معرفی و راهنمای خرید شیشه آلات آزمایشگاهی

گزارش بازرگانی،   3980923119

در این مطلب به عنوان یک راهنمای خرید بهترین شیشه آلات آزمایشگاهی به معرفی پرکاربرد ترین مدل ها و انواع شیشه آلات آزمایشگاهی و ظروف شیشه ای در آزمایشگاه ها می پردازیم

شیشه آلات آزمایشگاهی طیف وسیعی از ظروف آزمایشگاهی را شامل می شوند که هر آزمایشگاهی از آزمایشگاه های مدارس گرفته تا آزمایشگاه های تشخیص طبی در بیمارستان ها و کنترل کیفیت در کارخانه جات و مراکز تحقیقاتی و نظامی جزئ اصلی و ضروری آزمایشگاه محسوب می شوند

انواع شیشه آلات آزمایشگاهی بر اساس جنس شیشه

شیشه الات آزمایشگاهی پیرکس یا بوروسیلیکات

بیشتر شیشه الات آزمایشگاهی و شیشه الات آزمایشگاهی از جنس بوروسیلیکات می باشند. لوازم شیشه ای آزمایشگاه به طور معمول از نوع سدیم ، آلومینیوم بوروسیلیکات همراه دی اکسید سیلیکون اضافه می باشند این نوع شیشه آلات آزمایشگاهی دارای مقاومت حرارتی ، فیزیکی و شیمیایی مناسبی بوده و در مقابل خوردگی هم مقاومت دارند .

 

شیشه آلات آزمایشگاهی ویکور (vycor)

 این شیشه آلات آزمایشگاهی بسیار مقاوم است و در مقابل حرارت ، مواد شیمیایی مثل اسیدها و قلیائی ها پایدار است . مقاومت حرارتی زیادی دارد، در درجه حرارت بالا نسبت به شیشه های بوروسیلیکات در مقابل مواد قلیائی مقاوم تر است. اگر از حرارت C°900 یک مرتبه به C°0 برسد، کاملاً مقاوم است ، از این نوع شیشه الات آزمایشگاهی برای سوزاندن و خاکستر کردن مواد استفاده می کنند.

 

شیشه الات آزمایشگاهی نوری  (optical glass)

 از بورسیلیکات ، سرب و sodalime ساخته شده است ، به علت خلوص نوری بالای این شیشه آلات آزمایشگاهی برای ساختن منشور ، لنز و آئینه های نوری به کارمی روند.

 

انواع شیشه آلات آزمایشگاهی بر اساس کاربرد

شیشه آلات آزمایشگاهی بر اساس کاربرد به دو دسته ظروف و شیشه آلات حجم سنجی یا حجمی مانند مزور و پیپت و بورت و بالن ژوژه و شیشه آلات حرارتی مانند ارلن و بشر و بالن ته گرد تقسیم می شوند

 

 

خرید یا اطلاع از قیمت شیشه آلات آزمایشگاهی

برای خرید یا مشاهدۀ قیمت شیشه آلات آزمایشگاهی می توانید به لینک زیر که مربوط به صفحه شیشه آۀات آزمایشگاهی فروشگاه لوازم آزمایشگاهی پارسا می باشد مراجعه نمایید

http://parsalab.com/products/laboratory-glassware/

 

فروشگاه لوازم آزمایشگاهی پارسا یکی از ارائه کنندگان معتبر انواع شیشه آلات آزمایشگاهی وارداتی ساخت آلمان و انگلستان از برند های مطرحی مانند شات دوران آلمان و پیرکس انگلستان می باشد

 

 

پرکاربرد ترین شیشه آلات آزمایشگاهی

برخی  از پرکاربرد ترین ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی به شرح زیر می باشند  :

ارلن مایر

ارلن مایر یکی از ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی است که کاربرد فراوانی در محیط های آزمایشگاهی دارد و ساختار آن به صورت مخروطی بوده و مطابق شکل یک گردن باریک نیز دیده می شود ، ارلن مایر به منظور نگهداری ، ترکیب کردن محلول ها ، اندازه گیری مایعات و گرما دادن محلول ها به کار گرفته می شود باریک بودن دهانه ارلن جلوی تبخیر زیاد محلول را خواهد گرفت . دهانه ارلن را هم چنین می شود در صورت لزوم با چوب پنبه بست و محکم کرد .

 

مزور یا استوانه مدرج

از شیشه آلاتی است که به منظور انجام عمل حجم سنجی به کار گرفته می شود و شکل ساختاری آن به شکل یک استوانه مدرج با پایه به منظور اندازه گرفتن حجم محلول ها است که این کار را با دقت بالایی انجام می دهد .

