آمریکا: تحریم جایگزینی برای جنگ است!

گروه جهان الف،   3980924100 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد که این کشور از دلار به عنوان سلاح استفاده نمی‌کند!

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان بی‌سی، وزیر خزانه داری آمریکا که در دوحه حضور یافته است در اظهاراتی عجیب مدعی شد که دولت ترامپ از دلار به عنوان سلاح بر ضد کشورهای دیگر استفاده نمی‌کند و افزود: بگذارید واضح بگویم، ما از دلار به عنوان سلاح استفاده نمی‌کنیم. من شخصا مسئول هستم که مردم سراسر جهان از دلار به عناون ارز ذخیره‌ای استفاده کنند. دلار ارز نیرومندی است؛ بعضی مواقع رئیس‌جمهور ( ترامپ) می گوید دلار خیلی نیرومند است!

وزیر خزانه داری آمریکا در ادامه مدعی شد که تقاضا برای دلار به خاطر امنیت آن بالاست و به همین دلیل آمریکا مسئولیت سنگینی برای اعمال تحریم استفاده از دلار دارد. وی افزود: به عنوان یک واقعیت، تک تک تحریم‌ها را خودم شخصا امضا می‌کنم.

دولت ترامپ تاکنون به وضع تحریم های گسترده ای برای استفاده از دلار در مبادلات با کشورهایی نظیر ایران، کره شمالی و دیگر کشورها برای وادار ساختن آن ها به دست برداشتن از رفتارهایی دست زده که به عقیده مقامات کاخ سفید، باعث بی ثباتی و تهدید منافع آمریکا می‌شود. طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا این کشور تاکنون بیش از ۶۳۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی را در بیش از ۲۰ کشور جهان تحریم کرده است.

با توجه به محدودیت‌های استفاده از دلار اکنون برخی از کشورها به فکر استفاده از ارزهای دیگری نظیر یورو و یوان هستند. اوایل امسال فرانسه، انگلیس وآلمان از مکانیزم مالی همکاری با ایران موسوم به " اینستکس" رونمایی کردند که فعلا از نظر اقتصادی کارایی چندانی نداشته است. با این حال اینستکس نشانه ای از این است که حتی نزدیک ترین متحدان آمریکا نیز به دنبال راه های جایگزین برای شورش علیه سیاست‌های آمریکا هستند.

روسیه نیز از سال ۲۰۱۳ از سیستم های پرداخت داخلی مبتنی بر روبل رونمایی کرده و در حال رایزنی با دیگر کشورها برای اتصال سیستم‌های پرداخت داخلی به یکدیگر است.

با این حال هنوز سلطه دلار بر نظام مالی جهان انکار ناپذیر است به گونه ای که طبق گفته ژان کلود یونکر، مسئول سابق کمیسیون اروپا حدود ۸۰ درصد واردات انرژی کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۸ بر حسب دلار بوده است.

وزیر خزانه داری آمریکا در ادامه سخنانش مدعی شد: تحریم ها نظیر آن چه بر ضد ایران اعمال کردیم برای پرهیز از جنگ احتمالی به کار می روند. دلیل استفاده ما از تحریم‌ها این است که آن‌ها جایگزین مهمی برای نبردهای جهانی هستند و من به کارایی آن ها ایمان دارم.

منوچین ایجاد محدودیت در استفاده از دلار در سطح جهان را حق آمریکا دانست و افزود: اگر مراقب نباشیم، مردم از ارزهای دیگر استفاده می کنند.

جیمز مک کوک، تحلیل‌گر موسسه رتبه بندی " اس اند پی" با هشدار نسبت به کاهش تمایل استفاده از دلار در سطح جهان نوشت: سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی از ۷۳ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۶۲ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده است.