روایت ازغدی از مجادله با روحانی/ ثبت‌نام قالیباف در انتخابات مجلس/آیا نمایندگان، وزیر کشور را استیضاح می‌کنند؟

گروه سیاسی الف،   3980916113 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

 روایت ازغدی از مجادله با روحانی/ ثبت‌نام قالیباف در انتخابات مجلس/آیا نمایندگان، وزیر کشور را استیضاح می‌کنند؟

عملکرد اصلاح‌طلبان جایگاه نهادهای انتخابی را تضعیف کرد

احمد غلامی، سردبیر شرق در این روزنامه نوشت: «نهاد رياست‌جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر تهران، از نهادهايي هستند كه در دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني و علي لاريجاني و محسن هاشمي اعتبار و جايگاه خود را از دست داده‌اند و ناگفته پيداست اين نهادها اغلب در دست اصلاح‌طلبان بوده و يكي از نقاط قوت آنان به شمار می‌آمده است.

به جرئت مي‌توان گفت هيچ نهاد انتصابي‌ای در اختيار اصلاح‌طلبان نيست و همين نكته در رقابت‌هاي سياسي از اهمیت بسياري برخوردار است. اگر اصلاح‌طلبان بيش از اصولگرايان چهره مردمي دارند، يكي از دلايل آن اين است كه آنان اغلب مسندنشين نهادهاي انتخابي بوده‌اند.

پس عملكرد نسنجيده اصلاح‌طلبان در رياست‌جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و شوراها نه‌تنها آنان را تضعيف مي‌كند بلكه از شأن و منزلت اين نهادها نزد مردم مي‌كاهد و اين چه‌بسا خسارت‌بارتر از تضعيف اصلاح‌طلبان باشد. چون آنچه از دست مي‌رود، مفهوم انتخابات، رأي مردم و نهادهاي انتخابي است كه خط مقدم سياست‌اند.

هرگونه رفتار نامتعارف رؤساي جمهور و نمايندگان و عملكرد نامناسبشان در آينده دموكراسي ايران نقش تعيين‌كننده‌اي دارد. خاصه آنكه نهادهاي انتصابي در ماه‌هاي اخير و در برخورد با معترضان مواضعي معتدل‌تر داشته‌اند. براي نمونه مي‌توان از مواجهه مناسب شوراي نگهبان با انتقادات جريان‌های سياسي به این نهاد ‌و برخورد مناسب‌تر قوه قضائيه با معترضان نسبت به موارد مشابه نام برد.

مسئله اينجا رقابت بين نهادها نيست، مسئله اصلي سطح انتظارات مردم از نهادهاي انتخابي و انتصابي است كه قابل مقايسه با يكديگر نيستند.»

***

آیا روحانی با آگاهی از تبعات امنیتی، بنزین را گران کرد؟

محمدجواد روح، سردبیر نشریه اصلاح‌طلب صدا و از فعالان سیاسی این جریان در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز تحلیل جالبی درباره نیت روحانی از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین دارد. روح گفته است: «آقای روحانی در یزد از کسری بودجه گفت و بعد از مدت‌ها به یاد آقای خاتمی افتاد و یک سلامی هم به او کرد و یکسری حملات هم به رئیسی و تندروها انجام داد. همین روش را در کرمان به شکلی دیگر ادامه داد. مهمتر از همه اینها اعلام کرد به توافقات پشت‌پرده هم‌ پایبند است؛ همه اینها، یعنی روحانی می‌خواهد به هر قیمتی که شده، دوباره مذاکره کند.

در اینجا بود که روحانی قمار کرد. وقتی دید چیزی دستش ندارد، بنزین را گران کرد تا جامعه به شرایط اقتصادی واکنش نشان دهد؛ فشار از پایین اتفاق بیافتد تا در بالا چانه‌زنی کنند که مذاکره انجام شود. ضمن اینکه نشانه‌هایی از آمادگی برای مذاکره هم در ماه‌های اخیر، مشاهده شد. مقام‌رهبری در سخنرانی اخیر خود در مجمع عالی فرماندهان سپاه با عدد و رقم با ترامپ صحبت می‌کرد و خطاب به ترامپ گفتند هفت‌تریلیون دلار در منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اید و بدون ایران به جایی نمی‌رسید؛ اینها پالس است. لحن سخنرانی‌های اخیر ایشان نسبت به یک سال پیش که «نه جنگ، نه مذاکره» را مطرح می‌کردند، تاحدی تغییر کرده است...

روحانی با هدف مذاکره، روی بنزین قمار کرد. البته شاید ابعاد واکنش‌های جامعه را نمی‎توانست پیش‌بینی کند. [اما] مشخص است [توقعش را داشت]. می‌گویند وزیر اطلاعات در جلسه با هیات دولت هشدار داده که اگر بنزین را گران کنید، ‌جامعه بهم می‌ریزد و روحانی خندیده است.

اینکه می‌گویند گران کردن بنزین تصمیم غیرکارشناسی و اطلاع‌رسانی آن هم، غلط بوده؛ اتفاقاً از نظر روحانی تصمیم هم کارشناسی بوده و هم نحوه اطلاع‌رسانی -در واقع «اطلاع‌نرسانی»- درست بوده تا جامعه بیشتر عصبانی شود. بنابراین، روحانی قمار کرد تا ببیند نتیجه‌اش چه می‌شود. اما به نظر من، مقام‌رهبری هم پاسخ رییس‌جمهور را دادند.

ایشان از یک طرف، مسئولیت تصمیم گرانی بنزین را پذیرفتند و مانع تشدید فشارها بر روحانی و سقوط احتمالی دولت شدند. اما از طرف دیگر، دو روز بعد از گران شدن بنزین، در سخنرانی‌‌شان در میان تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی گفتند که تحریم‌ها تا یک‌سال دوسال دیگر‌ ادامه دارد. این، یعنی تا وقتی که روحانی و ترامپ هستند؛ مذاکره‌ای درکار نیست.»

البته باید گفت غیر از خبری که روح از هشدار وزیر اطلاعات داده است بقیه سخنانش تحلیل او از ماجراست و احتمال خطا در آن زیاد است اما از آغاز اجرای طرح افزایش قیمت بنزین یک سوال مدام در افکارعمومی تکرار می‌شود: دولت روحانی و شخص او با سابقه طولانی امنیتی چگونه از تشخیص تبعات امنیتی این تصمیم ناتوان بود؟

***

روایت ازغدی از مجادله با روحانی

مدتی پیش خبری مبنی بر مجادله لفظی حسن روحانی و حسن رحیم‌پور ازغدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش قیمت بنزین منتشر شد. البته دبیرخانه شورا این مسئله را تکذیب کرد. اما ازغدی در یک سخنرانی جزئیاتی از این مجادله را نقل کرد. رحیم پور ازغدی گفت: بنده که حرف محرمانه ای نزده ام و درخواست دارم مطالب منتشر شود تا همه بفهمند که ما چه گفته ایم و آنها چه توهین های کردند. من از زمان آقای خاتمی اعلام کردم که نشست های شورا علنی باشد و همه نخبگان بدانند که چه می‌کنیم...

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: شما می گویید بنده توهین کردم، خوب متن و صوت جلسه را منتشر کنید. آقای روحانی در جلسه گفت که من تا صبح پیگیر بودم که همه مردم راضی بودند و با اعتراض بعضی مراجع و نمایندگان اوضاع پیچیده شد و اغتشاش آغاز شد.

ازغدی تصریح کرد: بنده در جلسه گفتم که اینگونه نبوده و مسئولان دولتی از یکی دو روز قبل از اجرای طرح آمده اند و دروغ گفته اند و این باعث نارضایتی توده مردم شده‌است. بحث بنده بنزین نبود. آقای روحانی به مقدمه در شورای انقلاب فرهنگی نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه درباره بنزین حرف زد. این صحبت ها جایش در دیگر شوراها بود و نه شورای انقلاب فرهنگی...

وی افزود: بنده که علاقه و اراده‌ای در حضور در شورا نداشتم. حتی در جلسه به خود روحانی خطاب کردم که جلسه‌ای که اینگونه اداره می‌شود و شما رئیس آن هستید، به چه دردی می‌خورد. نه مصوبات اجرا می‌شود و نه می‌توان حرف و نقد کوچکی کنیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اصلا ما حرف غلطی می‌زنیم و یا نقد می‌کنیم، شما چرا توهین می‌کنید. با عصبانیت و توهین حرف زدن خلاف قانون اساسی است. اگر بنده بدانم حضور بنده مانع است، شورا نمی‌روم چرا که اصلا آنجا کاری ندارم. به دوستان هم گفتم که این چه طرز تشکیل جلسات است که بعد از سه ماه تعطیلی یک جلسه برگزار می‌شود و دوباره یک ماه تعطیل می‌شود. جلسه هم که برگزار می‌شود از یک ساعت و نیم، چهل و پنج دقیقه در مورد بنزین صحبت می‌شود...

