نیوزویک: ایران کشوری "مقتدر" با توانایی تولید "ابزارهای قوی" است

گروه جهان الف،   3980924135 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
نیوزویک: ایران کشوری "مقتدر" با توانایی تولید "ابزارهای قوی" است

نشریه آمریکایی نیوزویک با اشاره به سقوط یک فروند پهباد پیشرفته آمریکایی در حمله موشکی اخیر سپاه در تنگه هرمز، از ایران به عنوان کشوری یاد کرد که قادر است ابزارهای بسیار قوی در برابر آمریکا تولید کند: 

« یکی از پیشرفته ترین پهبادهای نیروی دریایی آمریکا به تازگی در خاورمیانه سقوط کرده است. این حادثه به دنبال دو حادثه دیگر رخ داده است تا به صورت بالقوه نیروی دریایی را با تنها دو پرنده بدون سرنشین دیگر از این مدل رها کند: RQ-4A  که تولید آن بسیار پرهزینه است. 

نیروی دریایی آمریکا در بیانه ای که پنج شنبه منتشر شد، اعلام کرد یک فروند پهباد RQ-4A در 26 نوامبر حین برخاستن از زمین به یک شئی خارجی برخورد کرد. این حادثه در پشتیبانی از عملیات ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا رخ داد که در آن به کسی آسیب نرسید اما به پهلوی پهباد خساراتی وارد کرد. 

هزینه تولید این پهباد که به گلوبال هاک هم معروف است، حدود 180 میلیون دلار است. یک فروند از این پرنده در سال 2012 در پروازی آموزشی در مریلند سقوط کرد. شبکه سی ان ان در همان زمان گزارش داد که نیروی دریایی آمریکا پنج فروند از این پهباد را در اختیار دارد. 

در ژوئن گذشته نیز یک فروند گلوبال هاک با یک موشک زمین به هوای سپاه پاسدان انقلاب اسلامی در تنگه هرمز هدف قرار گرفت و سقوط کرد. موسسه دریایی آمریکا تخمین زده است این حمله – که خیلی برای آمریکا گران تمام شد – همراه با حادثه اخیر سبب شده است که نیروی دریایی تنها دو فروند از این پهباد را در اختیار داشته باشد. گفته می شود نظر پنتاگون درخصوص این پهبادها تغییر کرده است. 

ناوگان پنجم نیروی دریایی هنوز به تماس های ای میلی نیوزویک برای اعلام نظر پاسخ نداده است.

نشریه فارین پالیسی ماه گذشته به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکایی – و پیش از بروز حادثه اخیر – نوشت نیروی دریایی درنظر دارد 21 فروند از 35 پهباد RQ-4 گلوبال هاک خود را کنار بگذارد. ظاهرا این پیشنهاد به دفتر وزیر دفاع آمریکا ارائه شده و  این در حالی است که قرار است پهبادهای MQ-4C Triton  جانشین آنها شوند. 

این تحولات همچنین در حالی رخ می دهد که رقبای نزدیک نظیر روسیه و چین توانایی روبه رشدی در تولید پهباد داشته و در عین حال ابزارهای "بسیار قدرتمند" در دیگر "کشورهای مقتدر" نظیر ایران، تولید می شود. 

جمهوری اسلامی ماه گذشته یک مانور گسترده دفاع هوایی در محدوده ای به وسعت ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام داد. این تمرینات نظامی که به گفته مقامات ایرانی در آن از سیستم های ضدهوایی بسیار پیشرفته و روز دنیا استفاده شد، دقیقا در روزهایی برگزار شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن از تنگه هرمز عبور کرده بود، یعنی منطقه ای که تابستان گذشته پهباد پنتاگون در آن سرنگون شد. این آبراه، مهم ترین مسیر عبور نفت دنیا است و در تشدید تنش بین تهران و واشنگتن نقشی مهم دارد. در شرایطی که دونالد ترامپ از پیوستن به برجام خودداری و تحریم های شدید علیه ایران اعمال کرده است، تهران هم از مذاکره خودداری کرده و مواردی از ناآرامی در این منطقه حساس رخ داده است. 

آمریکا نه تنها ایران را به حملات به تاسیسات نفتی عربستان و همچنین نفت کش ها در خلیج عمان متهم می کند، بلکه مدعی است ایران عامل حمله به مناطقی نظیر عراق است که با حضور نظامی آمریکا به گونه ای ارتباط دارد. 

در همین حال یک سری حملات موشکی که به اسرائیل نسبت داده می شود، در ماه های اخیر به مواضع شبه نظامیان شیعه متحد ایران در عراق اصابت کرده است. از سوی دیگر مناطق تحت کنترل آمریکا، عراق و ائتلافی بین المللی در سراسر عراق هم هدف حملات موشکی بوده که به ایران و شبه نظامیان متحد آن نسبت داده شده است. 

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا هم روز شنبه در بیانیه ای این حملات را محکوم کرد و وعده داد "که آمریکا با شرکای عراقی خود از جمله نیروهای امنیتی که در آزاد سازی عراق از داعش نقشی اساسی داشتند، همچنان همکاری خواهد کرد." 

وی افزود: "ما باید از این فرصت همچنین استفاده کنیم تا به رهبران ایران یادآوری کنیم که هر گونه حمله آنها یا گروه های نیابتی شان از هر نوع، که به آمریکایی ها، متحدان ما، یا منافع ما ضرر برساند، پا پاسخ قاطع آمریکا مواجه خواهد شد. ایران باید به حاکمیت همسایگان خود احترام گذاشته، بلافاصله به کمک های خود در حمایت از گروه های شخص ثالث در عراق و سراسر منطقه پایان دهد." 

در همین حال سرلشکر یحیی رحیم صفوی از فرمانده هان ارشد سپاه چهارشنبه شب در مراسمی در تهران، خطاب به آمریکا و اسرائیل، از ایران به عنوان "ملتی شکست ناپذیر" یاد کرد و قول داد "آمریکا به زودی از منطقه غرب آسیا فرار خواهد کرد.»