ابطحی: روحانی هویت امنیتی خود را در این روزها نشان داد/ انتقاد منیژه حکمت از معافیت مالیاتی هنرمندان/ آخرین اخبار از حضور جلیلی و قالیباف در انتخابات

گروه سیاسی الف،   3980912138 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

ابطحی: روحانی هویت امنیتی خود را در این روزها نشان داد/ انتقاد منیژه حکمت از معافیت مالیاتی هنرمندان/ آخرین اخبار از حضور جلیلی و قالیباف در انتخابات

آمار کشته‌شدگان حوادث اخیر به‌زودی اعلام می‌شود

پس از اعتراضات و اغتشاشات آبان‌ماه، تاکنون آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان این حوادث تاکنون اعلام نشده است. عدم اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه باعث سوءاستفاده رسانه‌های ضدانقلاب شده است. در این زمینه نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مدعی شده است گزارش کشته‌شدگان حوادث اخیر در حال نهایی شدن است.

یک مقام مطلع به «نورنیوز» گفت: به منظور ارزیابی دقیق میزان خسارتهای جانی و مالی رخدادهای اخیر در کشور و رسیدگی قانونی به حقوق آسیب دیدگان، کمیته های استانی با حضور مسئولین ذیربط دستگاههای مختلف تشکیل و در حال بررسی دقیق اسناد، مدارک، شواهد و اظهارات شاهدان حاضر در مناطق آشوب زده است.

وی اظهار داشت: جان باختگان حوادث اخیر شامل ۴ گروه می شوند:

بخش اول مربوط به شهدای نیروهای انتظامی و بسیج است که وضعیت و تعداد آنها مشخص است.

گروه دوم مردم عادی هستند که در تظاهرات اعتراضی حضور نداشته و به دلایل مختلف از جمله حمله اشرار و ضدانقلاب، آتش سوزیها و حمله به مراکز تجاری و مسکونی و… جان خود را از دست داده اند.

گروه سوم‌ معترضانی هستند که برای اعلام اعتراض خود به صورت مسالمت آمیز به خیابانها آمده و در جریان درگیریهای ایجاد شده به صورت مشکوک کشته شده اند.

گروه چهارم نیز عناصر ضدانقلاب، اشرار مسلح و اوباش سازماندهی شده هستند که در جریان حمله به مراکز نظامی و انتظامی و یا درگیری مسلحانه با نیروهای حافظ امنیت کشته شده اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: با توجه به این که بیشترین تعداد کشته ها مربوط به گروه دوم است، شناسایی و بررسی دقیق نحوه جان باختن آنها اقدامی زمان بر و بسیار مهم است که در دست پیگیری می باشد.

بیشتر بخوانید:

اعتراضات آبان ماه؛ ضرورت اطلاع‌رسانی سریع‌تر درباره جانباختگان

این رسانه همچنین به نقل از یک مقام مسئول نوشت:بر اساس بند ۳ آیین‌نامه تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده‌های شاهد، “افرادی که در حین درگیری بینابین نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات با دشمنان‌، ضدانقلاب و اشرار کشته‌می‌شوند در حکم شهید محسوب می گردند.”

وی خاطر نشان ساخت: هریک از جانباختگان در رخدادهای اخیر در صورتی که مشمول بند سوم آیین نامه تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده های شاهد باشند تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می گیرند. 
وی افزود: براساس ماده 6 این آیین نامه “مرجع تأیید، پذیرش و تطبیق مصادیق شهید با مفاد فوق آیین‌نامه پس از اعلام کمیسیون‌های بدوی وتجدیدنظر بنیاد شهید و امور ایثارگران است‌.”

***

ابطحی: روحانی هویت امنیتی خود را در این روزها نشان داد

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به شرق گفت: «در روزهاي اخير، دو موضوع با يکديگر آميخته شد در وهله نخست، من باور دارم آقاي روحاني رئيس‌جمهوري نيست که مردم مي‌خواستند؛ زيرا به بسياري از شعارهايش جامه عمل نپوشاند و بعد از مدتي براي خود هويتي امنيتي ترسيم کرد تا به‌تازگی که در مقابل اعتراض‌ها گفت که ما دوربين داريم و شناسايي و برخورد مي‌کنيم. نکته دوم اينکه در عين حال که به روحاني نقدهاي مهمي وارد است، اما گويا فراموش شده که تحريم‌هاي آمريکا در ضعيف‌شدن دولت بسيار تأثيرگذار بود و نمي‌توان عملکرد او و دولتش را در شرايطي عادي قضاوت کرد. اين دو موضوع با يکديگر درآميخته شد تا فضايي شکل بگيرد که نيروهاي تندرو از آن سوءاستفاده کنند...

