در این شهر، با فستیوال های خرید همراه باشید!

گزارش بازرگانی،   3980920065

بر اساس سخنان اخیر فرماندار شهر استانبول در ترکیه، طی سال میلادی جاری تاکنون حدود 12 میلیون و 690 هزار نفر از این شهر بازدید کرده‌اند. بنا بر آخرین گزارشات موجود، آلمانی‌ها رتبه‌ی اول را در سفر به این شهر دارند و پس از آن‌ها، ایرانی‌ها در جایگاه دوم ایستاده‌اند. جالب است بدانید روس‌ها نیز پس از ایرانی‌ها، جایگاه سوم را در بازدید از این شهر دارند.

عواملی که سفر به استانبول را برای ایرانیان ساده می‌کند

ایرانی‌ها به دلایل مختلفی به استانبول سفر می‌کنند اما از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان تفریح و تجارت را نام برد. گذشته از این، هزینه‌ی سفر به ترکیه و شهر استانبول به نسبت دیگر کشورهای اروپایی برای ایرانی‌ها بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است. چنان‌که با مبالغی بسیار کمتر از آنچه برای سفر به کشورهای دیگر اروپایی نیاز است، می‌توان به ترکیه سفر کرد. از سوی دیگر، به دلیل بی‌نیازی مسافران به اخذ روادید برای سفر به این کشور، مسافران زیادی همه‌ساله از ایران راهی شهرهای مختلف ترکیه مانند استانبول می‌شوند.

بااین‌وجود، طی چند ماه اخیر با کاهش قدرت اقتصادی ایرانی‌ها از میزان سفرهای خارجی آن‌ها نیز کاسته شده است؛ اما همچنان استانبول و دیگر شهرهای ترکیه به دلیل قیمت‌های مناسب‌تر از مقاصد اصلی ایرانیان برای سفر به‌حساب می‌آیند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از هتل های استانبول کلیک کنید.

 

 

 

استانبول، شهری با تاریخ پرفراز و نشیب

گفته می‌شود، شهر استانبول حدود 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح اولین بار توسط یونانی‌ها به سکونتگاهی برای بشر تبدیل شد. در قرن چهارم میلادی، آتش جنگ‌های داخلی روم باستان به جان این منطقه افتاد. روم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد و بیزانس (استانبول امروزی)، پایتخت روم شرقی شد اما زمانی که حکومت به کنستانتین رسید، نام شهر نیز تغییر کرد و با نام حکمرانش یکی گشت. با گذشت زمان نام «کنستانتینوپل» به قسطنطنیه تبدیل شد. درنهایت نیز با تغییرات در طول زمان، نام آن به استانبول تغییر کرد.

در سال 1204 با حمله‌ی اعراب و پس از 53 روز محاصره، قسطنطنیه سقوط کرد و امپراتوری عثمانی به قدرت رسید. عثمانی‌ها تا سال 1923 و تا زمان ایجاد جمهوری ترکیه بر مسند قدرت باقی ماندند اما سرانجام، با ظهور قدرتی به نام «مصطفی کمال آتاتورک» سرنگون شدند. آتاتورک پایتخت را به آنکارا منتقل کرد تا انقلاب خود را تکمیل کند؛ اما این موضوع باعث نشد تا استانبول از رشد باز بماند. این شهر همچنان به توسعه ادامه داد، به‌طوری‌که امروزه استانبول به یکی از کلان‌شهرهای جهان تبدیل شده است.

 

زبان و خط مردم استانبول در یک نگاه

زبان ترکی یکی از زبان‌ها قدیمی در جهان به‌حساب می‌آید و زبان مردم ترکیه و شهر استانبول نیز ترکی استانبولی است. یکی از نکات جالب در مورد زبان ترکی استانبولی این است که در سال 1928 زبان نوشتار مردم ترکیه که حروف عربی بود به حروف لاتین تغییر کرد. همچنین، دین اغلب مردم استانبول اسلام است و اکثراً سنی هستند؛ درنتیجه دین رسمی این کشور نیز اسلام است.

 

موقعیت جغرافیایی استانبول

شهر استانبول در ترکیه یکی از 10 شهر بزرگ جهان محسوب می‌شود، کشوری است که حدفاصل دو قاره‌ی اروپا و آسیا قرار گرفته است. استانبول از دو شبه‌جزیره تشکیل شده؛ اولی شبه‌جزیره‌ی تراکیه که بخش آسیایی استانبول است و شبه‌جزیره‌ی آناتولی که بخش اروپایی این شهر به‌حساب می‌آید. این دو بخش به‌وسیله‌ی تنگه‌ای به نام تنگه‌ی بسفر از یکدیگر جداشده‌اند. همین تنگه، دریای سیاه را به دریای مدیترانه متصل می‌کند. دو بخش اروپایی و آسیایی شهر استانبول به‌وسیله‌ی پل به هم مرتبط شده‌اند.

