اردوگاه زندانیان آمریکایی در کره شمالی: درسی برای ما

زین العابدین عباسی نوده،   3980923039 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
اردوگاه زندانیان آمریکایی در کره شمالی: درسی برای ما

بعد از جنگ آمریکا با کره، تحقیقی در خصوص یکی از اردوگاه‌های زندانیان در کره شمالی انجام شد. در این اردوگاه که از استانداردهای بین المللی برخوردار بود، حدود هزار نفر از نظامیان آمریکایی زندانی بودند. در این زندان آب، غذا و امکانات به وفور یافت می‌شد و هیچ‌یک از تکنیک‌های متداول شکنجه استفاده نمی‌شد. اما بیشترین آمار مرگ زندانیان را داشت. زندانیان به مرگ طبیعی می‌مردند. امکانات فرار وجود داشت اما فرار نمی‌کردند. بسیاری از آنها شب می‌خوابیدند و صبح دیگر بیدار نمی‌شدند. آنهایی که مانده بودند احترام درجات نظامی را میان خود رعایت نمی‌کردند‏ و عموماً با زندانبانان خود طرح دوستی می‌ریختند. دلیل این رویداد، سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجه تحقیقات به این شرح  بود:

در این اردوگاه، فقط نامه‌های حاوی اخبار بد به دست زندانیان رسانده می‌شد، نامه‌های مثبت و امیدبخش تحویل نمی‌شدند.

هرروز از زندانیان خواسته می‌شد تا در مقابل جمع، خاطره یکی از مواردی که به دوستان خود خیانت کرده‌اند یا می‌توانستند خدمتی بکنند و نکرده‌اند را تعریف کنند.

هرکس که جاسوسی سایر زندانیان را می‌کرد، سیگار جایزه می‌گرفت. اما کسی که در موردش جاسوسی شده بود هیچ نوع تنبیهی نمی‌شد. همه به جاسوسی برای دریافت جایزه (که خطری هم برای دوستانشان نداشت) عادت کرده بودند.

تحقیقات نشان داد که این سه تکنیک در کنار هم، سربازان را به نقطه مرگ رسانده است. با دریافت خبرهای منتخب (فقط منفی) امید از بین می‌رفت. با جاسوسی، عزت نفس زندانیان تخریب می‌شد و خود را انسانی پست می‌یافتند. با تعریف خیانت‌ها، اعتبار آنها نزد هم‌گروهی ها از بین می‌رفت. از بین بردن امید، تخریب اعتماد و از بین بردن عزت نفس برای پایان انگیزه زندگی و مرگ خاموش کافی بود.

این داستان واقعی، نمونه‌ای تامل انگیز از کاربرد جنگ نرم در ویران‌سازی یک جامعه است. جنگ نرم، به کارگیری رسانه و تبلیغات به‌منظور تاثیرگذاری بر افکار و عقاید جامعه هدف (دشمن) برای کسب منافع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا نظامی بدون شلیک یک گلوله است. در عصر کنونی، این جنگ به واسطه استفاده گسترده افراد از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های اجتماعی به شکل جدی‌تر و در مقیاس بزرگ‌تر دنبال می‌شود.

کشور ما نیز بعد از نا‌امیدی محور عبری-عربی-غربی از کاربرد جنگ سخت، بیش از گذشته آماج حملات رسانه‌ای دشمنان و رقیبان قرار گرفته‌است. سلاح دشمنان در این نبرد ضعف‌های درونی است. آنان با استفاده از ضعف‌های درونی در پی تاثیرگذاری بر افکار و عقاید مردم و مسئولین هستند. بدون شک، در پس این نبرد، اهدافی نهفته است. کاهش امید، اعتماد و عزت نفس جامعه ایرانی، از اهداف اولیه و تضعیف کشور ایران برای کسب منافع نامشروع هدف ثانویه آن است. لذا مردم و مسئولین می‌بایست با درک جریان این نبرد، به مقابله و خنثی سازی آن بپردازند. بدون شک نقش مسئولین به مراتب بیشتر است. وظیفه مردم، اسیر نشدن در دام‌ تبلیغات رسانه‌ای و وظیفه مسئولین، تعهد عملی به کلام حضرت امام خمینی(ره) است که فرمودند: "در این موقع خطیر که بدخواهان خارج و داخل و بلندگوهای ابر قدرت ها خصوصاً آمریکای جنایتکار با هر وسیله می خواهند ملت، دولت، مجلس و دادگاه های ایران را متهم کنند... لازم است رئیس جمهور با همه‌ی ارگان‌های جمهوری اسلامی و با تشریک مساعی یکدیگر، جریانات امور را به طوری هماهنگ و موافق با اسلام (انجام دهند) که بهانه را از دست بدخواهان بگیرند".

