ورود «زندانی‌ها» به شبکه نمایش خانگی

گروه فرهنگی الف،   3980912148

یانورود «زندانی‌ها» به شبکه نمایش خانگی، انتشار اینترنتی فیلم ویژه نابینایان، اکران مستند «درخت زندگی» در مشهد، اهدای جوایز «نعمت حقیقی» به موزه سینما و نقد فیلم «سال دوم دانشکده من» در کمیسیون یونسکو- ایران از جمله اخبار سینمایی امروز است.

به  گزارش فارس، برخی اخبار امروز سینمای ایران به شرح زیر است:

* «زندانی‌ها» وارد شبکه نمایش خانگی شد

فیلم سینمایی «زندانی ها» به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود ده نمکی که نوروز امسال در سینماها به فروش حدود ۵ میلیاردی رسید، از امروز سه‌شنبه ۱۲ آذر در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.

«زندانی ها» محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که هدایت هاشمی، هومن برق نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده و امیر نوری از جمله بازیگران فیلم سینمایی «زندانی‌ها» هستند.

 طنز اجتماعی «زندانی‌ها»، داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان نامه‌اش روی تعدادی زندانی‌ تحقیق کند. ده‌نمکی قصد دارد در این فیلم تاثیر معنویات بر زندانی‌ها را به تصویر بکشد.

* اکران مستند «درخت زندگی» در مشهد

مستند «درخت زندگی» به کارگردانی هومن بابانوروزی ۱۶ آذر ماه سال جاری در سینما پردیس هویزه مشهد اکران می شود. همچنین این فیلم با حضور بازیگر اصلی فیلم بابک احمد پور و کارگردان هومن بابانوروزی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

مستند «درخت زندگی» درباره بابک احمدپور بازیگر نقش پسربچه‌ فیلم «خانه دوست کجاست» (ساخته عباس کیارستمی) است. این مستند به تبعات بازی این نابازیگر در فیلم «خانه دوست کجاست» بعد از ۳۰ سال می پردازد. هومن بابانوروزی در این مستند مشکلات کودکان نابازیگر را نشان می‌دهد. فیلم مستند «درخت زندگی» از ۲۹ مهر ماه در سینماهای گروه هنروتجربه در حال اکران است.

* انتشار اینترنتی فیلم ویژه نابینایان در پلتفرم وی‌اودی
فیلم سینمایی «متری شش و نیم» با همکاری فیلیمو  و سوینا، برای انتشار اینترنتی ویژه نابینایان توضیح‌دار شد.
طی این همکاری از این پس فیلم‏‌ها‏ و سریال‏‌های محبوب که تا به حال صوتی نشده است به شکل حرفه‏‌ای و با حضور چهره‏‌ها توضیح‏‌دار و پخش خواهد شد.
سوینا با شعار سینمای ویژه نابینایان، با هدف فراهم آوردن امکان دسترسی افراد نابینا و کم‌بینا به تولیدات سینمایی تاسیس شده است و در تازه‌ترین همکاری خود با سرویس وی‌اودی فیلیمو، در راه انتشار عمومی فیلم‌های مناسب‌سازی شده برای نابینایان گام برداشته است. 
فیلیمو نیز تاکنون  با مناسب سازی و انتشار فیلم‌ها و سریال های متعددی از جمله مانکن، نهنگ آبی، احضار، آینه بغل، به وقت شام و ... برای ناشنوایان در راستای مسئولیت اجتماعی اقدام کرده و در آینده نیز مجموعه فیلم‌های ویژه گروه نابینایان و ناشنوایان را کامل تر خواهد کرد.

* اهدای جوایز و یادگاری‌های «نعمت حقیقی» به موزه سینما
جوایز زنده یاد نعمت حقیقی فیلمبردار سینمای ایران توسط لیلی گلستان  جهت تکمیل گنجینه به موزه سینما اهدا شد.
جایزه دوره چهارم جشنواره سینمایی سپاس تهران در سال ۱۳۵۰ برای بهترین فیلمبرداری فیلم داش آکل، جایزه دوره ششم جشنواره سینمایی سپاس تهران در سال ۱۳۵۲ برای بهترین فیلمبرداری فیلم نفرین، جایزه دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان (مرغک کانون) در سال ۱۳۵۶ برای ساخت فیلم سکه، تندیس انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اصفهان، تندیس سومین شب‌های سینمای ایران (تجلیل از چهره‌های ماندگار سینمای ایران) در شیراز سال ۱۳۸۳ از جمله جوایزی هستند که به موزه سینما اهدا شده است.
علاقمندان می‌توانند نمونه‌هایی از این جوایز را در ویترین جوایز سالن سوم موزه سینما ببینند.

نقد فیلم «سال دوم دانشکده من» در کمیسیون یونسکو- ایران

کارگردان فیلم سال دوم دانشکده من در میزگرد تخصصی بررسی مسائل هویتی اجتماعی دختران دانشجو که به همت کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد گفت: قصه دختران ایران با دیگر سرزمین ها متفاوت است و متاسفانه دوران بلوغ آنها به درستی در کشور مورد توجه قرار نمی گیرد.