 

آب ‌و هوای شهر استانبول

هوای شهر استانبول به‌طورمعمول گرم و مرطوب است و حداکثر دمای ثبت‌شده در آن 41 درجه‌ی سانتی‌گراد بوده که در فصل تابستان ثبت‌شده. کمترین دمای این شهر هم تاکنون به 1- درجه رسیده است. میانگین دما نیز در این شهر 28 درجه‌ی سانتی‌گراد ثبت‌شده. در استانبول به علت شبه‌قاره بودن، هوا در روزهای گرم، شرجی است و به‌طورکلی میزان بارندگی در آن زیاد است؛ به‌طوری‌که معمولاً استانبول بیشترین میزان بارندگی را نسبت به دیگر شهرهای ترکیه تجربه می‌کند.

 

غذاهای خاص و معروف شهر استانبول

یکی از مواردی که حتماً باید در شهر استامبول امتحان کنید، غذاهای آن است. مردم ترکیه به‌طورکلی به غذاها و آشپزی فوق العاده‌یشان شهرت دارند اما غذاهای شهر استانبول در تمام جهان معروف هستند. از این دسته غذاها می‌توان به بورک اشاره کرد که به سفره‌ی ایرانی‌ها نیز راه پیدا کرده است و با خمیر یوفکا آماده می‌شود. بالیک اکمک هم از غذاهای دریایی است که به دلیل مجاورت استانبول با دریا، در این شهر به‌وفور طبخ می‌شود. در محله‌هایی مانند کاراکوی و امین انو می‌توان انواع غذاهای دریایی را امتحان کرد. یکی دیگر از غذاهای خاص استانبولی، لهمجون است که نوعی پیتزای ترکی است. این غذا با خمیر نازکی که روی آن را گوشت چرخ‌کرده، پیاز و فلفل پوشانده شده، تهیه می‌شود. نکته‌ی جالب این است که باید این غذا را حتماً داغ و تازه صرف کرد. برای امتحان کردن این غذای محلی، بهتر است به محله‌ی کادی کوی سر زد.

 

مناسبت‌ها و رویدادهای استانبول

ازآنجاکه ترکیه یک کشور مسلمان‌نشین است و دین رسمی نیز در آن اسلام است، برخی از اعیاد در این کشور مانند ایران تعطیلات رسمی شمرده می‌شود. برای مثال، عید فطر و عید قربان در این کشور برگزار می‌شود که در ترکیه و شهر استانبول، سه روز تعطیلات برای عید اختصاص داده شده است. مردم ترکیه به این روز، عید شیرینی نیز می‌گویند. عید قربان نیز در این کشور چهار روز به طول می‌انجامد و در تمامی ترکیه با انجام مراسم مذهبی همراه است. همچنین عاشورا نیز در این کشور به‌عنوان یک رویداد مذهبی مهم شناخته می‌شود و برنامه‌های خاصی طی این روز در استانبول اجرا می‌شود.

جشنواره‌ها و فستیوال‌ها نیز در این شهر کم نیستند. یکی از جشنواره‌های جهانی در استانبول، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم استانبول است که از قدیمی‌ترین و جشنواره‌های مختص فیلم در استانبول به‌حساب می‌آید و توسط موسسه‌ی فرهنگی و هنری ترکیه برگزار می‌شود. این جشنواره که هرساله در ماه آوریل (بین ماه‌های اسفند و فروردین) برگزار می‌گردد، به فیلم‌های برتر جایزه‌ی لاله‌ی طلایی را در حوزه‌های بهترین کارگردان، بهترین هنرپیشه‌ی نقش اول و غیره اهدا می‌کند. از دیگر جشنواره‌های مشهور شهر استانبول، جشنواره‌ی هنرهای زیبا است که در کالج رابرت شهر استانبول و از سال 2005 برگزار می‌شود. هدف اصلی برگزاری این جشنواره تبدیل این شهر به مرکزی برای جامعه‌ی هنری است.