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۰۵۰۴۰۹:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۴
الان من گرسنه هستم رسانه های داخلی به امریکا نشون بدن من هر روز ناهار کباب برگ میخورم؟ شما که این همه فکر کردی از کره الگو برداری کنی از تکنولوژی و صنعت غرب الگو برداری کن تا کشوری شکوفا داشته باشیم
علی۱۲۴۰۵۲۴۰۹:۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲۴
مطلب خوبی بود. بهتر بود منبع این مطلب هم ذکر می شد.
ناشناس۱۲۴۰۵۳۵۰۹:۲۲:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۴
یعنی یک شبه قیمت سوخت پایه کشور 3 برابر بشه آن هم بدون اطلاع نمایندهای مردم و بعدش هم با دست پاچگی طرح معیشتی رو مطرح و با بزرگ نمایی به 60 میلیون نفر نسبت بدن این طرح جنگ نرم دشمن هستش؟ من خیلی مثبت اندیش و معتقد به چهار چوب ها هستم ولی جواب پارادوکس های ذهنم رو نمیتونم بدم
علی۱۲۴۰۵۵۱۰۹:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۴
دارم میرم برای تعمیر ماشینم وام بگیرم ، کدوم دام تبلیغاتی واقعا نمیفهمید وضعیت زندگیمون بد‌ و سخت شده ؟
ناشناس۱۲۴۰۵۶۱۰۹:۴۱:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲۴
فکر میکنم این داستان بیشتر نمادین باشه تا واقعی.لطفا تاریخچه این اردوگاه و مرجع مطالعات علمی ذکر شود
ناشناس۱۲۴۰۵۷۹۰۹:۵۱:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۴
واقعیتهای جامعه است این تلخی ها کم و کاستی ها تبعیض ها رانتها فاصله طبقاتی جامعه ایران خیلی وقته ..
ناشناس۱۲۴۰۵۸۹۰۹:۵۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۴
میدونی بدتر از چیزایی که گفتید, چه چیزی امید را از بین میبرد : 1- همه گیری فساد سیاسی و بالطبع اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی و غیره 2- ریختن قبح دروغگویی 3- رواج ریا و تظاهر حالا کدوم بدتره ؟؟؟؟
حسن۱۲۴۰۶۰۰۱۰:۰۲:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲۴
گرچه مطلب خوب و مفیدی بود ولی الان بیشتر اخبار بد و بقیه موارد ذکر شده از داخل میاد نه از خارج!!!!
ناشناس۱۲۴۰۶۰۲۱۰:۰۳:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۴
بهتر نيست كه صاحبان قدرت و سياست اول فرزندانشون رو از كشورهاي ديگه برگردونند ؟ بهتر نيست اموالشون رو و چطور و از كجا كسب كرده اند رو اعلام كنند ؟ بهتر نيست كه اول در آمدهاشون روشن كنند ؟ بعد به دنبال اين داستانها بگرديد
ناشناس۱۲۴۰۶۱۹۱۰:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲۴
خسته نشدید؟ دشمن و جنگ و نرم و سفت قسمتی از سیاست هست ولی همه سیاست نیست. الان مشکل ما دشمن خارجی نیست و همه مردم این رو میدونند.
ناشناس۱۲۴۰۶۲۳۱۰:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۴
.. واقعا مخاطب این مقاله چه کسانی بودند؟؟؟؟ وادار نمودن اشخاص به تجسس در امورهم ، ایجاد شرایط منفی و غم انگیز و هرروز یک جنگ روانی؟؟
ناشناس۱۲۴۰۷۲۵۱۱:۲۱:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۴
ای کاش همه موضوع و سهم مقصر آن معطوف به دشمنان نگردد. واقعا سهم مسئولان .. در ایجاد وضعیت کنونی چقدر است؟ ابزار و آبشخور تخریب اعتماد و سرمایه اجتماعی و پراکندن بذر یاس و ناامیدی از جایی غیر از اقدامات و تصمیمات مسئولان تامین می شود؟ به نظر بنده فقط یک گروه و یک فرد متهم نیستند و تقریبا اکثر مسئولان با خودبینی و ترجیح منافع فردی و گروهی کوتاه مدت به منافع بلند مدت ایران و ایرانی، در بروز این وضعیت دخیل هستند !
ناشناس۱۲۴۰۸۳۲۱۲:۲۹:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۴
