افزایش عمر مفید تجهیزات صنعتی با راهکار محققان ایرانی

گروه اقتصادی الف،   3980914095

یکی از شرکت‌های دانش بنیان راهکاری برای کاهش خوردگی و سایش تجهیزات صنعتی با استفاده از روش رسوب نشانی شیمیایی به کمک پلاسما ارائه کرد.

افزایش عمر مفید تجهیزات صنعتی با راهکار محققان ایرانی

به گزارش ایسنا، "آی بلاک" یکی از محصولاتی است که بر سر چاه نفت بسته می‌شود و از آنجایی که نفت استخراج شده از چاه حاوی ناخالصی‌های فراوان و ذرات ساینده بسیار ریز است، این شیر در معرض سایش و خوردگی قرار دارد از این رو لازم است با استفاده از آلیاژهای مقاوم به خوردگی و سایش به روش جوشکاری Hot Wire Cladding  سطوح داخلی این شیر را روکش‌کاری کرده و عمر کاری آن را افزایش داد. بر این اساس یکی از شرکت‌های دانش بنیان راهکاری در این زمینه ارائه کرده است.

احسان ثابت‌پور، مجری طرح ساخت و پوشش‌دهی قطعات به روش hp-hvof  انواع آلیاژهای سرامیکی، سرمت، تنگستن کارباید و استلایت جهت ایجاد مقاومت به سایش و خوردگی را زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و یادآور شد: اجرای پوششش‌های سوپر آلیاژ استلایت ۶ و یک بر روی قطعات صنایع فولاد به روش hot wire tig –mig و به صورت تمام اتوماتیک بدون هرگونه ترک از جمله محصولات جدید این شرکت است که تنظیم پارامترهای مختلف جهت حصول بهترین نتیجه در واحد تحقیق و توسعه این شرکت نهایی شده است.

این محقق روش پوشش دهی بر روی این قطعه را با استفاده از روش رسوب نشانی شیمیایی از بخار به کمک پلاسما فرآیندی دانست و ادامه داد: در این فرآیند واکنش‌گرهای گازی، فعال شده در یک محفظه به وسیله گرما، نور یا پلاسما، در نزدیکی یا روی سطح گرم یک زیرلایه واکنش داده و به صورت جامد روی سطح رسوب می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پوشش عمر کارکرد قطعات بیرینگ را تا سه برابر افزایش می‌دهد، خاطر نشان کرد: با توجه به هزینه‌ای که به طور متوسط سالیانه بابت تعمیرات و استهلاک قطعات و تحهیزات مختلف در صنایع کشور صورت می‌گیرد افزایش عمر این قطعات موجب کاهش چشمگیر توقف تولید و نهایتا افزایش بهره‌وری صنایع مختلف می‌شود.

ثابت‌پور اضافه کرد: با تولیدات این شرکت سالیانه از خروج ۶۰۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گفته وی این روش پوشش دهی علاوه بر صنعت نفت برای سایر صنایعی که با پدیده سایش و خوردگی قرار دارد قابل استفاده خواهد بود.