 

کریسمس در استانبول

باوجود اینکه دین رسمی ترکیه، اسلام است اما شهر استانبول برای جشن‌های کریسمسی که در آن برگزار می‌شود، معروف شده. این رخداد، زمانی است که استانبول آذین‌بندی می‌شود و کلیساها زیباتر از همیشه‌اند. در مناطق معروف و خیابان‌های مهم شهر استانبول درختان کریسمس بزرگی گذاشته می‌شود و بابانوئل‌ها شهر را پر می‌کنند. شاید در بیشتر شهرهای ترکیه، کریسمس هم یک روز مانند دیگر روزها باشد اما بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک ترکیه در استانبول واقع شده است؛ کلیسایی که به سنت آنتوان مشهور شده و در میدان استقلال واقع است. کلیسای سنت آنتوان در سال 1725 میلادی ساخته شده و تقریباً قدمتی سیصدساله دارد. از طرف دیگر، توریست‌ها نیز از دیدن جشن کریسمس حس خوبی پیدا می‌کنند؛ بنابراین، همه‌چیز دست‌به‌دست هم می‌دهد تا کریسمس در استانبول یک رخداد ویژه باشد.

 

حمل‌ونقل در استانبول

استانبول به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ جهان، برای تردد بهتر شهروندان و گردشگران به یک سیستم حمل‌ونقل پیشرفته نیاز دارد. در این شهر که هوای تمیزش چشم ایرانی‌ها را خیره می‌کند، بنزین بسیار گران است. درنتیجه، استفاده از خودروی شخصی یا اجاره اتومبیل مقرون به‌صرفه نیست. در عوض، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، تراموا و اتوبوس بسیار رایج است و این وسایل از کیفیت خوبی نیز برخوردارند. تهویه‌ی مطبوع همواره روشن است و جا برای همه پیدا می‌شود؛ هرچند که افراد ضعیف‌تر مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران در فرهنگ مردم در اولویت هستند. از سوی دیگر استفاده از وسایلی مانند دوچرخه نیز بسیار رواج دارد و مسیرهای مخصوص دوچرخه‌ها خالی نمی‌ماند. مترو در استانبول حدود 140 سال قدمت دارد و دومین شهری در جهان است که سیستم حمل‌ونقل مترو مجهز شده است.

برای کامل کردن لذت سفر در استانبول، هیچ‌چیز جالب‌تر از سوارشدن به کشتی یا قایق برای رفتن از بخشی از استانبول به بخش دیگر نیست. به‌ویژه که بین بخش اروپایی و بخش آسیایی این شهر را آب پر کرده است. از دیگر وسایلی که می‌توان برای حمل‌ونقل استفاده کرد و گردشگران معمولاً از وجود آن آگاه نیستند، تله کابین استانبول است. این تله کابین‌ها در خطوط کوتاه فعال هستند اما قطعاً دید شهر استانبول در آن ارتفاع بسیار جالب و جذاب است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از نرخ بلیط هواپیما استانبول به لینک زیر مراجعه کنید :

بلیط-هواپیما-استانبول/www.eligasht.com/ticket

 

استانبول کارت، یک گام ضروری برای سفر به استانبول

برای تردد در این شهر، بهترین گزینه خرید استانبول کارت است. با خرید این کارت، شما قادر خواهید بود تا از تمامی وسایل نقلیه‌ی عمومی همچون مترو، تراموا، انواع اتوبوس‌ها در استانبول استفاده کنید.

از سوی دیگر، ذکر این نکته ضروری است که برای کودکان زیر شش سال، برای حمل‌ونقل نیازی به پرداخت هزینه نیست. دانشجویان و دانش آموزان مشمول 50 درصد تخفیف برای جابه‌جایی با وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند.

 

مراکز خرید استانبول، جاذبه‌هایی همیشگی

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های شهر استانبول برای گردشگران، مراکز خرید این شهر است. در استانبول انواع بازارهای سنتی را می‌توان پیدا کرد که در آن‌ها انواع ادویه و قهوه پیدا می‌شود. از طرف دیگر، در همین شهر مراکز خرید مدرن زیادی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها انواع برندهای معروف جهان را ببینید و از آن‌ها خرید کنید.

در این مطلب، ما به معرفی شهر استانبول پرداختیم و از جذابیت‌های این شهر برای سفر گفتیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید یک سفر به یاد ماندنی به استانبول را برای خود و همراهانتان رقم بزنید. به منظور اطلاعات بیشتر در خصوص سفر به استانبول می توانید به سایت الی گشت مراجعه نمایید و به هر آنچه که لازم است در مورد ساعات پرواز، هتل های منتخب جهت اقامت و همچنین خدمات مورد نظر در تور استانبول بدانید دست یابید؛ سفر خوشی را برای شما آرزومند هستیم.

 

تماس با الی گشت:

021-8540تلفن:

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7