چراغ سبز داوطلبان نمایندگی مجلس برای شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌

گروه سیاسی الف،   3980917127

شفافیت یکی از حلقه‌های مفقوده پارلمان است که در سال‌های گذشته علیرغم تلاش برخی نمایندگان و مطالبه افکار عمومی، توسط نمایندگان مجلس اعمال نشده و برخی نمایندگان در موضع‌گیری های اخیر خود قول دادند نسبت به هزینه های انتخاباتی شفاف‌سازی کنند.

چراغ سبز داوطلبان نمایندگی مجلس برای شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌

فارس نوشت: مهلت قانونی ثبت نام داوطلبین نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شنبه شب به پایان رسید و از امروز می‌توان یک ارزیابی اولیه از فضای کلی حاکم بر مجلس یازدهم داشت. اما ورای اینکه چه کسانی ثبت نام کرده‌اند و چه افرادی قرار است توسط مردم برای ورود به خانه ملت رای اعتماد بگیرند، مهم این است که مطالبات عمومی جامعه مورد توجه قرار گرفته و توسط نمایندگان عملیاتی شود.

شفافیت، یکی از حلقه‌های مفقوده پارلمان است که در سال‌های گذشته علی رغم تلاش برخی نمایندگان و مطالبه افکار عمومی، توسط نمایندگان مجلس اعمال نشده است. برخی نمایندگان در موضع‌گیری‌های اخیر خود قول دادند نسبت به هزینه های انتخاباتی خود شفاف‌سازی کنند.

مولاوردی: شفافیت هزینه‌های انتخاباتی ضرورت است

معاون پیشین رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه های انتخاباتی خود را اعلام خواهید کرد، گفت: زمانی که در دولت بودم، بندی برای شفافیت هزینه های انتخاباتی در لایحه جامع انتخابات گنجاندیم ، زیرا معتقدم این مساله ضرورت دارد. تمام گروه ها و جناح ها باید مردم را محرم خود بدانند.

حضرتی: هزینه های انتخاباتی‌ام را اعلام می‌کنم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در مورد هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت:‌ من این هزینه‌ها را به صورت جزئی اعلام خواهم کرد و اگر توانستیم از فیلتر شورای نگهبان عبور کنیم این کار را انجام خواهیم داد.

پورمختار: از شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی کوتاه نخواهم آمد

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی مجلس هم در مورد شفاف سازی هزینه های انتخاباتی خود تصریح کرد: شفافیت سازی هزینه‌های انتخابات را قبول دارم و عمل خواهم کرد؛  پیش از این و با اعلام شماره حسابی در این زمینه روشنگری‌های لازم را انجام داده‌ام.

وی افزود: من شماره حسابی را برای هزینه‌های انتخاباتی‌ام به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردم و از شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی کوتاه نخواهم آمد.

غضنفرآبادی: با شفافیت هزینه‌های انتخاباتی به شدت موافق هستم

موسی غضنفرآبادی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت:‌ من با شفافیت هزینه‌های انتخاباتی به شدت موافق هستم. ضمن اینکه متاسفانه یکی از گرفتاری‌ها آن است که اصلا مشخص نیست نامزدهای انتخابات چگونه از پس هزینه‌های آن برآمده و مشخص نیست که این حجم از پول را که برای انتخابات خرج  می‌کنند از کجا آورده‌آند.

روح الامینی: شفافیت در عرصه عملکرد هم بسیار ضروری است

عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل جبهه ایستادگی انقلاب اسلامی هم معتقد است که شفافیت نه تنها در عرصه هزینه‌های تبلیغاتی امری واجب است بلکه در عرصه عملکرد هم بسیار ضروری است. 

ونایی: حتما هزینه‌های انتخاباتی‌ام را شفاف به مردم اعلام خواهم کرد

حسن ونایی نماینده ادوار مجلس  هم با تاکید بر ضرورت شفاف سازی گفت: من حتما هزینه‌های انتخاباتی‌ام را شفاف به مردم اعلام خواهم کرد؛ چراکه اگر من به عنوان وکیل مردم نتوانم عملکرد شفاف داشته باشم، توان اعمال اقدامات نظارتی را هم در دستگاه‌های اجرایی نخواهم داشت و با کمال میل هزینه‌های انتخاباتی‌ام را شفاف خواهم کرد.

انصاری: شفافیت یکی از اصول اساسی دموکراسی است

غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در پاسخ به پرسشی درمورد شفافیت رای و مالی نمایندگان می‌گوید: این یکی از اصول اساسی دموکراسی است و بنده به طور قطع طرفدار این موضوع هستم.

عباسپور: مانند همه جای دنیا نمایندگان مردم و مسئولان باید شفافیت مالی داشته باشند

علی عباسپور طهرانی فرد رئیس اسبق دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات معتقد است که همه جای دنیا به این صورت است که نمایندگان مردم و مسئولان باید شفافیت مالی داشته باشند و در ایران هم عملکرد اقتصادی مسئولان و نمایندگان مردم شفاف باشد و در اختیار مسئولان ذیربط قرار بگیرد.

مطهری: اعلام هزینه‌های انتخاباتی ایرادی ندارد

علی مطهری نیز با تاکید بر اینکه به نظرم اعلام هزینه‌های انتخاباتی نیز ایرادی ندارد، می‌گوید: من خودم اساساً چندان در پی تبلیغات فراوان نیستم چراکه مردم هم من را می شناسند؛ بقیه هم اگر این موضوع را اعلام کنند و آنهایی که لیست می دهند و چهره های متعددی را در لیست خود قرار می‌دهند نیز این کار را انجام دهند، مفید خواهد بود.

نوباوه: 100 درصدد حاضرم هزینه های انتخاباتی‌ام را شفاف کنم

بیژن نوباوه نماینده ادوار مجلس هم در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حاضر است هزینه های انتخاباتی اش را شفاف کند؟ تاکید می کند: 100 درصدد؛ شفافیت هزینه‌های کاندیداها قطعا یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در دو مجلس هشتم و نهم می‌افزاید: در کشورهای غربی یک نفر حتی اگر بخواهد یک دلار هزینه کند، باید مقصدش معلوم باشد و قانون در این باره وجود دارد، اما در کشور ما یکی از مشکلات انتخابات ما همین است. صاحبان پول و زر و زور می توانند در انتخابات اِعمال قدرت کنند و حق انتخاب صحیح را از مردم بگیرند.

بادامچی: دوره قبل همه هزینه‌ها را به‌طور شفاف خودمان پرداختیم

محمد رضا بادامچی نماینده فعلی مردم تهران در مجلس نیز به صراحت می گوید که با شفافیت مالی نمایندگان موافقم، وقتی خودمان انتخاب شدیم همه کارها را با پول خودمان انجام دادیم و انتظاری از کسی نداشتیم که بیاید و این کارها را برایمان انجام دهد.

بادامچی تاکید کرد: حتی هزینه تبلیغات هم که به صورت جمعی از سوی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان انجام شد را که در مجموع یک میلیارد تومان برای همه اعضای لیست معرفی شده بود از جیب خودمان پرداخت کردیم. رقابت انتخاباتی دوره قبل خیلی شفاف بود و همه هزینه‌ها را خودمان پرداختیم و دوست داریم همه موارد را اینگونه شفاف سازی کنیم.

مازنی: بنا ندارم در انتخابات هزینه کنم

احمد مازنی دیگر عضو فراکسیون امید مجلس در مورد اعلام هزینه های انتخاباتی به مردم اما می‌گوید بنا ندارم  هزینه کنم چون قبلا هم این کار را نکردم.

میرسلیم: چیزی در بساط ندارم که هزینه کنم 

سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا اموال و هزینه‌کرد انتخاباتی خود را اعلام می کنید؟ اظهار داشت: من به عنوان یکی از مسئولین موظف بودم اموالم را اعلام کنم و به دستگاه قضایی هم اعلام کردم اما به لحاظ هزینه های انتخاباتی مشکلی نداریم؛ چیزی در بساط ندارم که هزینه کنم مگر آنکه دوستانی که پشتیبانی می کنند هزینه کنند. 

جوادی: حتی فیش حقوقی خود را هم منتشر می‌کنم

فاطمه واعظ جوادی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت نهم هم با استقبال از شفافیت هزینه های انتخاباتی داوطلبان انتخابات، تصریح کرد : من پولی نداشته ام. در دوره قبل انتخابات هم همینطور بود. بیایند دارایی های من را ببینند. هیچ مشکلی ندارم حتی فیش حقوقی خود را هم منتشر می کنم. حقوق من براساس حقوق مصوب برای هیات علمی دانشگاه است.

ایرانی: بنا دارم تمام هزینه‌هایم را به صورت شفاف به مردم اعلام کنم

جمشید ایرانی دبیرکل حزب فرزندان ایرانی هم در مورد هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من کاملا این مطالبه را قبول دارم و حاضرم که در زمینه اعلام شفاف این هزینه‌ها شاخص باشم و بنا دارم تا تمام هزینه‌هایم را به صورت شفاف به مردم و افکار عمومی اعلام کنم. من تلاش خواهم کرد جزو 20 نماینده شاخص مجلس یازدهم باشم؛ چراکه شناخت خوب از پارلمان و بخش‌های مختلف آن دارم.

