رئیس قوه قضائیه: دیدگاه‌های کشاورزان استان اصفهان خوب و سازنده بود

گروه اجتماعی الف،   3980913155

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به دنبال شنیدن حرفهای مردم و اقشار مختلف جامعه هستیم، گفت: دیدگاه‌های کشاورزان استان اصفهان بسیار خوب و سازنده بود.

به گزارش مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، شامگاه چهارشنبه در دیدار با کشاورزان استان اصفهان، با بیان اینکه مطلع شدن از دیدگاه‌های کشاورزان استان اصفهان بسیار خوب و سازنده بود، اظهار داشت: حضور ما در استان‌ها به منظور آشنایی با مشکلات استانها است و قرار نیست صرفا سخنران باشیم بلکه به دنبال شنیدن حرفهای مردم و اقشار مختلف جامعه هستیم.

وی ادامه داد: استقلال اقتصادی بدون خودکفایی کشاورزی مقدور نیست، این تضمین وجود دارد که توجه به کشاورزی استان اصفهان این استان در عرصه تولید و صادرات بتواند حرف اول را بزند و رتبه برتر را داشته باشد. کشاورزی نیازمند حمایت قانونی است و قانون و مقررات باید حامی کشاورزی باشد، مانند قانون حمایت از تولیدکنندگان، موانع باید از پیش پای کشاورزان برداشته شود.

رئیس قوه قضاییه حمایت مالی از کشاورزان و پرداخت تسهیلات به کشاورزان را یکی از ضروریات عرصه کشاورزی دانست و اظهار کرد: خودکفایی و استقلال کشاورزی برای ما بسیار مهم است، توجه به صنعت نباید باعث غفلت از کشاورزی شود، ارائه تسهیلات  به کشاورزان و تولید کنندگان در امر کشاورزی بسیار مهم است.

وی بر اهمیت حمایت قضایی از کشاورزان تأکید کرد و گفت: تشکیل شورای حل اختلاف کشاورزان از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و از آقای حبیبی می‌خواهم این کار را انجام دهد که می‌تواند در حل مشکلات کشاورزان سازنده باشد. همه سیاست‌ها باید در جهت حمایت همه جانبه از کشاورزان صورت بگیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه کشاورزی باید با دانش نوین همراه شود، تصریح کرد: باید کشاورزی ما به سمت کشاورزی مکانیزه و همراه با دانش نوین برود، جوانان بسیار توانمند و صاحب نظری در این عرصه وجود دارد، جوان‌هایی که فرزندان روستاها و شهرهای ما هستند و می‌توانند خدمات بسیاری در عرصه کشاورزی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی از مسائلی است که در قانون پیش بینی شده و باید دولت نسبت به ان توجه ویژه داشته باشد، چرا که بخش حمایتی با امکانات تسهیلاتی لازم در اختیار دولت در این زمینه قرار گرفته است، گندم به عنوان یک کالای استراتژیک و مهم که نیاز کشور به آن مشخص است، باید از سوی دولت خریده شود تا نیازمند گندم خارجی نباشیم و شاهد قاچاق گندم به خارج از کشور از سوی دلالان نباشیم.

رییس قوه قضاییه حمایت از کشاورزی و کشاورزان را به عنوان یکی از وظایف مسؤولان برشمرد و اظهار کرد: سو مدیریت مصرف آب باید تبدیل به حسن مدیریت مصرف آب شود، باید نسبت به مصرف آب بازنگری داشته باشیم، کاهش نزولات و مشکلاتی که در این زمینه بوده است می‌تواند گره گشای ما در عرصه کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: حق آبه‌ها و حق مالکانه با مشاوره و مشورت کشاورزان باید مورد احترام باشد، قانون از این مسأله حمایت کندو پیشگیری از مشکلات زیست محیطی و قاچاق دو موضوعی است که باید به آن توجه داشت، باید ذخایر و داشته‌های کشور به خوبی حفظ شود و مرزبانی در این عرصه وظیفه دارد، حفاظت از مرزهای منابع طبیعی و محیط زیست باید مورد حفاظت مسؤولان بخش‌های مختلف قرار بگیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه باید نسبت به تصمیمات دیوان عدالت اداری پیرامون مسائل شورای عالی آب و مباحث آب استان اصفهان بازنگری داشته باشیم، تصریح کرد: حجت الاسلام اژه‌ای، دادستان کل کشور، وزیر نیرو، استاندار اصفهان، نماینده کشاورزان، رییس شورای نمایندگان رییس کل دادگستری استان و رییس سازمان بازرسی کل کشور باید شورا و کارگروهی به ریاست حجت الاسلام محسنی اژه ای تشکیل دهند و محصول این جلسه باید بررسی رأی دیوان عدالت اداری باشد و این کار به یک سامانی برسد.

وی با تأکید بر ضرورت پیگیری مطالبات کشاورزان از دستگاه‌ها و نهادهای کشور، خاطرنشان کرد: شرایط کشاورزی هرسال به صورت خاصی بوده و در هر فرضی سوابق باید به خوبی دیده شود و مصوبات شورای عالی آب و دیوان عدالت اداری مرور شود و به مشکل برسیم تا مشخص شود با مشکل باید به چه صورت برخورد کرد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با فعالان صنعتی و اقتصادی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار با همه مسؤولان صحبت کردند، یکی از مسائلی که در این دیدار مطرح شد جلوگیری از واردات کالاهایی است که در داخل کشور تولید می‌شود، این کار از هر جهت به سود کشور است و ما را به سمت استقلال اقتصادی خواهد برد، اجرای منویات رهبری در این زمینه به ویژه در حوزه کشاورزی بسیار سازنده است.

وی موضوع دلالی و واسطه‌ها را از مشکلات عرصه کشاورزی برشمرد و عنوان کرد: تغییر قیمت تا چندین برابر نشان دهنده حضور دلالان در عرصه کشاورزی است، بازنگاه به این قضیه و کتاه کردن فاصله تولید و مصرف به نحوی که به سود کشاورزان باشد بسیار دارای اهمیت است، دلالی و واسطه‌ها نه تنها قیمت را افزایش می‌دهد بلکه به تولید آسیب می‌زند.

آیت الله رئیسی تکریم کشاورزان را از درخواست‌های کشاورزان برشمرد و افزود: من بارها تأکید کرده‌ام اگر کسی سواد و لسان حقوقی و قضایی نداشت و امکان وکیل گرفتن را هم نداشت باید دستگاه قضایی و حقوقی ما به نحوی باشد که این افراد بتوانند حق خود را بگیرند و به درخواست‌های انها رسیده شود.

وی در ادامه توجه به مردم را از وظایف مسؤولان عنوان کرد و گفت: کرامت نسبت به کشاورز و تولید کننده و ارباب رجوع برای همه سازمان‌ها و نهادهای کشور یک وظیفه است، باید درها باز باشد و توجه‌ها به نحوی به مردم باشد که مردم احساس کنند که در مجموعه اداری کشور می توانند به حق خودشان برسند.