نقش شرم آور اسرائیل در نسل کشی روهینگیا در میانمار به روایت هاآرتص

گروه جهان الف،   3980921030 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در بخش دیدگاه خود، با اشاره به نقش اسرائیل در نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار که با حمایت تسلیحاتی تل آویو صورت گرفت، آن را شرم آور توصیف کرد. 

نقش شرم آور اسرائیل در نسل کشی روهینگیا در میانمار به روایت هاآرتص

به گزارش الف، هاآرتص در این مقاله به قلم "چارلز دانست" روزنامه نگار، با اشاره به حضور "آنگ سان سوچی"، رهبر دولت میانمار در دادگاه بین المللی کیفری در لاهه در خصوص پرونده نسل کشی مسلمانان روهینگیا نوشت اسرائیل به رژیم میانمار ابزار و فضای دیپلماتیک داده است تا آن خشونت ها را علیه مسلمانان روهینگیا انجام دهد.


وی با اشاره به توئیت هفته گذشته "رونن گیلور" سفیر اسرائیل در میانمار در خصوص این مساله افزود وقتی سوچی به لاهه رفت تا از اتهام نسل کشی  دفاع کند، "گیلور برای سوچی آرزوی شهامت کرد تا یک تصمیم خوب گرفته و موفق شود." اما پس از آن توئیت خود را حذف کرد و وزارت خارجه اسرائیل گفت این توئیت "به اشتباه" نوشته شده است.


وی افزود: فروش تسلیحات و فن آوری اسرائیل به میانمار، محکومیت شدید درپی داشته است. اما بعد از توئیت گیلور، وزارت خارجه اسرائیل در اقدامی عجیب "خشونت های رخ داده در منطقه راخین (  در شمال میانمار) علیه روهینگیاها را محکوم کرد." اسرائیل پیشتر از استفاده از واژه "روهینگیا" خودداری می کرد که ظاهرا این مساله در حمایت از سیاست دولت میانمار بود که با این واژه مخالف بوده و روهینگیاها را به عنوان شهروندان میانمار به رسمیت نمی شناسد. اما این موضع جدید اسرائیل نیز بیش از حد انفعالی است. و تعجب برانگیزتر آنکه، در آن قید نشده که چه کسی مرتکب آن "قساوت ها" شده است. 


نویسنده با اشاره به سفر خود به یانگون – پایتخت سابق میانمار – در سال 2018 و حضور در سفارت اسرائیل به منظور مصاحبه با گیلور، افزود وقتی که مساله سرکوب مسلمانان روهینگیا و فروش تسلیحاتی اسرائیل را به میانمار مطرح کردم، سفیر جا زد و از پاسخ دادن به سوالاتم خودداری کرد و در عوض در اوج جنایات ارتش میانمار، از سوچی دعوت کرد به اسرائیل سفر کند. 


دانست نوشت، ارتش میانمار در سال 2016 اذیت و آزار مسلمانان روهینگیا را تشدید کرد: روستاهایشان را به آتش کشید، کودکانشان را در آتش انداخت، به زنانشان تجاوز کرد و سرشان را از بدنشان جدا کرد. بیش از یک میلیون روهینگیا از وطنشان گریختند و هزاران نفر کشته شدند. همان طور که رهبر کمیسیون حقیقت یاب سازمان ملل اعلام کرد: "این نسل کشی ادامه دار است که در همین لحظه رخ می دهد." اما اسرائیل تا همین هفته پیش ساکت ماند که ظاهرا به دلیل روابطش با میانمار بوده است. 


وی با بیان آنکه میانماری ها برای اسرائیل احترام قائلند، افزود اسرائیل به تولید کنندگان سلاح مجوز داد در سال 2017 ارتش میانمار را مسلح کنند، حتی پس از برملا شدن خشونت ها علیه روهینگیاها، آن هم در شرایطی که آمریکا و اتحادیه اروپا، میانمار را تحریم تسلیحاتی کرده بودند. در حالی که اسرائیل در سال 2017 مدعی شد که فروشگ تسلیحات پیشرفته به میانمار را متوقف کرده است، اما سفیر میانمار در اسرائیل اعلام کرد تل آویو همچنان در حال ارسال سلاح به این کشور است. 


نویسنده این مقاله می افزاید انتقاد اخیر اسرائیل از میانمار گرچه گامی در مسیر درست است، اما همچنان انتقادی را متوجه جنایتکاران میانماری نمی کند. حمایت گیلور از سوچی هم بیانگر سیاست کلی اسرائیل در قبال میانمار است: حمایت کاملا نامشروط، حتی در شرایطی که میانمار دقیقا یادآور راهکارهای نازی است که براساس آن یهودیان از دیگران جدا شده و به قتل رسیدند. اکنون نیز میانمار روهینگیاها را از دیگران جدا کرده است تا علیه آنها نسل کشی راه بیندازد. 


وی در پایان نوشت: "در شرایطی که گروه های حقوق بشر درباره نسل کشی بالقوه در هند – دیگر متحد اسرائیل- هشدار می دهند، تل آویو باید تحقیقاتی دقیق انجام داده و در محاسباتش بازنگری کند تا اشتباهات وحشتناک آن در میانمار، تکرار نشود. اسرائیل هرگز دیگر نباید به یک کشور، به ویژه کشوری که متحدش است، اجازه دهند نسل کشی رخ دهد. ما، از تمام ملت ها، باید بهتر بدانیم."