میرزایی: صرفاً با بیان اینکه هزینه‌های «انتخاباتی‌ام را شفاف می‌کنم» موضوع حل نخواهد شد

جلال میرزایی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش تصریح کرد: این موضوع بسیار کار مشکلی است. این در حالی است که اگر هزینه‌های انتخابات مانند بسیاری از کشورها شفاف شود، بسیار مهم است و به مردم و جریانات کمک خواهد کرد. اگر شفافیت هزینه‌های انتخاباتی وجود داشته باشد، نماینده، وامدار فرد یا طیف خاصی نخواهد بود، ضمن اینکه این موضوع به افزایش قدرت پارلمان هم کمک خواهد کرد. 

وی در عین حال گفت: یکی از معایب جامعه ما آن است که در هنگام انتخابات از نامزدها درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌شان سؤال می‌کنیم در حالی که باید پیش از آن، نهادها و احزاب در جلسات مستمر، سازوکارهای قانونی این موضوع را مشخص کنند، چرا که صرفاً با بیان اینکه هزینه‌های «انتخاباتی‌ام را شفاف می‌کنم» موضوع حل نخواهد شد. 

رسایی: هیچ ابایی از اعلام شفاف هزینه‌های انتخاباتی نداریم

حمید رسایی نماینده سابق مجلس هم درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش می‌گوید که در مجلس هشتم و نهم در زمره طراحان و مدافعانی بودم که خواهان اعلام شفاف هزینه‌های انتخاباتی بودیم، ضمن اینکه همواره هم علم این مطالبه را در دست گرفته و این موضوع را درست می‌دانیم. 

وی می افزاید: هیچ ابایی از اعلام شفاف هزینه‌های انتخاباتی نداریم، چرا که معتقدم پول کثیف در کار سیاسی‌ بنده نیست، زیرا کسی که دهانش باز است، جیبش باز نیست و اصولاً نمی‌توان هم دهانش باز باشد هم جیبش. 

آقاپور علیشاهی: حتما هزینه‌های انتخاباتی‌ام را به مردم اعلام می‌کنم

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی درباره اعلام شفاف هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من این موضوع را قبول دارم و حتما این کار را خواهم کرد.

وی در مورد اعلام لیست اموال و دارایی‌اش به قوه قضائیه گفت: من بخشی از کارهای این موضوع را انجام داده و کد ورود را هم دریافت کردم، ولی چون اینترنت در زمان اغتشاشات اخیر قطع بود، ثبت نهایی این لیست اموال را انجام ندادم.

خباز: اگر نمی‌خواهیم پنهان کنیم چرا از شفافیت نگرانیم

محمدرضا خباز نماینده مجلس هم در پاسخ به این سوال که آیا با شفاف مالی موافقت هستید؟ گفت: من نه‌تنها با شفافیت مالی بلکه با هر شفافیت ای مانند شفافیت رای موافق هستم؛ چون این قضیه از دو حالت خارج نیست یا ما می‌خواهیم اموال و رای خودمان را شفاف‌سازی کنیم یا نمی‌خواهیم.

وی افزود: اگر نمی‌خواهیم پنهان کنیم چرا از شفافیت نگرانیم. یکی از مشکلات کشورهای جهان سوم این است که افراد، ثروت خود را پنهان می کنند؛ اگر ثروتی داریم که از راه حلال به دست آمده پنهان کردن ندارد. بنابراین من هم با شفافیت مالی و رای موافقم، اصلاً کشور را شفافیت نجات می دهد، آنهایی که دنبال پنهان کاری هستند با شفافیت مخالفند.

 راه‌چمنی: پولی ندارم که هزینه کنم

محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب اصلاح‌طلب وحدت و همکاری ملی درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من این موضوع را قبول دارم، هر چند که پولی ندارم که هزینه بکنم، ولی با این حال حاضرم در این باره شفافیت داشته باشم. 

هادی غفاری: مردم باید بدانند هزینه‌های بیش از یک میلیارد برای انتخابات از کجا آمده است

حجت‌الاسلام هادی غفاری عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام(ره) درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: این موضوع که بخشی از مطالبات مردم است کاملاً صحیح است. وقتی کاندیدایی بیش از یک میلیارد تومان برای حضور در انتخابات مجلس خرج می‌کند، باید مردم بدانند که این هزینه از کجا آمده است؟ و رأی‌دهنده هم باید تکلیف خود نسبت به او بداند. 

