تا دو روز دیگر نخست‌وزیر جدید عراق معرفی می‌شود

گروه جهان الف،   3980921052

ائتلاف الفتح در پارلمان عراق اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور پیش از پایان مهلت قانونی و تا دو روز دیگر، نخست‌وزیر جدید را معرفی می‌کند.

به گزارش فارس، ائتلاف «الفتح» عراق از وجود شش نامزد برای تصدی پست نخست‌وزیری پس از موافقت با استعفای «عادل عبدالمهدی» خبر داد و درباره دلیل عدم افشای اسامی این نامزدها برای رسانه‌ها و نیز زمان انتخاب نخست‌وزیر آتی توضیح داد.

«محمد کریم» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «برهم صالح» رئیس جمهور طی دو روز آتی و پیش از پایان مهلت قانونی، نخست‌وزیر جدید را مأمور تشکیل کابینه خواهد کرد. فراکسیون‌های سیاسی نیز در حال بررسی سوابق شش نامزد مطرح ملی و توانمند برای تصدی پست نخست‌وزیری هستند. اما هویت این نامزدها برای رسانه‌ها فاش نشد، زیرا برخی طرف‌ها به دنبال فروپاشی کشور از طرق سیاسی و رسانه‌ای هستند و می‌خواهند که کشوررا به خلأ قانونی سوق دهند.

وی با اشاره به اینکه گمانه‌زنی‌های رسانه‌های درباره نامزدهای نخست‌وزیری که تاکنون مطرح شده، غیرحقیقی است و شخصیت جدیدی که از حمایت مرجعیت دینی و تظاهرات‌کنندگان برخوردار خواهد شد، نخست‌وزیر می‌شود و طی دو روز آینده، هویت او اعلام خواهد شد.

مهلت قانونی انتخاب جانشین «عادل عبدالمهدی» در هجدهم دسامبر (۲۷ آذر ماه) به پایان می‌رسد و به گفته کارشناسان اگر گروه‌های سیاسی عراق در این مدت نتوانند رئیس جدید قوه مجریه کشورشان را معرفی کنند،  یک خلأ قانونی در کشور به وجود می‌آید.

پیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره نامزدهای احتمالی نخست‌وزیری صورت گرفته بود و برخی از احتمال نامزدی «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان الحشد الشعبی به عنوان نامزد رقیب «عبدالوهاب الساعدی» مطرح است که فراکسیون النجیفی، علاوی و برخی دیگر گروه‌ها درصدد نامزد کردن وی هستند، اگرچه گروه‌های کُرد با نامزدی هر فردی که سوابق نظامی داشته باشد، مخالفند.

در این مدت، اسامی برخی وزرای سابق عراقی نیز در این گمانه‌زنی‌ها مطرح شد از جمله «صالح الحسناوی»، وزیر بهداشت سابق، «علی الشکری» وزیر سابق برنامه ریزی، «سلام المالکی» وزیر سابق حمل و نقل.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌ها نیز از جمع شدن ۱۷۷ امضا از فراکسیون‌های سیاسی پارلمان برای نامزدی «ابراهیم بحر العلوم» وزیر نفت اسبق عراق خبر می‌دهند و برخی نیز بازگشت «جعفر الصدر» سفیر عراق در انگلیس را به موضوع انتخاب نخست‌وزیر جدید، مرتبط می‌دانند.