ماجرای مسعود سلیمانی؛ از دستگیری تا روزهای سخت انتظار برای آزادی

گروه سیاسی الف،   3980914011

مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی که بیش از یک سال پیش در زندان آمریکا بازداشت شده بود، این روزها در انتظار هماهنگی‌های نهایی برای آزادی است.

به گزارش فارس، در دنیایی که «علم» حرف اول را در آن می‌زند و حتی بسیاری از مراودات سیاسی و اقتصادی کشورها از طریق دیپلماسی علمی صورت می‌گیرد؛ در دنیایی که علم و فناوری مرز نمی‌شناسد و مردم کشورها از طریق پیشرفت علمی با یکدیگر در ارتباط هستند، تصور کنید دانشمندی که به دنبال کشف دانش جدید برای رفاه بیشتر بشر است به جرم همین علم آموزی و کسب علم بازداشت شود؛ نه بتواند ارتباطی با دیگران داشته باشد، نه اینکه از خانواده‌اش خبری داشته باشد، حتی نتواند از فوت مادرش مطلع شود؛ تصور کنید تمام این ظلم‌های ناحق به یک دانشمند هم از سوی افرادی صورت بگیرد که مدعی حقوق بشر هستند و در سخنرانی‌های‌شان گلو برای حقوق بشر پاره می‌کنند.

داستان آنجایی تلخ‌تر می‌شود که بدانیم این‌ها اصلا تصور نیست و در واقعیت رخ داده است.

بیشتر از یک سال از دستگیری دانشمند ایرانی در زندان آمریکا می‌گذرد، حال روحی و جسمانی او روز به روز وخیم‌تر می‌شود اما خبری هم از آزادی‌اش نیست.

* ماجرای مسعود سلیمانی؛ از دستگیری تا روزهای سخت دوری از خانواده

مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس است که بیش از یک سال پیش برای انجام تحقیقات در یک فرصت مطالعاتی به کشور آمریکا سفر کرد اما لحظاتی پس از فرود هواپیما در فرودگاه آمریکا، ماموران فدرال آمریکا این دانشمند را دستگیر کرده و به بازداشتگاه منتقل کردند.

علت دستگیری را جاسوسی عنوان کردند در حالیکه هیچ گونه مدرک و سندی مبنی بر جاسوسی دانشمند ایرانی وجود نداشت و همچنان هم ادله‌ای دال بر جاسوسی وی وجود ندارد.

حتی از این استاد خواسته بودند تا به جرم انجام نداده اقرار کند و بگوید که به دنبال دور زدن تحریم‌های علیه ایران بوده است اما وی سختی زندان و دوری از خانواده را تحمل کرد ولی تسلیم خواسته استکبار نشد.

به طوریکه به گفته برادرش، این دانشمند ایرانی وضعیت روحی و جسمانی خوبی نداشت و در حال حاضر هم در شرایط خوبی به سر نمی‌برد،  از نظر تغذیه، وعده‌های غذایی از کیفیت خوبی برخوردار نبودند، چراکه او دارای بیماری (ibs)سندرم روده تحریک پذیر است و متأسفانه دولت آمریکا از رساندن دارو به او جلوگیری کرد، تا جایی که این دانشمند ایرانی به اختلال بینایی هم دچار شد.

شرایط به گونه‌ای بود که موضوع بیماری‌اش را از پدر و مادرش پنهان کردند اما مادرش پس از اطلاع از طریق یکی از بستگان،  ۲۴ ساعت پس از شنیدن این خبر دچار سکته مغزی شد و چند وقت بعد از دنیا رفت.

* آخرین خبرها از شرایط مسعود سلیمانی

منصور غلامی وزیر علوم درباره شرایط دانشمند ایرانی گفته است: تمام حقوق قانونی دانشمند ایرانی از زمانی که بازداشت شده است برعهده دولت آمریکا است و باید خسارت های مختلف روحی و جسمی این استاد برجسته ایرانی را پرداخت کنند.

البته محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس از آزادی وی خبر داده و با اشاره به اینکه موضوع دانشمند ایرانی یک پرونده حقوق بشر است، گفته: خوشبختانه پرونده در مراحل جمع بندی قرار گرفته است و با این وجود دانشمند ایرانی در مدت کوتاهی آزاد می شود.

محمدحسن نصرتی مدیر روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفته است: با توجه به پیگیری‌های مستمر وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت منتظر اعلام نظر سیستم قضایی کشور آمریکا در خصوص پرونده دانشمند ایرانی هستیم، پرونده دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا پس از گذشت یکسال ناقص  بوده و پس از تکمیل برای رأی نهایی به دادگاه فرستاده می‌شود.

محققان، دانشمندان، دانشجویان، اساتید و مردم ایران در انتظار پیگیری‌های مسؤولان برای آزادی دانشمند ایرانی هستند.