طبیعی بودن افزایش قیمت‌ها به روایت وزیر کشور/ تکذیب سخنان علی مطهری توسط واعظی و ربیعی/توکلی: افزایش قیمت بنزین پس از چند بار تکذیب، فریب مردم بود

گروه سیاسی الف،   3980913126 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

طبیعی بودن افزایش قیمت‌ها به روایت وزیر کشور/ تکذیب سخنان علی مطهری توسط واعظی و ربیعی/توکلی: افزایش قیمت بنزین پس از چند بار تکذیب، فریب مردم بود

واعظی و ربیعی سخنان مطهری را تکذیب کردند

علی مطهری در نشستی دانشجویی مدعی شده بود: «درباره مسئله بنزین آقای روحانی هم چون می‌خواست بگوید مخالف بودم و به من تحمیل شد گفت که من از زمان اجرا خبر نداشتم وقتی هم دولت اصرار رهبری را دید طرح را آورد.»

دو تن از مسئولین دولتی در حاشیه جلسه هیئت دولت، سخنان مطهری را تکذیب کردند. به گزارش فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در مورد اظهارات علی مطهری و نسبت دادن مساله بنزین به رهبر انقلاب گفت: اصرار رهبری بر اصلاح ساختار اقتصادی بوده اما رهبر انقلاب تنها مصوبه سران قوا را تایید کردند حتی یکبار این مصوبه خدمت ایشان ارسال شد و ایشان گفتند سران سه قوه تایید کنند.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: رهبر انقلاب صرفا مصوبه سران قوا درباره سهمیه‌بندی بنزین را تأیید کردند

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اظهارات اخیر علی مطهری عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور مخالف اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بوده و بنا بر دستور رهبر معظم انقلاب، این طرح اجرا شده است، خاطرنشان کرد: خیر! این گونه نیست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور مخالف اجرای این طرح نبودند؛ اگر آقای مطهری این صحبت را کرده باشند که «رئیس جمهور مخالف طرح سهمیه‌بندی بنزین بودند و رهبر انقلاب دستور آن را دادند»، من تایید نمی‌کنم.

***

وزیر کشور: یک مقدار افزایش قیمت‌ها طبیعی است

عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران درباره طرح افزایش قیمت بنزین گفت: برخی اوقات نقل قول ها یا صحبت هایی درباره عدم پیش بینی اقناع سازی، مطرح می شود، در حالیکه چنین نیست؛ چراکه پیش بینی شده بود و همه بخش های مرتبط نیز، در این موضوع زحمت کشیدند، ولی به هرحال در هر موضوعی به خصوص در مورد موضوعات مهمی از این دست، علیرغم مدلها و روشهای مختلف، باید متناسب با برنامه ریزی کار کرد. 

وزیر کشور با اشاره به اینکه در این جلسه ستاد، همچنین به موضوع تنظیم بازار اشاره شد، اظهار کرد: در این نشست تاکید شد، افزایش قیمت ها بیش از این محقق نشود و همین میزان افزایش هم، با وارد کردن کالاهای ذخیره ای به بازار کنترل شود تا مردم در این شرایط با افزایش های افسارگسیخته مواجه نشوند.

وی اضافه کرد: زمانی که قیمت بنزین افزایش می یابد، یک مقدار افزایش قیمتها طبیعی است. وقتی بنزین ۱۵۰۰ تومان شده طبیعی است که بر برخی مسائل تاثیر می گذارد اما این میزان تأثیر، کارشناسی شده و معلوم است، اما اگر کسانی، فراتر از این بخواهند سودجویی کنند، انصافا بی توجهی به افکار عمومی و مردم است.

بیشتر بخوانید:

وزیر کشور: یک مقدار افزایش قیمت‌ها،‌ در برابر افزایش قیمت بنزین طبیعی است

***

نامه رئیس دیوان محاسبات به جهانگیری برای تکمیل سامانه ثبت حقوق و مزایای کارمندان

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در همایش روز حسابدار درباره سامانه ثبت حقوق و مزایا گفت: اصل این سامانه در سازمان اداری و استخدامی مستقر و تحت نظارت ماست. این سامانه خوب است اما کامل نیست، به‌عنوان مثال برخی از دستگاه‌ها پرداخت‌های قانونی خود را در سامانه اظهار نمی‌کنند. در این راستا نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نوشته‌ام و مواردی را که باید به این سامانه اضافه می‌شد اعلام کرده‌ام. اگر این سامانه جامع شود می‌توان تمامی پرداختی‌های یک کارمند دولت را مشاهده کرد.

در این زمینه باید گفت مشخص نیست مقصود رئیس دیوان محاسبات از سامانه ثبت حقوق و مزایای کارمندا چیست. اگر مقصود ایشان سامانه مصوب در ماده ۲۹ قانون برنامه است باید به ثبت حقوق مدیران اشاره کنند. متاسفانه دولت حدود دو سال است که قانون مصوب را اجرا نمی‌کند و متاسفانه صدایی هم از این نهاد نظارتی برنخاسته است.

دولت موظف بود تا پایان سال ۹۶ سامانه حقوق و مزایای مدیران را با دسترسی عموم مردم راه‌اندازی کند اما با گذشت یک سال و نه ماه تاکنون این سامانه راه‌اندازی نشده است. متاسفانه نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی تاکنون در پیگیری برای اجرای این مصوبه کوتاهی کرده‌اند و باید پاسخگوی مردم باشند.

