عذرخواهی وزیر راه از تاخیر در افتتاح آزادراه تهران-شمال

گروه اقتصادی الف،   3980924144 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی ضمن عذرخواهی از تاخیر در افتتاح و بهره‌برداری از برخی پروژه‌های این وزارتخانه به ویژه آزادراه تهران – شمال، گفت: قطعا این آزادراه در دهه فجر افتتاح می‌شود و چهار آزادراه دولتی که عوارض الکترونیکی در آنها اجرایی شده عوارض‌شان برای مردم به صورت پیمایشی محاسبه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل اظهار کرد: در وهله نخست باید از مردم عذرخواهی کنم که برخی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی مانند آزادراه تهران – شمال افتتاح‌شان به تاخیر افتاد، اما کارگاه‌های این آزاد راه‌ها و همه پرسنل و دست‌اندرکاران آن به صورت ۲۴ ساعته در آن تلاش می‌کنند که این آزادراه هرچه سریع‌تر افتتاح شود.

وی ادامه داد: مسلما آزادراه تهران – شمال در دهه فجر افتتاح خواهد شد و در هفته اول دی‌ماه افتتاح متروی هشتگرد را داریم و پس از آن، ادامه‌ی اتوبان همت تا کرج به افتتاح خواهد رسید.

قطعه دوم آزادراه تهران – شمال کی افتتاح می‌شود؟

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که قطعه دوم آزادراه تهران – شمال دقیقا چه زمانی به افتتاح خواهد رسید و آیا تاخیری نیز در افتتاح آن به وجود خواهد آمد یا خیر؟ گفت: کارگاه‌های قطعه دوم و سوم آزادراه تهران – شمال هم‌اکنون فعال است و هدف ما این است که با بازکردن تونل البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل بار ترافیکی در این مسیر را کاهش دهیم، اما مشکلات بسیاری در افتتاح قطعات دیگر این آزادراه وجود دارد. به عنوان مثال برای تکمیل و افتتاح قطعه دوم و سوم آزادراه تهران – شمال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این ۵۶ کیلومتر را نیز افتتاح کنیم.

پیمایشی شدن عوارض الکترونیکی ۴ آزادراه دولتی – الکترونیکی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیمایشی شدن عوارض آزادراهی در راستای اجرای طرح عدالت اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است چرا که مردم به میزانی که از آزادراه استفاده می‌کنند باید عوارض پرداخت کنند و این طرح در سال جاری ابتدا در آزادراه‌های دولتی الکترونیکی اجرایی می‌شود.

وی درباره ادامه این طرح نیز اضافه کرد: در ادامه شش آزادراه دیگر را نیز در دستور کار داریم تا ضمن اجرای طرح الکترونیکی کردن عوارض، پرداخت این مبلغ را برای مردم به صورت پیمایشی انجام دهیم. این آزادراه‌ها تقریبا آماده شده و به زودی این طرح در آنجا اجرایی می‌شود. همچنین شش آزادراه دیگر نیز در آستانه اجرای این طرح قرار دارد.

اسلامی همچنین گفت: در زمینه‌ی پیمایشی شدن عوارض آزادراهی تعرفه آن را به صورت شناور در نظر خواهیم گرفت تا مردم با تنظیم ساعات ترددشان بتوانند هزینه‌های آزادراهی خود را نیز مدیریت کنند.

هدف‌گذاری برای رسیدن به ۵۰ میلیون تن ترانزیت

وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی وضعیت ترانزیت و برنامه‌های موجود برای رشد آن اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام می‌شود اما هدف‌گذاری ما برای رسیدن به ۵۰ میلیون تن ترانزیت است و امیدواریم با توافق‌های صورت گرفته با کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، روسیه و غیره به این هدف دست پیدا کنیم همچنین تسهیلات و تخفیفات ویژه‌ای برای بالابردن جذابیت ترانزیت از مسیر ایران در برنامه داریم.