 

بشر آزمایشگاهی

بشر (Beaker) یکی از ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی محسوب می شود که در آزمایش های فراوانی استفاده می شود ، این شیشه آلات آزمایشگاهی دارای شکلی استوانه ای مدرج با کف تخت و از جنس بروسیلیکات ۳.۳ است که یک لبه (spout) بر روی دهانه به منظور ریختن بدون دردسر مایعات دارد . بشرها حجم و دقت درجه بندی معینی دارند و ساخت آن ها در دو شکل فرم بلند و فرم کوتاه صورت می گیرد .

 

بورت

از شیشه آلاتی است که به منظور انجام عمل حجم سنجی و برداشت یا افزودن حجم دقیق از مایع با دقت بالا به کار گرفته می شود که ساختار آن به شکل یک لوله دراز مدرج است که یک شیر خروجی دارد .

 

پیپت

از شیشه آلاتی است که به منظور انجام عمل حجم سنجی و برداشت یا افزودن حجم دقیق از مایع با دقتی کمتر از بورت استفاده می شود که ساختار آن به شکل یک لوله دراز مدرج با دو سر باز است که شیر خروجی ندارد .

 

ارلن خلاء

شکلی از ارلن مایر محسوب می شود که خروجی جانبی دارد و در برابر اسید ، باز ، فشار و حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و در ست های خلاء به کار گرفته می شود .

 

قیف ساده

از شیشه آلات آزمایشگاهی اصلی محسوب می شود و به منظور ریختن مایعات داخل ظروف یا در ست های فیلتراسیون به کار گرفته می شود که به شکل یک مخروط با قسمت انتهایی به شکل لوله و در اندازه ها و زوایای گوناگون ساخته می شود .

 

قیف دکانتور

از شیشه آلات آزمایشگاهی اصلی به شمار می رود و به منظور جدا کردن مایعاتی که قادر به حل شدن در هم نیستند و چگالی متفاوتی دارند نظیر آب و روغن به کار گرفته می شود و به شکل ظرفی مخروطی شکل است که یک شیر خروجی دارد .

 

کندانسور شیشه ای

از شیشه آلات آزمایشگاهی اصلی  به شمار می رود و به منظور خنک کردن و میعان گاز استفاده می شود که ساختار آن به شکل دو لوله طویل داخل یکدیگر با خروجی جانبی است .

 

بالن ته گرد

بالن ته گرد یکی از شیشه آلات آزمایشگاهی اصلی به شمار می رود و از جنس شیشه بروسیلیکات ۳.۳ ساخته شده است که به منظور گرما دادن مایعات و عمل تقطیر استفاده می شود .مهمترین خصوصیت بالن ته گرد (بالن تقطیر) دایره ای بودن بخش انتهایی آن است که سبب پخش شدن شعله و گرما به شکل یکنواخت در تمامی بخش های بالن می شود و به موجب آن محلول داخل بالن به شیوه ی مناسبی تحت حرارت قرار می گیرد و به همین سبب بالن ته گرد از معدود شیشه آلات حرارتی محسوب می شود که قادر به این است با شعله تماس مستقیم برقرار کند ولی شکسته نشود .

 

بالن ژوژه

بالن ژوژه (بالن حجمی) به منظور محلول سازی دقیق ، به حجم رساندن و رقیق سازی محلول ها به کار گرفته می شود که به شکل یک بالن با گردن باریک و بلند و از جنس شیشه بروسیلیکات ۳.۳ ساخته می شود و یک خط نشانه بر روی گردن خود دارد که نشان دهنده ی حجم دقیق بالن است .

 

بالن کجدال

بالن کجدال یک نوع بالن ته گرد با گردن بسیار بلند و دهانه روداژدار ( مطابق شکل ) است که در روش کجدال استفاده می شود .

 

بالن خلاء

بالن خلا یا بالن اشلنک ( بالن با لوله جانبی ) شکلی از بالن های شیشه ای ساخته شده از جنس بروسیلیکات ۳.۳ است که یک لوله جانبی در گردن بالن دارد و به منظور تقطیر مایعات، فراهم سازی آب مقطر، آبگیری الکل( آماده کردن اتیلن ) و گازهای استیلن، هیدروژن، کلر، دی اکسیدگوگرد، دی اکسیدکربن و … استفاده می شود .

 

پیکنومتر

پیکنومتر یک ابزار آزمایشگاهی و جزو گروه شیشه آلات آزمایشگاهی همانند با بالن ژوژه با درب شیاردار شیشه ای محسوب می شود که به منظور مشخص سازی چگالی مایعات (دانسیته) مورد استفاده قرار می گیرد .

منبع : فروشگاه لوازم آزمایشگاهی پارسا