دوران اصلاحات با وضعيت کنوني يک تفاوت عمده دارد؛ در دوران اصلاحات دست‌کم بر رويه واحدی اصرار مي‌شد و مردم تصور مي‌کردند واقعا رئيس‌جمهور مي‌خواهد کاري انجام دهد، اما نمي‌تواند؛ درحالی‌که آقاي روحاني حتي در ادبيات خود نیز به مردم احترام نمي‌گذارد و بعد از اين همه اعتراض، رو‌در‌روي مردم با خنده مي‌گويد خود من هم  موضوع قيمت بنزين را صبح جمعه فهميدم يا حتي اين ضرورت را احساس نکرد که به مردم توضيح دهد و پيش از افزايش قيمت بنزين، آنها را مطلع کند. همه اين مسائل، روان مردم را جريحه‌دار مي‌کند و شايد ترميم آن سخت باشد.»

***

قالیباف و لاریجانی تقسیم کار کرده‌اند؟

روزنامه شرق در تحلیلی درباره انصراف لاریجانی از حضور در مجلس نوشت: «براي لاريجاني يک شانس باقي مانده است؛ در صورتي که مجلس آتي سهم قاليباف و يارانش شود که نشانه‌ها و برخي اخبار درزکرده از شوراي وحدت و ائتلاف اصولگرايان گوياي اين امر است، به نظر مي‌رسد بين او و قاليباف همسويي بيشتري در مقايسه با ديگر جريان‌هاي اصولگرايي وجود دارد و راحت‌تر بتوانند با هم کنار بيايند. حتي اين گزينه محتمل است که پشت پرده سهم‌ها هم تقسيم شده باشد. مجلس به قاليباف مي‌رسد و رياست‌جمهوري با حمايت مجلس قاليبافي به لاريجاني. در اين صورت جريان‌هاي نزديک به جبهه پايداري، ايثارگران و وفاداران انقلاب اسلامي و چهر‌هايي همچون جليلي و زاکاني و... به حاشيه خواهند رفت و سال‌هاي آتي ما شاهد قدرتمندشدن جريان اصولگرايي خواهيم بود که وجوه عمل‌گرايي‌اش پررنگ‌تر از وجوه ديگر است. اما اگر جبهه پايداري بتواند سهم بيشتري از کرسي‌هاي مجلس بگيرد، آن وقت لاريجاني در 1400 بايد با سعيد جليلي رقابت کند در اين صورت شانسي به‌مراتب کمتر براي پيروزي خواهد داشت... البته همه اينها به شرايط سياسي و اجتماعي کشور در آن شرايط بستگی  دارد...  هيچ بعيد نيست که لاريجاني در همان موقعيتي قرار گيرد که روحاني در سال 92 قرار گرفت.»

بیشتر بخوانید:

آمدن قاليباف تنها شانس لاريجاني؟

***

انتقاد منیژه حکمت از معافیت مالیاتی هنرمندان

منیژه حکمت در اینستاگرام خود نوشت: «بخشودن ماليات هنرمندان اگر باج انتخاباتى به يكى از گروه هاى مرجع جامعه نباشد مسلما نشانه سردرگمى و عدم شناخت از هدف و كاركرد ماليات است و اعلام آن در اين زمان و در اين شرايط وخيم اقتصادى نهايت بد سليقگى است.

ظاهرا جناب نوبخت مثل بقيه همفكرانشان در دولت وقت و حوصله فكر كردن به عواقب راه حل هاى خلق الساعه و نبوغ آميزشان را ندارند و ساده ترين راه را برگزيده اند، يعنى يك كاسه كردن درآمد هاى بشدت ناهمگون و حكم واحد بر آنان راندن، در حاليكه ناگفته پيداست كه اين چنين بذل و بخشش در شرايط امروز ما نتيجه اى جز افزايش شكاف طبقاتى و فقير تر شدن اقشار كم درآمد عرصه هنر ندارد و سود هنگفتش مستقيما به جيب همان صاحبان دستمزدهاى ميلياردى و سرمايه هاى ناسالم موجود در اين حوزه خواهد رفت . بعيد ميدانم درك اين موضوع نياز به هوش زيادى داشته باشد مگر آنكه نيت ديگرى پشت ماجرا باشد كه قرار است هنرمندان وجه المصالحه آن قرار گيرند .

آقاى نوبخت همه ما شرايط سختى را ميگذرانيم آن را با اين تصميم هاى ناپخته دشوار ترنكنيد مثل همه ممالك دنيا مالياتتان را درست بگيريد و با تدبير به كار زنيد البته اگرهنوز تدبيرى باقى مانده باشد.»

