تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و چین در سال ۲۰۱۹

گروه جهان الف،   3980919128

سفیر چین در ایران اعلام کرد که دو کشور در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ میلیارد دلار تجارت مشترک داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، چانگ هوا امروز در همایش تجاری ایران و چین در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در سال ۲۰۱۸ میزان تجارت مشترک دو کشور حدودا ۳۵ میلیارد دلار بود و آمار امسال نیز نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران و چین توانستند تجارت مشترک خود را حفظ کنند.

به گفته وی، از سال ۲۰۱۶ میلادی و در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، فصل جدیدی از روابط اقتصادی میان دو کشور آغاز شد و خوشبختانه در سالهای گذشته ادامه یافته است.

سفیر چین در ایران با تاکید بر این موضوع که دولت کشورش بر حفظ برجام تاکید داشته و مخالف مواضع آمریکا در این حوزه است، اظهار کرد: هر چند تحریم‌ها باعث فشار بر روی تجارت ایران و چین شده است اما چین تلاش کرده در فضای بین‌الملل از منافع ایران حمایت کند و همچنین در آینده نزدیک با سفر یک هیات تجاری چینی با محوریت بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در ایران دنبال خواهد شد.

به گفته چانگ هوا، امروز اقتصاد چین ۱۶ درصد از کل اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده و افزایش تبادلات تجاری با ایران یکی از اهداف این اقتصاد است. از نظر چین تحریم‌های آمریکا ماندگار نخواهد بود و از این رو امیدواریم در آینده نزدیک گشایش‌هایی به وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا شرکت‌های چینی را که با طرف ایرانی رابطه داشته‌اند، تحریم کرده و از این رو ریسک تجارت مشترک میان دو کشور افزایش یافته است.

همچنین در این همایش مجیدرضا حریری - رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین - نیز از برطرف شدن برخی مشکلات در روابط تجاری دو کشور خبر داد و گفت: اتاق ایران و چین از تمامی فرصت‌های موجود استفاده می‌کند تا تبادلات دو کشور ادامه یابد.

به گفته وی، هر چند در شرایط تحریم ارتباط تجاری و بانکی میان دو کشور دشوار شده است، اما تلاش برای افزایش حوزه‌های همکاری در بخش‌هایی همچون صنایع دستی آغاز شده و اتاق ایران و چین ظرف‌ه روزهای آینده برنامه خود را در این حوزه ارائه خواهد کرد.