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: البته بنده نمی‌توانم همه چیز را کامل بگویم و برخی مسائل را برای قضاوت نخبگان مطرح می‌کنم؛ ولی آنچه باعث بحث شد، یکی از آنها این بود که من اصلا بعد از صحبت‌های آقای روحانی حرفی نزدم و وارد دستور شدیم...

رحیم پور ازغدی عنوان کرد: او(روحانی) به من گفت ساکت باش و حرف بی ربط نزن و گفت که من دیگر نباید شورا بروم. من گفتم که شما مسئول شورا نیستید. ایشان به من گفت شما چه کسی هستید که بنده در جواب گفتم که خود شما کیستید؟ ایشان گفتند که من رئیس جمهور هستم از این رو ایشان نباید بیاید. بنده در جواب گفتم شورایی که شما رئیسش هستی را چرا اصلا باید بیاییم.

وی گفت: او(روحانی) قانونا حق چنین کاری را ندارد ولی در مقابل علاقه‌ای نیز برای شرکت در جلسات ندارم. یک دیکتاتوری کامل و بدون توضیح و ادب است.

بیشتر بخوانید:

ازغدی درباره بحث با روحانی: اگر توهین کردم، صوت را منتشر کنید

***

ثبت‌نام قالیباف در انتخابات مجلس

محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران در آخرین ساعات، برای نامزدی در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد. چندماه پیش که قالیباف کمپین مجلس نو را راه‌اندازی و از جوانان برای ثبت‌نام دعوت کرده بود و از همان زمان گمانه‌زنی‌ها درباره حضور او در رسانه‌ها آغاز شده بود.

طبیعتا مطرح‌شدن قالیباف در انتخابات، نام او را برای ریاست مجلس هم بر سر زبان‌ها انداخت. با انصراف لاریجانی از حضور در انتخابات این گمانه‌زنی تقویت شد. اکنون با ثبت‌نام قالیباف و با نشانه‌هایی که از تاثیر او در لیست اصولگرایی به گوش می‌رسد احتمال ریاست او بر مجلس بیش از پیش شده است. ریاست مجلس، تابعی از مجلسی است که مردم به آنها رای می‌دهند و باید منتظر بمانیم تا ترکیب مجلس مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

قالیباف پس از اعلام حضور در انتخابات مجلس: هم وغم خود را وادار کردن دولت به کار در زمان باقیمانده قرار می دهم

***

آیا نمایندگان، وزیر کشور را استیضاح می‌کنند؟

سایت انتخاب موانع استیضاح وزیر کشور را بررسی کرده است. عواملی مانند از نصاب افتادن دولت و نزدیکی به انتخابات را از عواملی دانسته است که ممکن است باعث شود نمایندگان قید استیضاح وزیر کشور را بزنند. این سایت خبری در انتهای مطلب خود نوشته است: «نمایندگان استیضاح کننده اگر واقعا به دنبال استیضاح باشند نباید به این بهانه‌ها از آن انصراف دهند. طبعا استیضاح یک وزیر نمی‌تواند به بهانه‌هایی مانند شرایط بحرانی یا نزدیکی انتخابات یا دلایل دیگر به تعویق بیفتد.

این در حالی است که تاکنون و بر اساس سیاست هایی که نظام در پیش گرفته، هیچ گاه برگزاری انتخابات در کشور متکی به یک شخص نبوده که برکناری او خدشه ای در انتخابات ایجاد کند. جالب است که درمورد رحمانی فضلی فقط یک بهانه نیست که نمایندگان را به استیضاح ترغیب کرده.

هرچند دلیل استیضاح اخیر صرفا بحث اعتراضات اخیر و نحوه برخورد با این موضوع در وزارت کشور و شورای امنیت کشور (شاک) زیر نظر شخص وزیر کشور است، اما باید توجه داشت که دلایل استیضاح‌های ناتمام و ابتر قبلی از جمله انتصابات وزیر کشور هم هیچ یک با گذشت زمان برطرف نشده اند. طبعا نمایندگان استیضاح کننده اگر واقعا استیضاح را حق می‌دانند، نباید در روز‌های آینده منصرف شوند.»