***

یک نماینده مجلس: لاریجانی افزایش قیمت بنزین را به نمایندگان گفته بود

چند روز پیش علی مطهری، نماینده تهران درباره اطلاع مجلس از طرح افزایش قیمت بنزین در جمعی دانشجویی گفت: مجلس از جزئیات و زمان اجرای طرح سهمیه بندی خبر نداشت. اصلا بعد از این جریان نمایندگان می خواستند تصمیم را برگرداند ولی بعد که پیام رهبری آمد این کار انجام نشد؛ آقای لاریجانی هم اشتباه کرد که گفت مجلس خبر داشته است.

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در واکنش به سخنان مطهری گفت: روز سه شنبه در  جلسه غیرعلنی ، آقای لاریجانی در مورد چند موضوع منطقه ای صحبت کردند و وضعیت عراق و یمن و سوریه را به اطلاع نمایندگان رساندند. همچنین تصمیم سران قوا در خصوص افزایش قیمت بنزین را به اطلاع نمایندگان رساندند و گفتند  ظرف چند روز آینده دولت طرح بنزین را اجرا می کند و حتی  گفتند  مطابق گزارشی که آقای مصری در روزهای قبل و بر اساس کارشناسی بخش های مختلف  به مجلس ارائه کردند، چه مقدار یارانه مخفی در کشور وجود دارد  که ناعادلانه توزیع می شود و در نهایت در مورد بنزین چند سناریو را مطرح کردند. ایشان حتی گفتند طرحی که دولت اجرا می کند، نظیر همان پیشنهاد آقای مصری در جلسات قبل است.

وی افزود: در آن جلسه حتی  آقای نعمتی تذکر دادند که این طرح به دلیل اینکه کارت سوخت عده زیادی آماده نشده، مشکلاتی  ایجاد می کند که آقای لاریجانی به ایشان گفتند این اشکالات را به وزیر کشور منتقل کنید تا رفع کنند. لذا تردیدی نیست که رییس مجلس روز سه شنبه به نمایندگان اطلاع داده بود که دولت طرح بنزین را عملی می کند.

***

معاون صدا و سیما اجازه نداد کرباسچی در تلویزیون صحبت کند

شب گذشته غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزارن در توییتی نوشت: «از ديروز با اصرار زياد از من خواستند در برنامه عصرانه شبکه افق درباره پيام اخير آقاي ميرحسين موسوي صحبت كنم. من با این ملاحظه که نمي‌آيم فحاشی كنم و حرف خود را مي‌زنم، دعوت را پذیرفتم. تا ساعت ٧ امشب یعنی زمان آغاز برنامه بارها پيام دادند و تلفن زدند.

وقتي رسيدم.مستقيم به اتاق گريم رفتم وبعد استوديو. تيتراژ برنامه كه شروع شد گفتند به اتاق بغل بروم! مدير شبكه با خجالت بسیار آمد که ميرباقری معاون سيما مخالف است! نفهميدم بخاطر موسوي بود يا حضور من و يا هردو. دلم برای مجري حيران شده و جوانان دست‌اندركار و عذرخواهی مکررشان سوخت.»

***

توکلی: افزایش قیمت بنزین پس از چند بار تکذیب، فریب مردم بود

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با شرق درباره ایرادات طرح افزایش قیمت بنزین گفت: «اگر تصميم روحاني براي اجراي اصلاح قيمت بنزين جدي بود، بايد از دو ماه قبل بدون اشاره به زمان و مبلغ بنزين، بستر را در جامعه فراهم مي‌‌کرد؛ در اين صورت به قيمت مورد وفاق هم ‌دست مي‌يافت. اصل تصميم روحاني دو شوک جدي را با خود به همراه داشت؛ نخست سهميه‌بندي و ديگري قيمت.

با اينکه تحمل اين دو شوک براي جامعه نزد اهل فن زير سؤال بود (لااقل براي دولتي که رئيس و بسياري از همکارانش امنيتي بوده‌اند، نبايد سخت بوده باشد)؛ اما دولت در کنار اين دو تکانه که معلوم نبود تحمل شود، شوک ديگري به جامعه وارد کرد که از منظر اخلاقي بسيار غيرعقلايي و ناپسند بود.

اين رفتار دولت ناديده‌گرفتن مردم در اجراي تصميم اصلاح قيمت بنزين تلقي شد که احساس غلطي هم نيست. چراغ خاموش حرکت کردند؛ درحالي‌که قرار نبود به دشمن حمله شود. حتي اگر احتمال‌ها بر اين بود که اعلام زمان اجراي افزايش قيمت بنزين منجر به ايجاد صف‌هاي طولاني در ايستگاه‌هاي سوخت‌رساني شود، مگر چند ليتر بنزين وارد خانه‌ها مي‌شد؟

علاوه بر اين، اجراي اين تصميم به‌دنبال تکذيب‌هاي مکرر زنگنه به وقوع پيوست؛ درحالي‌که اين امر فريب جامعه محسوب مي‌شود. حتي از صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادي نيز دراين‌باره نظرخواهي نشد. همه موارد یادشده، زمينه را براي عصبانيت و برآشفتن مردم فراهم کرد.»

بیشتر بخوانید:

احمد توکلی: سال ۹۶ نسبت به طغیان فرودستان هشدار دادم