وی افزود: متأسفانه برخی نمایندگان و سیاسیون در هتل‌های آن‌چنانی ناهار و شام می‌دهند، در حالی که خیلی از مردم چنین چیزی را نمی‌پذیرند. نماینده‌ای که هزینه‌های گزافی را برای انتخابات مجلس انجام دهد وامدار مردم نیست بلکه وامدار جریانات و گروه‌های سیاسی است. 

لاهوتی: همه هزینه های انتخاباتی ام شفاف و روشن است

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس درباره شفافیت هزینه های انتخاباتی گفت: من حاضر هستم این هزینه ها را اعلام کنم. 

وی افزود: همه هزینه های انتخاباتی ام شفاف و روشن است و در ایام مربوطه در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

محمدی: حق مردم است که بدانند هزینه‌های انتخاباتی از کجا تأمین شده

داود محمدی نماینده مردم تهران در مجلس دهم هم گفت: شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی بسیار مطلوب است و باید اطلاعات لازم به مردم داده شود. حق مردم است که بدانند هزینه‌های انتخاباتی از کجا تأمین شده و چگونه استفاده می‌شود. 

منادی: هزینه‌های انتخاباتی باید شفاف باشد

علیرضا منادی نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه طبق فرمایش امیرالمؤمنین مسئولان باید در اظهار و شفافیت امور اقداماتی را انجام دهند، گفت:‌ هزینه‌های انتخاباتی‌ام را برای مردم شفاف خواهم کرد.

بنیادی: قطعاً منابع مالی تبلیغات انتخاباتیم را شفاف سازی می‌کنم

بهروز بنیادی نماینده کاشمر در مجلس با بیان اینکه قطعاً منابع درآمدی‌‌ام را شفاف‌سازی می‌کنم، گفت: مردم لازم است که بدانند کاندیداهایی که قرار است به او رای بدهند از کجا ارتزاق می‌کند.

سلیمانی: مردم به کاندیداهایی با هزینه‌های نامتعارف انتخاباتی رای ندهند

محمد سلیمانی نماینده ادوار مجلس درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش اظهار داشت: من به مردم توصیه می‌کنم مانند دهه اول انقلاب و حتی دهه دوم اگر نامزدی هزینه‌های زیادی را برای انتخابات انجام می‌دادند مردم به آنها رای نمی‌دادند، لذا هر کسی که هزینه‌ای نامتعارف برای انتخابات انجام می‌دهد کاملا مشخص است و آنهایی که ریخت و پاش کرده برای مردم شناسایی و کاملا مشخص است و لذا از مردم می‌خواهم به آنها رای ندهند.

طریقت‌منفرد: هزینه‌های انتخاباتی را به مردم اعلام می‌کنم

محمدحسن طریقت‌منفرد وزیر اسبق بهداشت درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش تصریح کرد: تا حدی که توان داشتیم هزینه‌ها را برای انتخابات انجام دهیم حتما آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در باره اعلام لیست اموال و دارایی‌اش گفت: من چون وزیر بودم طبق قانون باید این کار را انجام می‌دادم و پیش از این هم این کار را کردم. 

تقی‌پور: به شفافیت مالی اعتقاد راسخ دارم

رضا تقی‌پور عضو شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سؤالی درمورد شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات مجلس، گفت: هر چیزی باشد و همه ملزم به انجام آن باشند، ما هم باید آن را رعایت کنیم. البته درباره شفافیت لازم است چارچوب قانونی آن مشخص شود، در چارچوب مشخص شفافیت لازم است. به نظر من اگر مجلس در این فرصت باقی‌مانده بتواند مسئله شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات را به صورت قانون تصویب کند، گام رو به جلویی برداشته خواهد شد. تمامی کاندیداها باید ملزم شوند تا از نظر مالی و سایر مواردی که در چارچوب قانون ایجاد می‌کند، شفافیت داشته باشند.

وی از اعلام میزان هزینه های تبلیغاتش برای انتخابات مجلس یازدهم، در صورت تأیید صلاحیت استقبال کرد و گفت: به شفافیت مالی اعتقاد راسخ دارم. 

بیگدلی: قطعاً لیست اموال و دارایی‌ام را به مردم اعلام خواهم کرد

رحمت‌الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت درباره اعلام شفاف هزینه‌های انتخابی‌اش گفت:‌ برنامه من برای ورود در کارزار انتخاباتی و عرصه سیاست تلاش برای شفافیت و شفاف‌سازی در همه امور است.

