تاثیر دود بر مرگ ۳‌ هزار تهرانی در سال‌۹۷

گروه اجتماعی الف،   3980913029

در دو روز گذشته آسمان تهران ابری بود و باران بارید اما با این وجود باز هم شاخص هوا در شرایط ناسالم قرار داشت. دوشنبه شب که بارش باران در تهران شدید بود شاخص در ساعت‌۲۱ روی عدد‌۱۶۲ قرار گرفت. در ساعت‌۸ صبح دیروز هم شاخص میانگین به عدد‌۱۴۳ رسید. این وضعیت تا ظهر دیروز هم ادامه داشت اما خوشبختانه تداوم بارش موجب شد تا کیفیت هوای تهران به شاخص سالم برسد. اما این نباید عاملی شود تا دوباره آلودگی هوا فراموش شود.

تاثیر دود بر مرگ ۳‌ هزار تهرانی در سال‌۹۷

روزنامه صبح‌نو در ادامه نوشت: آلودگی هوا سالانه بر مرگ 33‌هزار ایرانی تأثیر مستقیم دارد. این آمار را دیروز معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کرده است. آقای علیرضا رییسی در ادامه به آثار مخرب ذرات معلق کمتر از 2.5‌میکرون اشاره کرده و گفت: در کلانشهرها، آلودگی هوا به‌ویژه ذرات معلق کمتر از 5‌/2میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد شده و عوارض زیادی به‌وجود می‌آورد. معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت آلودگی هوا در سال‌های گذشته اشاره کرده و گفته است: طی سال‌های‌۹۲ تا ۹۴ شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بودیم، اما از سال‌۹۴ تا ۹۶ افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته‌ایم و هم‌اکنون این آلودگی 3‌/3برابر حد مجاز جهانی است.

سرمایه‌های بر باد رفته

آلودگی هوا هر ساله موجب مرگ تعدادی از هموطنان می‌شود که هریک از آن‌ها سرمایه‌ای عظیم برای کشور هستند. این در حالی است که بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا که مسائلی چون بستری شدن در بیمارستان و هزینه‌های درمان و دارو را به‌دنبال دارد سالانه چندین هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کند. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان درباره هزینه‌هایی که آلودگی هوا به زندگی مردم تحمیل می‌کند، گفته است: هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تحمیلی ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است که تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بازار بخشی از آن است. وی با بیان اینکه طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی این هزینه در ایران بالغ بر ۳۰‌میلیارد دلار و برابر با 48/2درصد تولید ناخالص ملی است، خاطرنشان کرد: طبق آمار، میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال‌۹۷، بالغ بر ۳‌هزار نفر از افراد بالای ۳۰‌سال بود که بیماران مزمن تنفسی ۸۵‌نفر، سرطان ریه ۹۶‌نفر، بیماران قلبی ۱۰۵۸‌نفر و سکته‌های مغزی ۵۲۶نفر بودند. معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: برای کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان نیازمند برنامه‌ها و تمهیدات ویژه هستیم. همچنین، در جنوب، غرب و شرق کشور با پدیده غبارآلودگی نیز مواجه هستیم که راهکارهای این آلودگی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

آلودگی هوا به صحن مجلس می‌رسد

در هفته گذشته مدارس برخی از کلان‌شهرهای کشور به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند. در برخی شهرها هم مدارس به‌دلیل بیماری آنفلوآنزا تعطیل شدند. همین تعطیلی‌های ناخواسته ضربه بزرگی به نظام آموزشی کشور وارد می‌کند که هزینه‌های منفی آن تا سال‌ها گریبان خانواده‌ها و نیز سیستم آموزشی را در بر می‌گیرد. این بخشی از هزینه تحمیلی آلودگی هوا به کشور است. اگرچه در برابر آلودگی هوا برخی اصرار دارند که بروز پدیده‌هایی چون وارونگی دما (اینورژن) را مطرح کنند اما در زمان بروز همین پدیده طبیعی هم که به‌طور حتم آلودگی هوای شهرهای بزرگ را به‌دنبال دارد می‌توان با اجرای تمام قوانین مصوبی که در کشور وجود دارد تا حد بسیار زیادی مانع از آلودگی هوای شهرها شد. در باره قوانین یاد شده نیز در روزهای اخیر اخبار و اظهار نظرهای متعددی مطرح شده است.

آقای علی‌محمد شاعری، عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس درباره وضعیت آلودگی هوا و قوانین موجود وعده داده است که هفته آینده و همزمان با آغاز به‌کار دوباره مجلس، موضوع آلودگی هوای تهران و کلانشهرها در مجلس رسیدگی شود. به گفته وی اجرایی نشدن قانون هوای پاک باعث شد آلودگی هوا بیش از حد مجاز شود و در برخی از روزها این آلودگی از حد هشدار هم عبور کرد و تهدیدی برای ساکنان کلانشهرها علی‌الخصوص پایتخت‌نشینان شده است. نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفته است: در قانون هوای پاک کنترل عوامل ثابت و متحرک در ایجاد آلودگی هوا پیش‌بینی شده است، از نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی تا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و کنترل و مهار آلاینده‌های صنعتی جز موارد مهم قانون آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرها هستند که مورد توجه قرار گرفته شده است.

شاعری تاکید کرد: تاکنون شاهد اجرای قانون هوای پاک در کشور نبوده‌ایم و به‌دلیل بروز پدیده وارونگی هوا و سرما زودرس شاهد تشدید آلودگی هستیم؛ این آلودگی در صورتی که ادامه پیدا کند جان صدها نفر را در تهران و کلانشهرهای دیگر از جمله اصفهان، خراسان و اراک به‌خطر خواهد افتاد، در این میان آلودگی هوا بیشتر سلامتی کودکان، زنان باردار، سالمندان علی‌الخصوص بیماران قلبی و عروقی و گروه‌های حساس را تهدید می‌کند. شاعری در رابطه با کمبود بودجه و اینکه این موضوع عاملی بر اجرایی نشدن قانون هوای پاک است؛ گفت: با اجرای قانون هوای پاک اگر کمبود اعتباری و بودجه‌ای هم وجود داشت دولت می‌توانست این کسری بودجه را تأمین کند. متاسفانه اجرای قانون هوای پاک جز اولویت‌های دولت نبوده و مورد بی‌مهری قرار گرفته شده است.

آقای محمد وحدتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم با بیان اینکه دولت باید برای کاهش آلودگی هوا حمایت از حمل‌و‌نقل عمومی را جدی بگیرد بر ضرورت افزایش سهمیه بنزین تاکسی‌ها تاکید کرده است. وی با تاکید بر ضرورت توسعه حمل‌و‌نقل عمومی در کلانشهرها برای کاهش آلودگی هوا، گفت: دولت برای مقابله با آلودگی هوا باید حمایت از حمل‌و‌نقل عمومی را جدی بگیرد. نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تصویب قوانینی برای حمایت از حمل‌و‌نقل تاکید کرد و افزود: دولت باید سهم 
یک سومی خود از حمل‌و‌نقل عمومی را پرداخت کند و در مسیر کاهش آلایندگی هوا و معضل ترافیک در کلانشهرها گام بردارد؛ متاسفانه حمایت از حمل‌و‌نقل عمومی با وجود تحقق سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین مورد توجه واقع نشد و مغفول ماند.