وضعیت اقتصادی کشور جالب نیست. اما با تمام این اوصاف باید واقع بینانه و جامع (سیاست داخلی و خارجی ) و با بررسی گذشته تاریخ ایران ( همین دویست سال گذشته) و با خیرخواهی در کنار هم برای کشور تلاش کرد و امید داشت
ناشناس۱۲۴۰۸۴۲۱۲:۳۲:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۴
منبع این داستان کجاست، این هم احتمالا یکی از اون داستانهای توهم گونه است که دست به دست میچرخه
ناشناس۱۲۴۰۸۹۲۱۲:۵۸:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲۴
الان اینها رو نوشتی که زمینه سازی کنی برای بستن فضای مجازی ..
ناشناس۱۲۴۰۹۰۰۱۳:۰۳:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۴
این چیزهایی که گفتی را مسئولان باید یاد بگیرند، هرچی بکاری همان را برداشت میکنی با دروغگویی به مردم انتظار راستگویی دارند؟(اشاره به گرانی بنزین) با اختلاس و خیانت به بیت المال انتظار اعتمادسازی دارند؟
ناشناس۱۲۴۰۹۱۷۱۳:۱۱:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۴
عجب، پس یعنی افزایش دزدانه و شبانه قیمت بنزین هم توطئه دشمن بوده دیگه؟
ناشناس۱۲۴۱۱۲۲۱۴:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۴
خبرهای بد وناامیدی مرتب از سوی سیاستمداران به مردم تزریق می شود گرانی وجیب خالی عزت نفس یک مرد را درمقابل خانواده اش ازبین میبره .
ناشناس۱۲۴۱۱۳۵۱۵:۰۰:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۴
همین غربی ها کره شمالی رو طوری معرفی کردند که باعث میشه خیلی ها به خاطر کره شمالی هم که شده جلوی حقایق این نوشته مقاومت کنند
حمید۱۲۴۱۲۱۸۱۵:۵۱:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲۴
این حرفا چیه بخورد مردم میدین آخه؟؟ توطئه عبری-عربی- غربی کدومه آخه؟؟ مردم عقل و شعور دارن و همه چیزو به عینه دارن میبینند، اگه ناامید هستند بخاطر بی کفایتی خیلی از مسئولینه، اگه ناامید هستند بخاطر دزدی ها ف اختلاسها و لفت و لیس های مسئولینه، اگه ناامید هستند بخاطر دورویی هاییه که از مسئولین مملکتی دیدن، همون هایی که یه عمره دارن شعار مرگ بر امریکا و انگلیس سر میدن اما خودشون دسته جمعی گرین کارت همین کشورها را دارن و همه فرزندان ..شونم فرستادن اونجاها شده یه بار مثل آدم تقصیرات خودتونو بپذیرید و همه مشکلات را به دشمن ها.. ربط ندید؟؟؟ چرا از خواب غفلت بیدار نمیشید شما؟؟؟؟
محسن۱۲۴۱۲۲۵۱۵:۵۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۴
بیشترین چیزی که آسیب میزند ، اتهام هایی که مسئولین کشور در رسانه های عمومی به همدیگر وارد میکنند و در نهایت هیچ چیزی هم برای مردم روشن نمیشود که واقعا" موضوع حقیقت داشت یا تهمت و کذب بود این موضوع در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری بیشتر هویدا بود ولی متاسفانه یک نمونه آن در مسئولین سابق قوه قضائیه نیز نمودار شد
ناشناس۱۲۴۱۳۱۷۱۶:۵۹:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۴
بعضی از مسئولین (کلامی و عملی) از دشمن های قسم خورده ما پیش گرفتند ، طوری که دشمنان انگشت به دهن مانده اند.
جعفری۱۲۴۱۵۱۹۲۰:۱۵:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۴
مسوولین عزیز دلار وبنزین را به قیمت ده سال پیش برگردانند اونوقت ببینین ملت مانند زمان انقلاب وزمان جنگ عمل میکنند یانه. مسوولین محترم یک کم صداقت داشته باشند ودر صورت تخلف عذر خواهی کنند اونوقت ببینید ملت در صحنه هستند یا نه و.. این نوشته ها برای مقالات وتحقیقات دانشگاهی خوبه نه برای بازار کشور عزیزمون که شهروندش آرزوی حداقل حقوق وزارت کار میکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین