مجازات افرادی که «گل» می‌کارند چیست؟

گروه اجتماعی الف،   3980911056

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کاشت و تولید «گل» جرم است و مجازاتی از ۱۰ میلیون ریال تا اعدام برای آن در نظر گرفته شده است.

مجازات افرادی که «گل» می‌کارند چیست؟
محمد ترحمی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: کشت و نگهداری خشخاش و شاهدانه و خرید و فروش و توزیع آن ممنوع است. تولید آن هم جزو ممنوعیاتی است که قانون پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: در رابطه با گیاه کانابیس یا شاهدانه مشکل مهم و بزرگ کشت گلدانی این گیاه است، الان کشت موردی این گیاه در گلخانه‌ای یا گلدان‌ها یا کشت‌های کوچک به یک معضل تبدیل شده است.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در اروپا هم داخل گلدان‌ها در خانه‌ها نسبت به کاشت این گیاه اقدام می‌کنند و مصرف و استیصال آن بسیار راحت است و تنها ایران نیست که با این مشکل مواجه است.

خانواده ها شکل گیاه «گل» را به فرزندانشان یاد بدهند

ترحمی ادامه داد: به همین دلیل که این رشد و پرورش این گیاه ساده و راحت است خانواده باید مراقب باشند و این که در خانه‌ای گلدانی یا قسمتی از فضای باغچه گیاهی ایجاد شود که شبیه شقایق باشد یا گیاه شاهدانه که برگ‌های آن یک حالت‌های ۳، ۵ و ۶ وجهی دارد و شبیه برگ‌های چنار می‌ماند را اهمیت دهند که خدایی نکرده یکی از اعضا خانواده درگیر کشت و تولید و بعضا مصرف این گیاه نشده باشد.

وی با اشاره به نقش خانواده ها در پیشگیری از اعتیاد گفت: اگر از کشت، تولید و مصرف انواع موادمخدر از سوی هر یک از اعضا خانواده پیشگیری شود و خانواده‌ها قبل از این که این مهم تبدیل به اعتیاد و آسیب شود بتوانند جلوی این موارد را بگیرند خیلی می‌تواند کمک‌کننده در ابتدا به شخص و بعد به جامعه باشد.

کاشت و تولید «گل» جرم است و مجازات دارد

ترحمی بیان کرد: خانواده‌ها می توانند به فرزندان خود یاد بدهند که از برگ خشک‌شده به عنوان گراس و سرشاخه‌های خشک شده این گیاه به عنوان بنگ یا گل و از شیره آن برای حشیش استفاده می شود و همچنین موارد مبتلابه را توضیح دهند تا فرزندانشان فریب تبلیغ‌های دروغ را نخورند و به دام اعتیاد نیفتند.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: کاشت و تولید این گیاه جرم است و مجازات دارد.

از ۱۰ میلیون ریال تا اعدام برای کاشت گیاه «گل» و «خشخاش»

وی با اشار ه به مجازات کاشت و تولید خشخاش و برگ گفت: مواد دو یا سه مبارزه با مواد مخدر به این موضوع اشاره کرده است. کشت اینها جرم است. بند یک ماده یک کشت خشخاش و کوکا مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور مواد مخدر یا روان‌گردان صنعتی غیر دارویی را جرم دانسته است.

ترحمی گفت: ماده ۲ قانون مبارزه با مواد مخدر می‌گوید هر کسی مبادرت به کشت خشخاش یا کوکا کند یا برای تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی به کشت شاهدانه بپردازد علاوه بر امحای کشت بر حسب میزان کشت به شرح زیر مجازات خواهد شد.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بار اول ده تا ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی ، بار دوم ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق و بار سوم ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال جریمه نقدی و یک تا ۷۰ ضربه شلاق و دو تا ۵ سال حبس و بار چهارم اعدام است.

وی در پایان گفت: یعنی اگر این عمل از سوی شخصی به بار چهارم برسد حتی برای او اعدام هم در نظر گرفته شده است.