بیشتر بخوانید:

منیژه حکمت: بخشودن مالیات هنرمندان بدسلیقگی است

تبعیض آشکار در اخذ مالیات/ آیا همه هنرمندان باید از پرداخت مالیات معاف می‌شدند؟

***

آمار استاندار تهران از بازداشت‌شدگان و خسارات وقایع اخیر

به گزارش ایسنا محسنی بندپی، استاندار تهران در جمع خبرنگاران به بیان آماری از میزان خسارات وارد شده در استان تهران پرداخت و اظهار کرد: در استان تهران ۲۹ جایگاه سوخت دچار حریق شدند، بیش از ۱۴۰ شعبه بانک آسیب‌های جدی دیدند. همچنین ساختمان‌های فرمانداری در برخی از شهرستان‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دچار خسارت شدند و ۴۷ فروشگاه زنجیره‌ای در استان تهران بعضا دچار حریق شده‌اند یا از اقلامی که در فروشگاه وجود داشته، برداشته شده است.

استاندار تهران تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که عادی سازی فعالیت‌ها را آغاز  کنیم و برای تمام فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها این تکلیف را قرار داده‌ایم که منظر عمومی شهر را به حالت اولیه بازگردانند؛ همچنین از بانک مرکزی خواستیم در مورد بانک‌های آسیب دیده خیلی به دنبال مسائل مربوط به بیمه نباشد، بلکه سریعا آنها را تجهیز کند تا مردم از خدمات آنها بهره مند شوند. همچنین تاکنون ۲۰ جایگاه سوخت به مدار بازگشته و امروز نیز ۳ جایگاه دیگر وارد مدار می‌شود و ۶ جایگاه باقی مانده تا دو روز دیگر وارد چرخه خدمت رسانی می‌شوند.

وی با اشاره به تعداد افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات هفته‌های گذشته گفت: بر اساس آمارهای اولیه ۲۰۲۱ نفر در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده بودند؛ بسیاری از آنها بلافاصله با یک بازجویی و به دستور محاکم قضایی اگر به صورت احساسی و به دلیل عدم آگاهی وارد جریانات شده باشند و این کار برای نخسیتن بار بوده، آزاد شدند. اما آنهایی که دستور گرفته بودند و برای ایجاد مشکل در نظم و امنیت و آرامش مردم به خیابان‌ها آمده بودند و همچنین سوابقی نیز در پرونده‌شان وجود داشت، هنوز در مرحله بازجویی هستند.

بندپی ادامه داد: در جریانات اخیر در استان تهران ما دو شهید تقدیم کردیم و همچنین زخمی‌های نیروهای انتظامی بیشتر از زخمی‌های اغتشاشگران بوده است.

بیشتر بخوانید:

استاندار تهران: تعداد زخمی‌های ناجا بیشتر از اغتشاشگران بود/ ۲۰۲۱ نفر در تهران بازداشت شدند

***

آخرین اخبار از حضور جلیلی و قالیباف در انتخابات

مصطفی باقرزاده، سخنگوی جبهه پایداری در مشهد درباره حضور رسمی جلیلی در عرصه انتخابات و اینکه او از مشهد یا تهران می‌آید، به نامه‌نیوز گفت: «به‌نظر می‌رسد که در انتخابات ثبت نام کنند. برای آقای جلیلی صرف حضور در مجلس مهم نیست او می‌خواهد اثربخش باشد. بحث مشهد و تهران با یکدیگر تفاوت دارند. در مشهد جریان‌های انقلابی و اصولگرایی برای خود مسیری را در نظر گرفته‌اند و مستقل از تهران فعالیت می‌کنند و فضای سیاسی مشهد به طور گسترده‌ای برای حضور آقای جلیلی مناسب است».

او درخصوص احتمال رئیس‌مجلس شدن جلیلی هم گفت: «در سال‌های اخیر دیده شده است که به غلط نقش ویژه‌ای برای رئیس‌مجلس درنظر گرفته شده است. مجلس باید رئیس مجلس را هدایت کند؛ درصورتی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم رئیس‌مجلس بر مجلس فائق بوده است. رئیس مجلس باید پیگیر مأموریت‌های مجلس باشد اما گویا در این‌سال‌ها مجلس در پی خواسته‌های رئیس مجلس بود. باتوجه به شناختی که از آقای جلیلی دارم اگر بنا به حضور در مجلس داشته باشد سعی می‌کند تأثیرگذار باشد؛ خواه در کمیسیون‌ها یا در جایگاه ریاست‌مجلس».

از سویی دیگر محمدسعید احدیان عضو حزب پیشرفت و عدالت در گفتگو با مهر در پاسخ به سوالی درخصوص تحرکات انتخاباتی جریان سیاسی منتسب به محمدباقر قالیباف اظهار کرد: طیف سیاسی آقای قالیباف به طور جدی با عنوان «مجلس‌نو» در انتخابات فعال است. فعالیت‌های مجلس‌نو فراگیرتر از فعالیت‌های حزب پیشرفت و عدالت است.

