بازداشت بیش از ۸۰ نفر در ترکیه به اتهامات امنیتی و تروریستی

گروه جهان الف،   3980915054

نیروهای امنیتی ترکیه طی بیست‌وچهار ساعت گذشته، بیش از هشتاد نفر را به اتهام‌های امنیتی و تروریستی بازداشت کردند.

به گزارش فارس، در ادامه اقدامات دولت ترکیه علیه مخالفان و پاکسازی این کشور از اعضای گروه وابسته به «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، 74 نفر امروز (جمعه) بازداشت شدند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» پلیس ترکیه امروز به دستور دادستانی آنکارا، عملیاتی را برای بازداشت 47 نظامی نیروی زمینی این کشور  آغاز و آنها را در 21 استان بازداشت کرد.

این افراد همچنین به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

بر این اساس، دادستانی ازمیر نیز برای 28 مظنون به همکاری با سازمان گولن، حکم بازداشت صادر کرد که در جریان عملیا‌های همزمان در 9 استان بازداشت شدند.

آنکارا سازمان گولن را - که اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند. دولت ترکیه از زمان وقوع کودتای نافرجام تا کنون،  ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه (که یک سال پیش منقضی شد) بیش از ۷۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۷۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است.

خبرگزاری آناتولی همچنین در خبر دیگری نوشت که هفت تروریست داعشی شامگاه پنجشنبه درپی عملیات هماهنگ پلیس و نیروهای امنیتی در آنکارا بازداشت شدند.

از زمان آغاز عملیات‌های ضد تروریستی ترکیه علیه داعش در سوریه، اعضای این گروه به عملیات در داخل خاک این کشور روی آورده و طبق آمار دولتی تا کنون بیش از ۳۰۰ ترکیه‌ای در حملات تروریستی داعش کشته شده‌اند.