رویترز: دموکرات‌ها همچنان استیضاح ترامپ را دنبال می‌کنند

گروه جهان الف،   3980912007

دموکرات‌ها که کمیته قضایی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند روز چهارشنبه جلسه استماع کنگره را برگزار خواهند کرد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: قانونگذاران دموکرات در کنگره آمریکا این هفته گام بلندی در آنچه بیشتر به حرکتی مهارنشدنی برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شباهت دارد‏, خواهند برداشت. این روند در واقع آغاز جلسه استماع است که در آن فرد متهم طی چند هفته احضار می‌شود.

با توجه به نتیجه نظرسنجی‌ها که در آن، آمریکایی‌ها به دو بخش کاملا متفاوت درباره استیضاح کردن با نکردن ترامپ تقسیم می‌شوند، دموکرات‌ها که کمیته قضایی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند روز چهارشنبه جلسه استماع را برگزار خواهند کرد تا به عموم مردم آمریکا درباره اینکه چه اقدام غیرقانونی در رابطه با استیضاح صورت گرفته است، توضیح دهند. این کمیته همچنین گزارشی از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا دریافت خواهد کرد که در آن شواهدی که دموکرات‌ها می‌گویند نشان دهنده سوء استفاده ترامپ از قدرت و استفاده از آن برای منافع سیاسی شخصی است‏، ارائه شده است.

دموکرات‌ها که (اکثریت) مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند‏، درباره اینکه آیا رئیس جمهور‏ جمهوریخواه آمریکا‏، اوکراین را برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن، رقیب سیاسی اش تحت فشار قرار داده است‏، تحقیق می‌کنند. جو بایدن، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا است که به دنبال کسب عنوان نامزد دموکرات‌ها برای روبرو شدن با ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است. هانتر بایدن‏، پسر جو بایدن یکی از اعضای هیئت مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی است.

در روند تحقیقات درباره استیضاح (ترامپ)، مقام‌های آمریکا و مقام‌های پیشین این کشور درباره اینکه کمک‌های نظامی به اوکراین معلق شد و دیداری در کاخ سفید با ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) به تحقیقات درباره (هانتر بایدن) مشروط گردید‏، شهادت دادند.

ترامپ انجام هرگونه اقدام غیرقانونی را رد کرده و گفته است که گفت‌وگوی تلفنی ۲۵ ژوئیه با زلنسکی‏، که طی آن برای انجام تحقیقات درباره (هانتر بایدن) بر (رئیس جمهور اوکراین) فشار وارد کرده‏، عالی بوده است. ترامپ و دیگر دوستان جمهوریخواه وی می‌گویند که دموکرات‌ها تلاش دارند تا اراده مردم در انتخابات سال ۲۰۱۶ را منحرف کنند.

کمیته قضایی، شهادت عمومی ۴ حقوقدان درباره اینکه بر اساس چه ادله‌ای در قانونی اساسی می‌توان رئیس جمهور آمریکا را از مقامش عزل کرد‏، خواهد شنید.

کاخ سفید یکشنبه شب در پاسخی جسورانه به دموکرات‌ها با اشاره به وجود نوعی بی عدالتی اساسی اعلام کرد که ترامپ و وکلایش در جلسه استماع روز چهارشنبه شرکت نخواهند کرد. این اقدامات‏، اولین تماس مستقیم اردوگاه ترامپ در روندی است که وی آنرا محکوم کرده و از آن به عنوان هجمه سیاسی تعصب آمیز یاد کرده است.

"پت سیپولونه"، مشاور کاخ سفید مشارکت کردن در جلسات آتی در صورتی که دموکرات‌ها فهرستی از شکایات قانونی شان را ارائه کنند‏، ‏ رد نکرد.

این کمیته‏ که انتظار نمی‌رود تا هفته آینده شواهد ارائه شده علیه ترامپ را مدنظر قرار دهد، به رئیس جمهور تا ساعت ۲۲ روز جمعه به وقت گرینویچ فرصت داده است تا اعلام کند که آیا قصد دفاع از خود را با ارائه شواهد و یا معرفی شاهد دارد یا نه.

این در حالی است که سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است و هر نوع جلسه استیضاح درباره رئیس جمهور در آن برگزار خواهد شد‏، بعید است که رای به استیضاح ترامپ بدهد. تعداد اندکی از سناتور‌های جمهوریخواه برای کنار گذاشتن ترامپ از قدرت (رئیس جمهوری) تمایل نشان داده اند.

اما تحقیقات درباره استیضاح هم اکنون نیز سایه اش را بر دوره پر سر و صدای ریاست جمهوری ترامپ انداخته و شکاف بین آمریکایی‌ها را افزایش داده است که احتمالا با آغاز زمان تبلیغات انتخاباتی در هفته‌های آتی، تشدید نیز خواهد شد.

توم کول، قانونگذار جمهوریخواه مجلس نمایندگان به رویترز گفت: «ما در آزمونی قرار داریم که نتیجه آن بسیار قابل پیش بینی است و آن افزایش میزان شکاف در کشور (جامعه) است. این مسئله در جریان انتخابات نیز موضوع مورد توجه خواهد بود و مردم آمریکا تصمیم نهایی را خواهند گرفت.»

با وجودی که جلسه استماع روز چهارشنبه در واقع وقت تلف کردن است‏، (اما) شرایط را برای کمیته قضایی جهت مشخص کردن این موضوع که آیا ترامپ باید روند رسمی استیضاح را طی کند‏، تعیین می‌کند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در نامه‌ای به حامیانش اعلام کرد که ترامپ مرتکب رشوه دادن شده است و باید جوابگوی آن باشد.

"جیمی راسکین" عضو کمیته قضایی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات گفت: «استیضاح آخرین خط دفاع مردم از خودشان در برابر رئیس جمهوری محسوب می‌شود که اصرار دارد رفتاری همانند یک پادشاه داشته باشد و قانون را پایمال کند.»

او طی مصاحبه‌ای افزود: «ما طی هفته‌های گذشته تمرکز زیادی بر روی حقایق داشته ایم. اکنون آماده بازنگری ارزش‌های اولیه و ساختار قانون اساسی آمریکا هستیم.»

دستیاران دموکرات‌ها گفتند که پس از رای گیری درباره مفاد قانونی استیضاح احتمالی رئیس جمهور، جلسه فوری بعدی بر پایه جلسه استماع اولیه ادامه می‌یابد.