روزنامه انگلیسی: ناتو طرفدار صلح نیست، ابزار آمریکاست

گروه جهان الف،   3980912132 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به نشست سران ناتو که قرار است دوشنبه و سه شنبه در لندن برگزار شود، می نویسد ناتو ابزار اجرای سیاست های آمریکا و عامل نفوذ آن بر اروپا است.

روزنامه انگلیسی: ناتو طرفدار صلح نیست، ابزار آمریکاست

به گزارش الف به نوشته "روزنامه مورنینگ استار"، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آن طور که برخی ادعا می کنند، تشکیلاتی طرفدار صلح یا ثبات نیست، بلکه از زمان ایجاد شدن که با همکاری نزدیک دولت انگلیس در بهار 1949 صورت گرفت، نقشی اساسی در طرح های امپریالیستی آمریکا داشته است. 

این روزنامه با اشاره به سفر دونالد ترامپ به انگلیس به منظور شرکت در نشست سران ناتو افزود وی رهبری مخالف ائتلاف است. وی در این نشست درخواست پول بیشتری خواهد کرد تا ناتو بتواند جنگ های بیشتری به راه انداخته و در امور دیگران دخالت کند و بوریس جانسون – نخست وزیر انگلیس نیز وفادارترین حامی وی خواهد بود. ناتو از همان ابتدا نقش حامی برای آمریکا ایفا کرده است. هدف از آن محدود کردن نفوذ روسیه در اروپا بود اما از طرفی به تحکیم سلطه آمریکا بر اروپا نیز کمک کرده است. 

مورنینگ استار می نویسید: به گفته ژنرالِ انگلیسی "هیستینگ ایزمی"، نخستین دبیرکل ناتو، هدف ناتو "خارج کردن روسیه، داخل کردن آمریکا و کنارگذاشتن آلمان بود." انگلیس هم بسیار مشتاق این مساله بود زیرا می خواست نزدیک ترین متحد آمریکا در اروپا باشد. 

"در پایان جنگ سرد ناتو با بحرانی مواجه شد. منطق تشکیل آن از منظر عامه مردم دفاع از غرب در برابر اتحاد جماهیر شوروی بود. آمریکا به عنوان یک قدرت بلامنازع جهانی ظهور کرد اما رهبرانش می دانستند که باید برای ادامه حضور در عرصه های جهانی، همچنان در مناطق مختلف نیرو مستقر کنند. برای ادامه نفوذ آمریکا در اروپا و کنار گذاشتن رقبای آن، وجود ناتو ضروری بود، لذا باید ماموریتی جدید برای ناتو تعریف می شد. "

"نتیجه آن شد که برای تبیین نقش جهانی ناتو تلاش هایی صورت گرفت. جمله معروف "از منطقه خارج شو، یا به تو ربطی ندارد"، ذهنیت رهبران آمریکا بود. در سال 1994 هواپیماهای ناتو با دخالت در عملیاتی در بوسنی، هواپیماهای صربستان را سرنگون کردند. نخستین دخالت عمده ناتو، علیه صربها در سال 1999 صورت گرفت. در این اقدام که نخستین جنگ نوین "انسان دوستانه" بود، عملیات بمب باران 78 روزه ادامه داشت. یک ماه قبل از این عمیات، ناتو به طرف شرق گسترش یافته بود تا لهستان، جمهوری چک و مجارستان عضو آن شوند، یعنی ناتو به دروازه های روسیه رسیده بود. با وجود وعده های مکرر به روسیه در سال 1991 که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، گسترش ناتو به سمت شرق ادامه یافت. تا آن تاریخ 13 کشور از اروپا و بالکان به ناتو پیوسته بودند. سه کشور دیگر نیز داوطلب پیوستن به آن بودند و 12 پایگاه جدید ناتو در شرق آلمان ساخته شده بود." 

"ناتو در به اصطلاح جنگ با تروریسم هم نقشی محوری ایفا کرده است: ناتو عهده دار جنگ غربی ها در افغانستان در تابستان 2003 بود و در تهاجم به عراق نیز نقشی مهم ایفا کرد. رهبری تهاجمِ غرب به لیبی در سال 2011 نیز برعهده ناتو بود. باز هم به ما گفته شد که این یک عملیات انسان دوستانه است، اما آن عملیات، حمله ای هفت ماهه بود که به تغییر رژیم لیبی و کشته شدن معمرقدافی رهبر آن انجامید. پس از آن لیبی ویران شد و از کار افتاد." 

"تلاش های شدید برای حفظ نقش جهانی ناتو همچنان ادامه دارد: در آسیای مرکزی، ناتو برای حضور در جنوب روسیه، با گرجستان همکاری نزدیک داشته و با برخی دیگر کشور هم تعاملاتی عمیق دارد. این سازمان در برنامه "نقطه ثقل به طرف شرق" که هدف آن مقابله با جاه طلبی های چین است، نقش آفرینی می کند. ناتو با ژاپن ائتلافی جدید تشکیل داده و با استرالیا نیز همین طور. ناتو برای حفظ کنترل خود در آمریکای لاتین – منطقه ای که در آن مخالفت با نفوذ اقتصادی آمریکا رو به فزون است – تلاش می کند.و کلمبیا، یکی از کشورهایی که اکنون شاهد مخالفت های گسترده علیه نئولیبرالیسم است، به نخستین شریک رسمی ناتو در آمریکای لاتین تبدیل شده است." 

"براساس تجربیات به دست آمده در عملیات ناتو در لیبی در سال 2011، طرح هایی هم برای تشکیل ناتوی عربی صورت می گیرد. تحقق این مساله قطعا دشور است اما موقعیت آمریک در خاورمیانه به واسطه یک سری جنگ ها از سال 2003 تاکنون بسیار تضیف شده است." 

"در نشست لندن در خصوص جهت گیری ای که ناتو باید اتخاذ کد، تنش هایی وجود خواهد داشت. ترکیه خواستار حمایت از حملاتش به کردها در شمال شرق سوریه بوده و تهدید کرده است با طرح "دفاعی" ناتو برای لهستان و حوزه بالتیک مقابله خواهد کرد، مگر آنکه به خواسته هایش عمل شود.  امانئول ماکرون رئیس جمهور فرانسه خواستار تقابل کمتر با روسیه و چین بوده، بر لزوم دخالت در منطقه ساحل آفریقا تاکید می کند، منطقه ای که فرانسوی ها سابقه ای طولانی از دخالت استعمارگرایانه در آن داشته اند. "

"این اختلافات بیانگر قدرت روبه افول آمریکا است. این تحولات در شرایط رخ می دهد که نفوذ چین بر بخش هایی وسیع از جهان در حال افزایش بوده، نظامی گری روسیه رو به گسترش است و تظاهرات شدید ضد دولتی در آمریکای لاتین و خاورمیانه ادامه دارد." 

" با کمک بوریس جانسون، ترامپ از نشست سران ناتو در لندن برای تقویت کنترل آمریکا بر این سازمان استفاده خواهد کرد به گونه ای که ناتو بتواند همچنان منافع آمریکا را در جهان دنبال کند." 

مورنینگ استار در پایان نوشت: "جنگ های 18 سال گذشته در جهان قطعا آن را به محلی خطرناک تر تبدیل کرده است و ناتو در نقطه ثقل تلاش های جنگ طلبانه بوده است. زمان فروپاشی ناتو است."