وزیر دفاع سابق آمریکا: باید سرنگونی پهپادمان توسط ایران را تلافی می‌کردیم

گروه جهان الف،   3980922100

وزیر دفاع سابق آمریکا روز جمعه گفته واشنگتن باید اقدام چند ماه پیش ایران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی را تلافی می‌کرد.

 به گزارش فارس، «جیمز متیس»، وزیر دفاع سابق آمریکا امروز جمعه گفت که واشنگتن باید اقدام ایران در سرنگونی یک پهپاد این کشور را به نوعی تلافی می‌کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۳۰ خردادماه اعلام کرد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

متیس که در نشستی به میزبانی روزنامه واشنگتن‌پست حضور داشت، مشخص نکرد آمریکا باید چه پاسخی به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران می‌داد. 

بعد از سرنگونی پهپاد جاسوسی «گلوبال‌ هاوک»،کارشناسان مسائل نظامی با برشمردن ویژگی‌های آن از جمله ارتفاع پرواز آن به مهارتهای لازم برای هدف قرار دادن آن اشاره کرده و تأکید کرده‌اند بعد از سرنگونی این پهپاد توسط ایران واشنگتن در ارزیابی‌‌های خود در خصوص توانمندی‌های ایران تجدید نظر کرده است.

متیس روز جمعه اعتراف کرد که اتخاذ تصمیم برای تلافی این حمله، البته کار آسانی نبوده است. او گفت: «هنگامی که وارد این کار بشوید، وارد فرایندی می‌شوید که اساساً پیش‌بینی‌ناپذیر است. جنگ است یا یک اقدام جنگ‌گونه.»

دونالد ترامپ ۳۱ خردادماه در صفحه توئیتر خود مدعی شد قصد داشته به تلافی سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سه نقطه در ایران حمله کند، اما بعد از متوجه شدن اینکه این حملات به کشته شدن ۱۵۰ ایرانی منجر خواهد شد، آن را لغو کرده است. 

دلیلی که ترامپ برای لغو این حمله ارائه کرده مورد تشکیک‌های جدی قرار گرفته؛ از جمله «لئون پانه‌تا»، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای این روایت را زیر سوال برده است. 

او در مصاحبه با اشپیگل گفت: «اگر اتفاقی که افتاده همین باشد با وضعیت ناکارآمدی مواجه هستیم. نمی‌توانم تصور کنم که وزارت دفاع برنامه‌ای برای حمله به اهداف مشخصی داشته باشد و شمار تلفات ناشی از هدف قرار دادن آن مواضع را مشخص نکرده باشد.»

وزیر دفاع اسبق آمریکا تصریح کرد: «این موضوع باید در نخستین رایزنی‌ها مشخص‌شده باشد. اگر این بحث‌ها انجام نشده و رئیس‌جمهور فقط ۱۰ دقیقه قبل از شروع حملات از تلفات آن آگاه شده، حتما اشکال وحشتناکی در فرایندهای تصمیم‌گیری کاخ سفید وجود دارد.»

برخی از کارشناسان گفته‌اند ترامپ در واقع از بیم قدرت نظامی ایران و مشخص نبودن دامنه واکنش ایران این حملات را لغو کرده است.