بررسی تصور کسب‌وکارهای خرد از حوزه تبلیغات در مسابقه تلویزیونی «میدون» «میدون» و ندانم‌کاری‌های عرصه رسانه و تبلیغات

 علیرضا بابایی*،   3980917058 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
«میدون» و ندانم‌کاری‌های عرصه رسانه و تبلیغات

چند قسمتی از پخش مسابقه تلویزیونی میدون از شبکه سه سیما به موضوع توسعه کسب‌وکارهای خرد می­گذرد. شرکت‌کنندگان بایستی ایده­ خود را در مقیاس کوچک تولید و اجرا کرده باشند و افرادی که تنها ایده تولید و یا خدمات را داشته باشند نمی­‌توانند در مسابقه شرکت کنند و به این صورت است که شرکت‌کننده برتر از نظر هیئت‌داوران و تماشاگران تأمین مالی می­شود.

مسابقه «میدون» که این ایام شب­های پنج‌شنبه و جمعه ساعت 22:30 از شبکه 3 در حال پخش شدن است را باید مصداق عمل جهاد­گرانی دانست که منتظر سوت و کف سلبریتی­ها نبوده و بدون ادعا مشغول فعالیت­های عمیق و مهم در عرصه تغییر سلیقه و زاویه نگاه مردم در حوزه شغلی هستند.

باید خداقوت به همه دست‌اندرکارانی  گفت که سراغ چند مجری و داور معروف نرفته‌اند­ و در مقابل نیز نباید توقع حمایت­های قبیله­‌ای آن‌چنانی را داشته باشند؛ اما این به معنای تأیید تمام قالب و محتوای این برنامه تلویزیونی نبوده و بنا بر نقد این برنامه در این نوشتار نیست. ضمن اینکه از تخصص نگارنده هم خارج است.(کما اینکه به نظر در حوزه‌­ی معرفی خود، برنامه هم دچار ضعف­هایی می­باشد.)

صحبت از ناآگاهی مردم در حوزه نقش رسانه و تبلیغات برای توسعه کسب‌وکار یک عیب به‌حساب می‌آید، اما گاهی صاحبان کسب‌وکارها از این بازو­ی مهم غفلت می­کنند. تقریباً هیچ قسمتی از این برنامه نیست که حداقل یک شرکت­ کننده دچار این غفلت بزرگ نشده باشد و کارشناس و داور محترم این مسئله را به او گوشزد نکند.

به خاطر ندارم که رقم­هایی که صاحبان کسب‌وکارها برای این هزینه تبلیغات (به قول عده‌­ای سرمایه‌گذاری تبلیغات) کنار گذاشته بودند از 34، 75، 200 میلیون فراتر رفته باشد. آن هم بعضاً برای کار­هایی که بسیار جدید و نو است و حتماً برای گسترش، لازم است خریداران متقاعد شوند که محصول شما چه منفعتی برای آن­ها دارد تا اقدام به خرید آن کنند.

این ارقام پایین نمایش­‌دهنده آن است که صاحبان کسب‌وکارهای ما هرگز اهمیت رسانه و تبلیغات را به درستی نمی‌­شناسند و در پی شناخت آن هم نیستند (چرا هیچ‌کدامشان صحبتی از داشتن یک مشاور رسانه‌­ای و تبلیغاتی به میان نیاوردند و یا مشورتی با افراد خبره در این زمینه نداشتند)؛ و قطعاً همین مسئله منجر به شکست کسب‌وکارها به خصوص در حوزه­‌ی توسعه‌ای و گرفتن بازار­های منطقه‌­ای می‌شود. کما اینکه بسیاری از تجار در کشور­های عربی اعم از لبنان و قطر و عراق و عمان هم مکرراً ضعف تبلیغات محصولات ایرانی را مسئله‌ی جدی در شکست و فروش پایین در بازار­های منطقه­‌ای می­دانند.

بدیهی است حمایت از چنین برنامه‌­هایی حتماً صداوسیما را به فرموده‌­ی امام خمینی (ره) به دانشگاه عمومی بودن نزدیک­تر­می کند و می‌­توان این را در کنار نقاط ضعف برخی برنامه­‌ها از قبیل برنده باش و عصر جدید، از نقاط قوت شبکه 3 دانست.

این مساله فقط به همین یک مورد ختم نمی­شود و در ماجراهای مختلف شاهد این مسئله هستیم که در نظر نگرفتن ظرفیت رسانه­‌های نوین و تفاوت­های آن­ها با هم (مطبوعات ،سایتها ، تلویزیون، شبکه اجتماعی وپیام رسان ها(اینستاگرام، توییتر،تلگرام و...) در انتقال پیام منجر به عدم فهم متقابل و همچنین اقل تأثیرگذاری و یا اثر منفی در این حوزه نیز می­باشد.

