آن‌ها که آمدند و آن‌ها که نیامدند؛‌ مجلس آینده را چه کسانی اداره ‌می‌کنند؟

ناصر ایمانی ،   3980918134 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آن‌ها که آمدند و آن‌ها که نیامدند؛‌ مجلس آینده را چه کسانی اداره ‌می‌کنند؟

واکاوی  جزییات ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس بسیار پر اهمیت است .

۱- استقبال از ثبت نام به نسبت دوره قبل حدود ۲۵ درصد یعنی یک چهارم بیشتر است این موضوع می‌تواند بیانگر نشاط بیشتر در میان مردم برای مشارکت در سرنوشت کشور باشد. نخبگان برخلاف پیش بینی‌ها،نسبت به آینده کشور و نظام امیدوار ترند و با ثبت نام در انتخابات این را به اثبات رساندند.

۲- ناامیدی در جریان ها و جناح های سیاسی مطرح بیشتر از ناامیدی در میان مردم است. نگاهی به چهره های ثبت نام کننده از جریان های سیاسی مبین این واقعیت است. چهره های شاخص و معنون و تاثیرگذار از هر دو جناح سیاسی، کمتر به چشم می‌خورد و این موضوع بیانگر کم انگیزه‌گی و محافظ کاری و پیر شدن هر دو جناح سیاسی است. این وضعیت در مورد جناح اصلاح طلب بیشتر به چشم می‌خورد. 

بسیاری از چهره های مطرح و موثر آنان که احتمال تائید صلاحیت آنها نیز وجود داشت، از ثبت نام خودداری کردند. تشتت- نا امیدی و هراس از نیاوردن رأی به دلیل عمکرد آنها، دلایل عدم استقبال اصلاح طلبان از ثبت نام در انتخابات مجلس است.

در اردوگاه اصولگرایان نیز چهره های موثر و کارآمد کمتر یافت می‌شود. اگرچه به هر حال وضعیت از جناح مقابل بهتر است.

۳- پیش بینی صاحب این قلم بنا به دلایلی که جای ذکر آن نیست – چنین است که میزان مشارکت مردم در انتخابات سال جاری تقریباً همانند دوره گذشته مجلس خواهد بود. در این صورت و با وجود چهره های کمتر شاخص در میان کاندیدا ها، انتخاب مردم بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

حضور برخی کاندیدا های غیر معروف و بعضاً رادیکال که با شعار های تند و تحریک کننده به میدان خواهند آمد و فضای انتخابات را احساسی و هیجانی می‌نمایند، نگران کننده است.

 اگر این افراد کرسی های مجلس را اشغال نمایند، در زمان کم بودن چهره های شناخته شده و کارآمد، حضور افراد رادیکال می‌تواند مجلس آینده را نگران کننده نماید.