عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی برای ۳۰ روز دیگر نخست وزیر پیشبرد امور خواهد بود و پس از آن کار دولت مستعفی تمام می‌شود و بر اساس ماده ۸۱ قانون اساسی که می‌گوید اگر به هر دلیل کرسی نخست وزیری خالی ماند رئیس جمهور به آن تکیه می‌زند، اختیارات نخست‌وزیری به رئیس جمهور منتقل خواهد شد.