صدرعاملی گفت: همیشه برخوردها با فیلم های من سرد بوده اما در ادامه، آثارم مورد توجه قرار می گیرند. بعد از آن که فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم را ساختم، تصمیم نداشتم الزاما درباره دختران نوجوان فیلم بسازم و این طور پیش آمد. در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا، از نگاه دختران نوجوان خانواده را بررسی کردم. زندگی با چشمان بسته که از نگاه خودم بهترین فیلم من است، مورد بی توجهی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سال دوم دانشکده من، تجربه سختی بود و نمونه قبلی نداشت، تاکید کرد: فیلم درباره دانشگاه نیست و پیرامون دو دانشجو است. اصفهان تنها یک لوکیشن محسوب می شود و مسأله اصلی فیلم، کاراکترهای محوری بود.

این کارگردان سینما درباره نام گذاری این اثر نیز افزود: سال دوم دانشکده معمولا مهم ترین و پردغدغه ترین سال برای دانشجویان است و از این رو این نام را برای فیلم انتخاب کردم. در سال سوم‌ مسیر دانشجو مشخص است، اما در سال دوم هنوز نوعی گیجی و سردرگمی در دانشجو دیده می شود.

کارگردان دختری با کفش های کتانی تاکید کرد: در فیلم سال دوم دانشکده من، مسأله پرداخت به دو کاراکتر از دو طبقه اجتماعی مختلف بود و قصه بر اساس صمیمیت بین این دو دختر روایت شد. فیلم مدعی نیست مشکلات اجتماعی امروز را بررسی می کند، اما ما در فیلم دختر آسیب پذیری داریم که اسیر قرص های آرامبخش است. کمیته انضباطی دانشگاه را عینا از روی آیین نامه تصویر کردیم و اتهام هایی که در این کمیته خوانده می شود قابل تأمل است و ما در حالی این اتهامات را جرم‌ تلقی می کنیم که در واقع جرم نیست و‌ می توان طور دیگری مسائل را حل و فصل کرد.

صدرعاملی گفت: دختران نوجوان در جامعه ما تنهاتر از سایر اقشار جامعه هستند و در شرایطی که همه در تلاش برای زنده نگه داشتن سینمای کودک و دفاع مقدس و اجتماعی هستند که به تمامی جای تقدیر دارند، یکی هم با این نگاه فیلم می سازد. اینکه فیلمی بتواند به بحث گذاشته شود، به ذات قابل تامل است.

* پگاه آهنگرانی به فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» پیوست

با ادامه فیلمبرداری فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» به کارگردانی کریم لک‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، پگاه آهنگرانی به این پروژه سینمایی پیوست.

«شیرجه بزرگ» که فیلمی جاده‌ای است در لوکیشن‌های شهر تهران، گیلان و کشور ارمنستان فیلمبرداری خواهد شد.

لک زاده قصد دارد در این فیلم علاوه بر بازیگران چهره، از بازیگران و عوامل فیلم های کوتاهش که پیش از این جوایزی را دریافت کرده بودند هم برای نقش آفرینی استفاده کند.

در خلاصه داستان این فیلم‌سینمایی آمده است: «مَرد و مریم برای یافتن گمشده‌شان همراه با سه جامانده از یک گروه سیرک، وارد سفری پرماجرا در جاده ها می‌شوند...»

 

* کاوه ایمانی «سم پاشی» را تدوین می‌کند

فیلم سینمایی «سم پاشی» به نویسندگی و کارگردانی علی یاور و تهیه‌کنندگی محمدعلی سجادی در حال حاضر در مرحله پایانی تدوین قرار دارد و بزودی آماده نمایش خواهد شد.

کاوه ایمانی تدوین این فیلم را برعهده دارد. با اتمام تدوین، ساخت موسیقی این فیلم نیز آغاز خواهد شد.

این فیلم پر بازیگر از نگاهی نو و متفاوت به معضلات روز جامعه پرداخته است.

امیر آقایی، امیر جعفری، لیلا اوتادی، رضا یزدانی، مهتاج نجومی، نازلی رجب‌پور، هدیه بازوند، محسن دلیخون، حامد وحید، بهزاد هاشمی، سعید قلی‌زاده، به همراه (بازیگر نوجوان) محمدحسین مهدوی، بهرام بهرامیان و مهدی ماهانی بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

* رقابت «گرگم و گله می‌برم» در جشنواره فیلم المپیا یونان
پویانمایی «گرگم و گله می‌برم» ساخته‌ی امیرهوشنگ معین در بخش مسابقه فیلم‌های انیمیشن بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم المپیا یونان با ۱۵ فیلم دیگر از سراسر دنیا رقابت می‌کند.

این پویانمایی که تولید امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۲۰۱۸ است، روز ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در این جشنواره نمایش داده خواهد شد.

پویانمایی «گرگم و گله می‌برم» یک انیمیشن دیجیتالی است که در آن کودکان، داستان آشنای گرگ و بزغاله‌ها را در مدرسه به شکل نمایشِ عروسکی به اجرا در می‌آورند و بزِ مادر در فراغ بزغاله‌هایش و گرگِ خشمگین در تنهایی‌اش، با هم رو دررو می‌شوند و مثل همیشه گرگ شکست می‌خورد.

امساال بیش از ۱۵۰ فیلم در بخش‌های رقابتی بلند داستانی، کوتاه داستانی، انیمیشن کوتاه و مستند جشنواره بین‌المللی فیلم المپیا یونان حضور دارد.

در بیست‌ودومین دوره این جشنواره از ایران فیلم‌های «اینجا روستای من» به کارگردانی امیر عباس آرام در بخش فیلم بلند داستانی، «او که اهلی نشد» به کارگردانی صالح کاشفی در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی، «نت‌های مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند و فیلم «داستان فیکا و فیدان» به کارگردانی دلاور داستانیان نیز در بخش مستند، به نمایش در می‌آید.