وی افزود: همه جریانات سیاسی و فعالان عرصه انتخابات باید در همه زمینه‌ها شفاف باشند لذا من معتقد به حکمرانی خوب هستم و بر همین اساس هم هزینه‌های انتخاباتی‌ام را اعلام خواهم کرد. در حکمرانی خوب همه چیز شفاف است و مسئولان و نمایندگان مجلس، دولت و دستگاه قضایی باید احساس کند که در اتاق شیشه‌ای قرار دارد و در این اتاق کشور را اداره می‌کند. من قطعاً لیست اموال و دارایی‌ام را به مردم اعلام خواهم کرد.

رحیمی: شفافیت هزینه‌های انتخاباتی قانونی شود

علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من مشکلی در این زمینه اعلام هزینه‌های انتخاباتی ندارم ضمن اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی انتخابات تاکید داشته‌اند برنامه‌ریزی برای شفافیت هزینه‌های انتخاباتی موضوعی است که باید الزام قانونی شود. وگرنه همگان از آن تمکین نخواهند کرد.

وی افزود: جریانات گروه‌ها و افراد باید به سمت شفافیت هزینه‌های انتخاباتی بروند.

علیرضا کریمی: مردم را در جریان هزینه‌های انتخاباتی‌ام قرار می‌دهم

علیرضا کریمی مدیرکل اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شفاف کردن هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من برای اسکان در شهر گلپایگان یک منزل با هزینه 20 میلیون تومانی اجاره کردم ضمن اینکه بیش از 10 بار با اتوبوس به شهرم سفر کردم که بالغ بر 300 هزار تومان هزینه شده است و حاضرم همین شفافیت را تا پایان انتخابات داشته باشم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی برای حضور در انتخابات عزم خود را جزم کردم عده‌ای به من اعلام کردند که ما برای یکی از افراد در انتخابات گذشته 40 میلیون تومان هزینه کردیم اما این رقم با بی‌تعهدی به ما بازگردانده نشده است در حالی که من به آنها گفتم نه یک دانه به شما برنج باج می‌دهم و نه یک دانه باج می‌گیرم چرا که وقتی یک دانه برنج باج بگیرم باید 10 دانه برنج از جیب مردم درو کرده و به شما بازگردانم.

خدابخشی: هزینه‌های انتخاباتی‌ را شفاف به مردم اعلام می‌کنم

محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه مجلس درباره اعلام شفاف هزینه‌های انتخاباتی‌اش به مردم گفت: در دوره گذشته من کمترین هزینه انتخابات را داشته‌ام به طوری که در جلسات انتخاباتی‌ام فقط چایی به مردم می‌دادیم و نشست‌های انتخاباتی‌ام به صورت خودجوش و با هزینه‌های خود مردم بوده است و در انتخابات مجلس یازدهم هم چنین روشی را دنبال خواهم کرد.

وی افزود: در جلسات انتخاباتی‌ام به هیچ وجه بحث شام و ناهار و مسائل اینچنینی نبوده و در نشست‌هایی که این هزینه‌ها صورت می‌گیرد شرکت نخواهم کرد.

رئیس انجمن کلیمیان تهران: با کمال میل، منابع مالی‌ام را اعلام می کنم

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی رئیس انجمن کلیمیان تهران هم در مورد آمادگی برای اعلام منابع مالی تبلیغات انتخاباتی گفت: من با کمال میل حاضرم و مشکل خاصی هم در این زمینه ندارم.

احدیان: حاضرم تخریب شوم اما هزینه‌های انتخاباتی خود را اعلام کنم

سعید احدیان مدیرمسئول روزنامه خراسان در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید هزینه های انتخاباتی خود را برای مردم به‌صورت شفاف اعلام کنید؟ گفت: بله حتما؛ اگر کسی لیست هزینه های خود را اعلام نکند به او حق می دهم چون تخریب می شود، اما شخصا حاضرم تخریب بشوم اما این کار را انجام دهم.

پشنگ: هیچ هزینه انتخاباتی نکرده و ریالی را برای انتخابات خرج نکرده‌ام

حمیدرضا پشنگ نماینده ادوار مجلس درباره هزینه‌های انتخابی‌اش گفت: در استان سیستان و بلوچستان هیچ هزینه انتخاباتی نکرده و ریالی را برای انتخابات خرج نکرده‌ام. این در حالی است که فقط با اعتماد مردم وارد مجلس شده‌ام.

نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: من فرهنگی بازنشسته هست و اموالی در زندگی خود ندارم اما با این حال حاضر لیست اموال خود را برای مردم منتشر کنم.