۱۷ آذر؛ تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس

گروه سیاسی الف،   3980911058

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ از سوی رئیس جمهور به مجلس خبر داد.

۱۷ آذر؛ تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس

به گزارش خانه ملت؛ بهروز نعمتی با اشاره به ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس که مربوط به ارسال لایحه بودجه سنواتی از سوی دولت است، گفت: طبق آئین نامه داخلی و برنامه‌ای که دولت اعلام کرده است، لایحه بودجه سال ۹۹، روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه تقدیم مجلس می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: طبق گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور، مهمترین تفاوت لایحه بودجه سال ۹۹ با قوانین بودجه سنوات گذشته، عملیاتی بودن آن است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: طبق روال، رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹، در نشست علنی روز یکشنبه ۱۷ آذرماه حضور پیدا می‌کند.

در فصل تصویب لایحه بودجه سنواتی آئین نامه داخلی مجلس (مواد ۱۸۲ تا ۱۸۴) آمده: دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند.

نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، یک شوری خواهد بود و ترتیب رسیدگی به این شرح است:

۱- نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‏‌ها و سوابق آن تا مدت ۱۰ روز می‏ توانند پیشنهاد‌های خود را به کمیسیون‏‌های تخصصی مجلس تقدیم کند.

۲- کمیسیون‏‌های تخصصی موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کند.

۳- کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون ‏های تخصصی گزارش نهائی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیأت رئیسه قابل تمدید است.

۴- در جلسه علنی، پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهاد‌های مربوط به درآمد‌ها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهاد‌های مربوط به تبصره ‏ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌گردد.
تبصره ۱- در جلسه علنی، تنها پیشنهاد‌هایی که از سوی نمایندگان وکمیسیون‏‌ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح است. پیشنهاد‌هایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهاد‌هایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین کند. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

تبصره ۲- نحوه رسیدگی به متمم، اصلاحیه ‏های بودجه و سایر مواردی که در این ماده پیش‏ بینی‏ نشده طبق مقررات معمول در این آیین ‏نامه خواهد بود.

تبصره ۳- کمیسیون موظف است گزارش خود را ارائه کند و گزارش مسکوت ماندن از کمیسیون تلفیق پذیرفته نیست. چنانچه گزارش کمیسیون مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند و اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می‌شود تا ظرف مدت پانزده روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.

در ماده ۱۸۳ تاکید شده است، جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار ساعت منعقد شود و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمی‏ شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمی‏ تواند مطرح باشد، مگر لایحه یک یا چنددوازدهم بودجه درصورت ضرورت.

تبصره- اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرح‌ها و لوایح دوفوریتی و ... پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران‏ ناپذیری باشد، در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان مشخصی معین می ‏شود.

همچنین ماده ۱۸۴ می‌گوید چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آئین‌نامه به مجلس تسلیم نشود، دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم شود.

این لایحه پس از چاپ و توزیع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. ابتداء نماینده دولت و سپس دو مخالف و دو موافق به ترتیب هرکدام به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند و سپس کلیات لایحه به رأی گذاشته می‌شود. درصورت تصویب، رسیدگی به لایحه در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد. در وقت رسیدگی ابتداء پیشنهاد نمایندگان در خصوص میزان چند دوازدهم مطرح و درصورت عدم تصویب نسبت به عدد چند دوازدهم پیشنهادی دولت رأی‌گیری می‌شود.

تبصره ۱- مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه سالانه مصوب مجلس رسیدگی می‌کند.

تبصره ۲- حداکثر مدتی که مجلس می‌تواند برای بودجه چند دوازدهم تصویب کند، سه دوازدهم است.

بند ج ماده ۱۰۸ آمده است: در کلیات لایحه بودجه سالانه کل کشور پس از نطق رئیس‌جمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه می‌دهد سپس حداکثر پنج نفر از نمایندگان به عنوان مخالف گزارش کمیسیون و پنج نفر به عنوان موافق گزارش کمیسیون به‌ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر ۱۰ دقیقه صحبت می‌کنند. پس از آن نماینده دولت به مدت بیست دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون صحبت می‌کند. مجموع زمان صحبت سخنگوی کمیسیون ۳۰ دقیقه خواهد بود.