چرا فرانسوی‌ها ناراضی هستند؟

گروه جهان الف،   3980920155 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه لوفیگارو به اظهارات یک استاد فلسفه سیاسی این کشور اشاره کرده که در پاسخ به چرایی گستردگی اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها، گفته، همه فرانسوی‌ها ناراضی هستند...دانستن چرایی این مساله قدری مشکل است... در کشور نوعی افسردگی بر همه چیره شده است.»

به گزارش تارنمای اینترنتی این رسانه فرانسوی، « شانتل دله سول » به فیگارو گفته، اگر بخواهید خلاصله مطلب را بدانید این است که فرانسوی‌ها همه ناراضی‌اند؛ اما اینکه بخواهیم علت این نارضایتی‌ها را بدانیم، قدری مشکل است.
«همه مردم جهان از حال و روز مردم فرانسه و اینکه اصلا ما چرا اعتراض داریم، تعجب می‌کنند؛ مگر غیر از اینست که فرانسه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر، کمتر از بحران جهانی لطمه خورده؟ متوسط عمر در این کشور از بیشتر کشورهای توسعه‌یافته بیشتر است.»
«همچنین سهمی که دولت برای بیمه‌های اجتماعی و کمک‌هزینه‌ها منظور می‌کند، یکی از بالاترین شاخص‌ها در سطح جهانی است. نابرابری اقتصادی نیز نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است. شاید از همه مهم‌تر اینکه،‌ همه مردم در این مملکت از حق آموزش و درمان رایگان برخوردارند.»

وی ادامه داد: ۲۴ سال پیش دولت وقت فرانسه قصد داشت نظام بازنشستگی را اصلاح کند اما بعد از اعتراض‌ها و مقاومت مردمی، مجبور به عقب‌نشینی شد. در فرانسه نوعی افسردگی بر همه مردم چیره شده است. باید گفت که در این کشور  تنشی ایدئولوژیک وجود دارد که از سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شده و همچنان در عمق جامعه زنده است.

براساس این گزارش، ادامه اعتصاب‌ها در فرانسه در حالیست که دیروز (سه‌شنبه ۱۹ آذر) کنفدراسیون عمومی کار فرانسه اعلام کرد، از هشت پالایشگاه فرانسه، کارکنان هفت پالایشگاه به جمع اعتصاب‌کنندگان پیوستند.
اعتصاب کارکنان پالایشگاه‌های فرانسه می‌تواند مشکلات روز افزون دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور را دو چندان کند.

گسترش دامنه اعتصاب عمومی در فرانسه که بیشتر در بخش حمل‌ونقل عمومی افزایش یافته، سبب شده است تا فرانسوی‌ها برای مسافرت‌های درون شهری به خطوط اتوبوسرانی هجوم ببرند زیرا رانندگان تاکسی و مترو دست از کار کشیده‌اند.
به دنبال ادامه اعتصاب‌های عمومی، هیچ مسافری در ایستگاه‌های قطار به چشم نمی‌خورد و این وضعیت مشکلات زیادی را نیز برای گردشگران خارجی به وجود آورده است.
تردد قطارها همچنان با اختلال فراوان همراه خواهد بود به گونه‌ای که به طور متوسط از هر ۶۰۰ قطار تندرو فقط یک قطار و از هر ۱۰ قطار عادی یک قطار مسافران را جابجا می‌کند.

این اعتصاب در شهر مارسی نیز موجب کاهش شدید حرکت قطارها شده و موجب نارضایتی برخی از مسافران شده است.
تداوم اعتصاب‌ها در فرانسه که از پنجشنبه گذشته آغاز شده، اختلال در شبکه حمل‌ونقل عمومی در فرانسه را شدت بخشیده به گونه‌ای که دوشنبه این هفته، ترافیک ۶۰۰ کیلومتری در ناحیه « ایل دو فرانس » در شمال این کشور ایجاد شد.

پیش از این نیز نزدیک به دو هفته اخیر، کشاورزان فرانسوی در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت با تراکتورهای خود بزرگراه‌های منتهی به پاریس را بستند و موجب ایجاد ۳۲۵ کیلومتر ترافیک پرحجم شدند.
شنبه گذشته(۱۶ آذر) نیز تعدادی از کامیون‌داران متعلق به سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای اروپا (OTRE) نیز در ادامه اعتراض‌ها به افزایش مالیات بر سوخت از سوی دولت مکرون، چند بزرگراه و جاده اصلی در سراسر این کشور را مسدود کردند.  ۹۰۴۱

تشدید اعتراض‌ و اعتصاب‌ها سبب شد تا یکشنبه این هفته، مکرون رئیس جمهوری فرانسه، ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر و وزیران مرتبط با برنامه اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور را برای جلسه اضطراری به کاخ الیزه فراخواند. هرچند تاکنون از نتایج آن، تا امروز(چهارشنبه) هیچ گزارشی در این زمینه منتشر نشده و فقط اعلام شد که نخست‌وزیر این کشور امروز رئوس و محورهای اصلی اصلاحات نظام بازنشستگی را بیان می‌کند.

دولت فرانسه اعلام کرده با وجود اعتراض ها، در تصمیم خود برای عملی کردن اصلاحات یاد شده مصمم است و روند اصلاحات را به تدریج به پیش خواهد برد تا مشکلات زیادی متوجه مردم نشود. وزیر دارایی این کشور گفته است اگر دولت کنونی، امروز این کار را انجام ندهد، فردا کسانی دیگر اقدام به انجام این اصلاحات اما با شدت بیشتری خواهند کرد.

منبع: ایرنا