وی افزود: مجلس‌نو صرفا یک کار حزبی نیست بلکه ممکن است از گرایش‌هایی که با آقای قالیباف اختلاف دیدگاه‌هایی داشته باشند هم استفاده کند. نگاه مجلس نو این است که تغییر اساسی در ارکان مختلف حاکمیت صورت بگیرد و البته این اتفاق در قو قضائیه شروع شده است و باید با تغییر در مجلس تکمیل شود.

عضو حزب پیشرفت و عدالت گفت: هرکس که در دایره انقلاب قرار بگیرد و جریان انقلابی محسوب شود و بتواند به کارآمدی مجلس کمک کند جزو مسیر مجلس‌نو است و امکان دارد اختلاف سلیقه‌هایی هم با آقای قالیباف داشته باشد.

احدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است قالیباف سرلیست انتخاباتی اصولگرایان باشد، گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم ایشان تصمیمی برای شرکت در انتخابات مجلس ندارد و تا الان نیز تصمیمشان تغییر نکرده است.

بیشتر بخوانید:

احدیان: قالیباف تصمیمی برای شرکت در انتخابات مجلس ندارد/ اصولگرایان لیست واحد می‌دهند

***

رئیس جمعیت هلال احمر استعفا کرد

فارس نوشت: علی اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال احمر روز دوشنبه طی نامه ای خطاب به رییس جمهور از سمت خود استعفا کرد.

وی دلیل استعفای خود را مشکلات شخصی عنوان کرده است.

مدتی پیش اخباری مبنی بر بازداشت علی اصغر پیوندی به‌دلیل تخلفات در زمان ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده بود.

***

عمر تیم لاریجانی در مجلس پایان یافته است

محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درباره تاثیر این تصمیم لاریجانی روی معادلات انتخاباتی، گفت: کناره‌گیری لاریجانی، به ویژه با توجه به نحوه ریاست و تثبیت قدرتش در پارلمان، موجب خلا قدرت در اوایل دوره مجلس آینده خواهد شد و جریان های مختلف سعی می کنند با استفاده از خلا قدرت ایجاد شده، با جذب نمایندگان مستقل و غیرجریانی و تشکیل فراکسیون اکثریت، قدرت خود را در پارلمان توسعه دهند و نه تنها برای ریاست، بلکه برای تمام جایگاه های حساس مجلس، گزینه تعیین کنند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد، عمر پارلمانی لاریجانی رو به پایان است و او با تیم و تشکیلاتش در حال ترک مجلس است. به عنوان مثال، کاظم جلالی که رئیس مرکز پژوهش های مجلس و دست راست لاریجانی بود، چندیست با استعفا از نمایندگی، برای سفارت به مسکو رفته است. 

پیرهادی ادامه داد: این شواهد، حاکی از آن است که مجلس آینده، قطعا آنچنان که زمانی رسانه ها می نوشتند، زمین بازی یاران لاریجانی نیست و قدرت میان جریان های دیگر تقسیم خواهد شد. دوازده سال ریاست لاریجانی و تیم صاحب نفوذش در مجلس، نظم سیاسی روشنی به وجود آورده بود و مشهور بود که اغلب اوقات، لابی همین جریان، موجب رای اعتماد یا استیضاح یا تصویب طرح های مهم است. با نبود این لابی قدرتمند، نظم سیاسی پارلمان دستخوش تغییر جدی می شود و همانند ابتدای مجلس هشتم، گروهی در کسب قدرت پیشرو خواهد بود که زودتر بتواند بر کرسی های حساس مجلس تکیه بزند.

***

کدخدایی:  اگر افراد ناسالم در پست‌های انتخابی قرار گیرند، ما مسئولیم 

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (سه شنبه) طی سخنانی در آئین افتتاحیه رسمی ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر خدای نکرده در بررسی صلاحیت داوطلبان کوتاهی شده و کسی از حق خود محروم شود باید پاسخگو باشیم، تاکید کرد: وقتی قانون اساسی به عنوان قانون مادر تکلیفی را برای نهادی و جایی تعیین می‌کند انتظار است آن نهاد وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه اضافه کرد: یک سوی این موضوع حق مردم است که باید مراقبت کرد و سوی دیگر نهاد‌های شایسته‌ای است که باید با کارآمدی خود اهداف نظام را پیش ببرند، بنابراین اگر در انجام وظایف قانونی کوتاهی شود و افراد ناسالم در این پست‌های انتخابی قرار گیرند ما مسئول هستیم.

کدخدایی تاکید کرد: همه مردم که رای دادند انتظار دارند به دقت بررسی کرده و اجازه ندهیم افرادی که شایسته نیستند و شرایط قانونی را ندارند وارد نهاد‌های انتخابی شوند.

بیشتر بخوانید:

کدخدایی: شورای نگهبان تنها ناظر بر انتخابات است