احتمال حذف شماری از وزرای دولت جانسون در انتخابات

گروه جهان الف،   3980920151

بررسی نتایج آخرین نظرسنجی موسسه «یوگوو» در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی انگلیس نشان می‌دهد احتمالا وزرای امور خارجه و محیط زیست دولت جانسون، آرای لازم را برای تصاحب کرسی پارلمان کسب نخواهد کرد.

بر اساس این پیش‌بینی، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه و نامزد پیشنهادی حزب محافظه کار در منطقه «اشر و والتون» تنها ۲ درصد شانس بیشتری نسبت به رقیب خود از حزب لیبرال دمکرات دارد و احتمالا به پارلمان راه نخواهد یافت. «ترزا وایلرز» وزیر محیط زیست، غذا و مناطق روستایی هم در مصاف با رقیب خود از حزب کارگر شانس زیادی ندارد و تحلیل گران پیش‌بینی می کنند که رای لازم را برای ورود به پارلمان کسب نخواهد کرد. 

شمار دیگری از چهره‌های برجسته حزب محافظه کار از جمله « ایان دانکن اسمیت» رهبر اسبق این حزب و از طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در خطر از دست دادن کرسی‌های خود قرار دارند. همچنین افرادی مانند فیلیپ هاموند، کسی که سابقه وزارت دفاع، امور خارجه و دارایی را در کابینه دارد، پیشتر به دلیل مخالفت با سیاست های دولت جانسون درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا از شرکت در انتخابات پارلمانی انصراف دادند.

از سویی حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» با جدیت در تلاش است تا حمایت حوزه‌های انتخابیه مخالف برگزیت را در پایتخت بدست‌ آورد. حوزه انتخابیه «پاتنی» و «بترسی» از جمله مناطقی در لندن هستند که حزب کارگر تلاش می کند تا از دست محافظه کاران خارج کند.

امروز آخرین ایستگاه نبرد انتخاباتی احزاب در انگلیس است. پس از چندین هفته مبارزه فشرده انتخاباتی، مردم انگلیس کمتر از ۲۴ ساعت دیگر برای شرکت در انتخابات سراسری به پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا سرنوشت پارلمانی که قرار است آینده برگزیت را رقم بزند، مشخص کنند. 

بیشتر نظرسنجی‌ها حاکی است که حزب جانسون از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. نتایج آخرین نظرسنجی موسسه یوگوو نشان می دهد که حزب محافظه کار به طور میانگین با کسب ۳۳۹ کرسی، اکثریت مطلق پارلمان را کسب خواهد کرد.

طبق این نظرسنجی که از ۱۰۵ هزار و ۶۱۲ نفر از مردم انگلیس به‌عمل آمده حزب کارگر ۳۱ کرسی نسبت به انتخابات دور قبل از دست خواهد داد و با کسب ۲۳۱ کرسی در مقام حزب دوم قرار خواهد گرفت.

حزب ملی اسکاتلند به رهبری «نیکلا استرجن» هم با کسب ۴۱ کرسی و حزب لیبرال دمکرات با کسب ۱۵ کرسی به ترتیب در مقام احزاب سوم و چهارم خواهند بود.

موسسه نظرسنجی یوگوو پیش‌بینی می کند که احتمال معلق شدن پارلمان، یعنی شرایطی که هیچ کدام از احزاب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را کسب نکنند همچنان وجود دارد. بر اساس پیش‌بینی این موسسه، حزب محافظه کار بین ۳۱۱ تا ۳۶۷ کرسی کسب خواهد کرد و این در حالی است که احزاب برای کسب اکثریت مطلق پارلمان به ۳۲۶ کرسی نیاز دارند.

انتخابات پارلمانی انگلیس که پنجاه و هشتمین انتخابات از سال ۱۸۰۱ میلادی بشمار می رود، فردا پنجشنبه برگزار می‌شود. حوزه های اخذ رای کار خود را از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت ۱۰ شب ادامه خواهد داشت. حزبی که بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را کسب کند به‌مدت ۵ سال سکان دولت را به‌دست خواهد گرفت.

کارشناسان می گویند که انتخابات پیش رو بعد از سال ۱۹۲۳ یکی از پیچیده ترین انتخابات تاریخ انگلیس است.

منبع: ایرنا