فقط کافیست برای تأیید این گزاره سری به رفتار روابط عمومی­‌های سازمان­‌های مختلف در ارائه دستاورد­ها و خدمات سازمان متبوعشان بیندازید تا به اوضاع بسیار نا­بسامان آن پی ببرید.

از جمله تصور اشتباه رایج اینگونه است که؛ کاری انجام می­شود و خبر آن را هم به سایتی معروف جهت انتشار می­دهیم و تمام. در حالی که در کشور­های رقیب اتاق فکر و عملیاتی مختص چگونگی انتشار پیام شکل می­‌گیرد و تا انتها، قدم قدم این پازل را مشخص می­‌کند و به همین ترتیب از ماجراهایی بسیار ساده و بعضاً هیچ، برای خود قهرمان سازی می­‌کنند و برای عموم نیز پذیرفته تلقی ­می شود.

(مثال اخیر ماجرای کشته شدن ابوبکر البغدادی است؛ جدای از حقیقت ماجرا فقط به فرا روایت آمریکایی آن توجه کنید که حتی رئیس‌جمهور هم در این پازل توئیت می­زند!)

اگر بناست طبق فرمایش رهبر انقلاب مدظله‌العالی رونقی برای تولید حاصل شود بعد از دیدن همین مسابقه تلویزیونی نیاز به آموزش در حوزه­‌ی تبلیغات و معرفی کالا بسیار جدی و ضروری تلقی می­شود؛ که این امر هم برای عموم مردم و لازم است تا بدانند چطور نباید در دام تبلیغات تجاری و نیاز سازی­‌های کاذب قرار گیرند و هم برای صاحبان کسب‌وکارها لازم است تا بدانند در دنیای امروز فروش بیشتر و در دست گرفتن بازار­های جهانی اعم از فروش کالا و یا ارائه خدمات بدون حضور و تصویر رسانه‌­ای امکان‌پذیر نیست و به موفقیت چشمگیری دست پیدا نخواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین موضوعات در این باره اهمیت روایت مرجح است که باید توسط تولیدکننده (و یا همان ارائه‌دهنده خدمات) روایت ساخته شود. به عبارت دقیق­تر باید خریدار کالا و یا دریافت کننده خدمات ،به‌طور دقیق منفعت به دست آمده  از استفاده­‌ی این محصول را متوجه شود.

البته در تبلیغات تجاری مرسوم در دنیا گاهی این ماجرا با پیچیدگی­های بیشتری نیز همراه است و با مغالطات فراوان نیاز سازی کاذب انجام می­‌گیرد و مشتری را مجبور به خرید کالایی می­کند که در حقیقت نیازی به آن نداشته است؛ اما کسب‌وکارهای خرد مانند شرکت‌کنندگان همین برنامه تلویزیونی تنها با معرفی دقیق و البته با ظرافت و سلیقه می­توانند محصول خود را در سبد مصرف مردم قرار دهند.

در حوزه‌­ی نقد دلسوزانه هم یک نکته را نباید فراموش کنیم همان‌طور که اشاره به ضعف­ها مهم است اما برای اثبات حسن نیت حتماً باید نقاط قوت را هم نگاشت.

