کره شمالی از انجام آزمایش موشکی خبر داد

گروه جهان الف،   3980917027

خبرگزاری رسمی کره شمالی از انجام یک آزمایش موشکی بسیار مهم در سایت پرتاب ماهواره «سوهائه» خبر داد.

کره شمالی از انجام آزمایش موشکی خبر داد

به گزارش صدا و سيما به نقل از خبرگزاری رویترز , خبرگزاری رسمی کره شمالی روز یکشنبه گزارش داد، این کشور آزمایشی «بسیار مهم» در محل پرتاب ماهواره ای سوهای Sohae انجام داده است، محلی که مقامات آمریکایی گفته بودند کره شمالی وعده تعطیلی آن را داده بود.

این آزمایش در حالی اجرا شده است که مهلت یک ساله‌ای که کره شمالی تعیین کرده، رو به پایان است و این کشور در میان مذاکرات به بن بست رسیده مسئله خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا درباره اتخاذ «مسیری جدید» هشدار داده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارش خود این اقدام را بدون ارائه جزئیات بیشتری «آزمایش موفقیت آمیزی با اهمیت بسیار بالا» نامیده است.

رئیس ستاد مشترک نیرو‌های نظامی کره شمالی از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

تحلیلگران اعلام کرده اند، از این محل در گذشته هرگز برای پرتاب موشک بالستیک بین قاره‌ای استفاده نشده است، با این حال از آن برای آزمایش موتور‌های موشک استفاده شده است.

کارشناسان حوزه موشکی نیز گفته اند، احتمالا کره شمالی به جای آزمایش پرتاب موشک، یک آزمایش بی حرکت موتور راکتی انجام داده است.

آنکیت پاندا، عضو ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکا (Federation of American Scientists) در توئیتر گفت: «این احتمالا یک آزمایش موتوری در جایگاه آزمایشی سو‌های (Sohae) است. این یک پرتاب موشک نیست.»

در گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی نوشته شده است: «نتایج آزمایش مهم اخیر بار دیگر در آینده نزدیک تاثیری مهم در تغییر موضع استراتژیک کره شمالی خواهد داشت.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ژوئن سال ۲۰۱۸ پس از اولین دیدار خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به خبرنگاران گفت، کره شمالی در زمینه تخریب یکی از تاسیسات موشکی خود متعهد شده است. مقامات آمریکایی بعدا این محل را سو‌های معرفی کردند.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای تجاری که روز پنجشنبه گرفته شد، فعالیت جدیدی در محل پرتاب ماهواره سو‌های و حضور یک منبعِ حمل بزرگ مشخص شد. تحلیلگران اعلام کردند، این موضوع نشان می‌دهد که اجرای یک آزمایش نزدیک است.