--------------------------------------------------------------

 *  پژوهشگر حلقه مطالعات افکار عمومی و تغییرات اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۶۶۳۰۰۹:۱۹:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲۱
نویسنده محترم گویا با مشکلات استارت آپی آشنا نیستند. آخه ۳۵ میلیون خرج کنه برای تبلیغات؟ الان ما یه شرکت راه انداختیم یه دستگاه ساختیم شد ۲۲ میلیون. اونم با وام توانستیم جور کنیم بعد ۳۵ میلیون خرج تبلیغات کنیم؟ ۳۵ میلیون حقوق ۱ ساله یک کارمنده
ناشناس۱۲۳۶۶۵۸۰۹:۴۲:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲۱
چند درصد مردم این برنامه را میبینند؟!
ناشناس۱۲۳۶۶۶۷۰۹:۵۱:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۱
نویسنده محترم متن فراموش کردن که توی ایران کسب و کارها تبلیغات انجام میدن ولی یکشبه قوانین صادراتی و وارداتی عوض میشه. اونهمه تبلیغاتی که یک و یک انجام داد، نتیجه اش شد منع صادرات رب گوجه و از دست دادن بازارهای بالکان و همسایه.
ناشناس۱۲۳۶۶۶۸۰۹:۵۲:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۱
متاسفانه صداوسیما با تیشه ریشه زبان فارسی را میزند
ناشناس۱۲۳۶۷۱۷۱۰:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۱
لطفا از واژه سلبریتی­ در متن استفاده نکنید چون مشخص نیست منظور نظر شما چه کسانی است .
ناشناس۱۲۳۶۷۴۷۱۰:۴۸:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲۱
با حلوا حلوا دهان شیرین نمیشه. لطفا در جهت رفع همیشگی تحریم‌ها تلاش کنید.
ناشناس۱۲۳۶۷۶۱۱۰:۵۴:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۱
من که شخصا چند سال هست دیگه صدا سیما رو نگاه نمیکنم.
ناشناس۱۲۳۷۵۳۷۲۰:۳۴:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۲۱
من ۱۵ سالی میشه
ناشناس۱۲۳۶۸۲۲۱۱:۳۵:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲۱
برنامه بسیار عالی و انگیزاننده ای است، واقعا بسیاری از مسئولین نمیخواهند جوانان را باور کنند.
ناشناس۱۲۳۶۸۴۸۱۱:۴۹:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۱
با فیلتر شبکه های اجتماعی بیشترین ضربه به کسب و کارهای کوچک میخوره چون بودجه برای تبلیغات ندارند
ناشناس۱۲۳۶۸۶۵۱۱:۵۵:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۱
اقتصاد ایران بدون تکنولوژی روز برای تولید و صادرات به جای نخواهد رسید در شرایط تحریم هم غیر ممکن است
ناشناس۱۲۳۶۸۷۰۱۱:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۱
بزرگترین درگاه دنیا PAYPAL در ایران تحریم است ! راه صادرات برای کسب و کارها جدید مسدود است
ناشناس۱۲۳۷۰۶۳۱۳:۴۹:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۲۱
یک وسیله دستی ساخته ام که گردو بادام و فندق و پسته و انواع تخمه را مغز میکنه هسته آلبالو و زیتون را میگیره درب نوشابه پیچی پلاستیکی و درب نوشابه فلزی را باز میکنه سیر و زنجبیل را چرخ میکنه و انبری میشه برای چیزای داغ این وسیله مورد نیاز هر خانواده ایرانی و امکان صادرات خوبی میتواند داشته باشدنیاز به همکاری برای تولید انبوه و راهنمایی و مشاوره دارم ..
ادمین۱۲۳۷۴۷۵۱۹:۳۵:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲۱
مخاطب گرامی مشخصات شما در سایت خبری الف محفوظ است
مصطفي۱۲۳۷۱۱۵۱۴:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۲۱
برنامه خيلي ضعيف و..
مصطفي۱۲۳۷۱۱۹۱۴:۲۴:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۲۱
حيف وقت كه آدم اين برنامه رو ببينه
ناشناس۱۲۳۷۱۵۹۱۴:۴۷:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲۱
این رقمهای پایین بخاطر ضعف مالی کارآفرینان است نه بخاطر اینکه آنها از اهمیت تبلیغات بی اطلاع باشند در همه جای دنیا کارآفرینان را بر برج عاج می نشانند و همه شرائط برای آنها مهیا است در این مملکت بعضا شرایط برای رانتخوارن مهیا است و کارآفرینان بدبخترین اقشار مملکت هستند
ناشناس۱۲۳۷۱۶۶۱۴:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۲۱
اینترنت میلی میخواد راه بیفته ؟؟
رحيم۱۲۳۷۱۸۶۱۵:۰۸:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۱
اين برنامه بيشتر به تمسخر توليد و توليد كننده شبيه هست تا حمايت از توليد
ملت۱۲۳۷۲۲۸۱۵:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۱
بیشترشبیه برنامه استندآپ کمدی هست
ناشناس۱۲۳۷۴۷۴۱۹:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۱
باید امکان ایجاد تلویزیون خصوصی غیرسیاسی در کشور فراهم شود تا تبلیغات تلویزیونی از انحصار خارج شود. وقتی صدا و سیما رقیبی ندارد هر قیمتی که دوست داشته باشد به مردم تحمیل میکند. ایجاد تلویزیون خصوصی هزینه های رسانه ملی را به شدت کاهش میدهد و رسانه ملی میتواند بسیاری از شبکه های کم بیننده را تعطیل کند و کوچک سازی رخ دهد.تلویزیون خصوصی میتوانند در زمینه آموزش،سرگرمی،علوم تربیتی،علوم مذهبی و دینی ،صنایع،کشاورزی،معادن،ورزش و فعال باشند.میتوان شهر یا محل خاصی را برای فعالیت آنها به صورت مجتمع و متمرکز در نظر گرفت.چی از این بهتر؟
ناشناس۱۲۳۸۵۰۸۱۷:۰۲:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۲
کار خوبیه به کشور باید کمک کنیم
ناشناس۱۲۳۸۶۹۷۲۰:۴۴:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۲
این خانم داور در 32سالگی مدیرعامل رایتل شده..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین