کدخدایی: برخی از وزرا مخالف افزایش قیمت بنزین بودند/موضع مشاور رئیس جمهور درباره کشته شدگان اعتراضات اخیر/ زیباکلام: شرمنده مردمی هستم که با تشویق من به روحانی رای دادند

گروه سیاسی الف،   3980910125 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

کدخدایی: برخی از وزرا مخالف افزایش قیمت بنزین بودند/موضع مشاور رئیس جمهور درباره کشته شدگان اعتراضات اخیر/ زیباکلام: شرمنده مردمی هستم که با تشویق من به روحانی رای دادند

آشنا: همه باید درباره کشته‌شدگان پاسخگو باشیم!

«حسام‌‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با اعتراضات اخیر در کشور و در پاسخ به این پرسش که آیا تمام افرادی که اعتراض‌ داشتند، اغتشاشگر بوده‌اند؟ گفت: هیچ کس چنین ادعائی نکرده، تمام افرادی که برای اعتراض به خیابان آمدند، اغتشاش‌گر بودند. البته رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ارتباط با این افراد توضیحات لازم را داده است و به طور قطع تمام مسئولانی که باید در این باره پاسخ بدهند، پاسخ‌ خواهند داد. 

آشنا در پاسخ به این پرسش که بالاخره افراد در خیابان را چه باید تلقی کنیم؟ گفت: در این رابطه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر کشور صحبت کرده‌اند. هیچ کس اظهار نکرده است که تمام افراد اشرار بودند. هویت افرادی که در اعتراضات شرکت داشته‌اند، کاملا تفکیک شده است. هیچ گاه گفته نشده است که تمام افرادی که اعتراض کرده‌اند، اشرار هستند. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره هویت افراد کشته‌شده در اعتراضات گفت: کشته‌شدگان نیز حتما باید فرد به فرد بررسی شوند. 

مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به این  پرسش که آیا دولت در ارتباط با افرادی که بی‌گناه کشته شده‌اند، پاسخی خواهد داد، اظهار کرد: فکر می‌کنم همه ما باید پاسخ‌گو باشیم. 

مشاور رئیس جمهور در ابتدای اعتراضات در توییتر نوشته بود: ضد انقلاب در خارج از کشور خیال کردند عملیات فروغ جاویدان ۲ را کلید زده‌اند ولی حالا به خوبی فهمیدند که در واقع عملیات مرصاد ۲ کلید خورده‌ است. 

همچنین در این زمینه باید گفت نخستین نهادی که باید پاسخگوی کشته شدگان باشد دولت روحانی است که تصمیمی غلط را بدون اطلاع و اقناع مردم اجرایی کرد و سبب‌ساز اعتراض مردم و در پی آن تخریب و ناامنی اشرار شد.

***

روایت مطهری از پیغام‌های غیررسمی از جانب رهبری

علی مطهری در بخشی از یادداشت خود در روزنامه ایران درباره عوامل تضعیف مجلس نوشت: «عامل دیگری که گاهی دست مجلس را می‌بندد این است که در برخی مسائل مهم عده‌ای به صورت غیر رسمی پیغام می‌دهند که رهبری با فلان کار مخالف است. خیلی جاها دست مجلس را با این ابزار می‌بندند که کار درستی نیست و مجلس را محدود می‌کند. رهبری همانطور که خودشان گفتند اگر نظری دارند در نطق‌های عمومی که از صدا و سیما پخش می‌شود مطرح می‌کنند. مثلاً گاهی به صورت غیررسمی می‌گویند ایشان با فلان استیضاح مخالف است. وارد کردن رهبری در مسائل جزئی درست نیست. ما نباید کاری کنیم که ایشان مجبور شوند وارد مسائل جزئی شوند. اقتدار مجلس به عملکرد نمایندگان و ورود آنها به مسائل اساسی کشور بستگی دارد. در خیلی از مسائل اصلی ما می‌خواستیم وارد شویم ولی فراکسیون‌ها ملاحظاتی داشتند و وارد نشدند. باید تلاش کنیم مجلس به جایگاه خود برگردد زیرا مجلس قوی به نفع کل کشور است.»

***

سپاه به خانواده کشته‌شدگان سرکشی می‌کند

به گزارش ایسنا، سردار یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در حاشیه حضورش در جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالاتی مربوط به حوادث اخیر تهران گفت: برخی از افراد ما نیز توسط اغتشاش‌گران از پشت تیر خوردند و  این را تأیید می‌کنم.

وی با بیان اینکه  در حال شناسایی کشته شدگان هستیم و به خانواده‌های آن‌ها سرکشی می‌شود، گفت: همان طور که صف آشوب‌گران از مردم جدا شد، صف کسانی که جانشان را بی‌گناه از دست دادند نیز از صف کسانی که به نوعی می‌خواستند اموال عمومی را تخریب کنند، جدا می‌شود.

سردار یزدی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است افرادی به اشتباه کشته شده باشند، گفت: این نیز بررسی می‌شود اما الان نمی‌توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم اما به دقت بررسی می‌شود که دلیل کشته شدن افراد چه بوده است.

بیشتر بخوانید:

فرمانده سپاه تهران: برخی افراد توسط اغتشاشگران از پشت تیر خورده‌اند/ در حال شناسایی کشته‌شدگان هستیم

***

کدخدایی: برخی از وزرا مخالف افزایش قیمت بنزین بودند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشستی با مدیران رسانه‌ها با بیان اینکه هر نهاد و سازمانی وظایفی برعهده دارد که باید در انجام وظایفش دقیق و درست عمل کند، اظهار داشت: اگر چه موضوع سهمیه‌بندی بنزین مستقیماً با شورای نگهبان مرتبط نبود، اما بنده قبل از اجرای این طرح در جلسه‌ای که مسئولان اقتصادی کشور نیز حضور داشتند، اعلام کردم که از نظر ما، اجرای این طرح به صلاح کشور نیست و حداقل در مورد انتخابات اثرات خوبی در پی نخواهد داشت.

وی در پایان سخنانش درباره وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت بنزین، تصریح کرد که، «من از برخی وزرا هم که سؤال کردم، گفتند که وزارتخانه‌های تحت امرشان مخالف اجرای این مصوبه در شرایط فعلی بوده‌اند، لذا کاری از دست ما هم برنمی‌آمد چرا که دولت زمان اجرای این طرح را تعیین کرده بود و نهایتاً هم این طرح را اجرا کرد.»

بیشتر بخوانید:

کدخدایی: انتقاد از شورای نگهبان ضدیت با نظام نیست/ نظارت شورای نگهبان از ابتدا استصوابی بوده است

کدخدایی با بیان اینکه ما از قانون فعلی ۳ محور اصلی را استخراج کرده و مبنا و معیار عمل خود قرار داده‌ایم، گفت: فساد اقتصادی، فساد اخلاقی و ضدیت با نظام و انقلاب، سه محور اصلی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها است و محکم روی این سه محور ایستاده‌ایم.

***

واکنش‌ها به انصراف لاریجانی از حضور در مجلس آینده

علی لاریجانی روز شنبه از تصمیم خود برای عدم ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم خبر داد. روز یکشنبه هم در نشست خبری بر این تصمیم خود تاکید کرد. تسنیم در واکنش به این خبر نوشت: «کارشناسان معتقدند که آقای لاریجانی‌ «قهرمان تاکتیک و مغلوب استراتژیک» است! و شاید رمز خداحافظی نسبتاً اجباری آقای لاریجانی با انتخابات مجلس همین است، برای مثال پرویز امینی معتقد است که آقای لاریجانی به‌دلیل هوشمندی‌های تاکتیکی خود می‌تواند در کوتاه‌مدت عواید قابل توجهی در سیاست داشته باشد، مثلاً در شرایطی که او در سال 92 به‌نحو تقریباً روشنی از آقای قالیباف طرفداری می‌کرد، اما پس از انتخاب آقای روحانی توانست با او همسویی داشته باشد و از مزایای این همسویی نیز بهره ببرد.

کسب کرسی ریاست مجلس و نقش‌آفرینی جدی در این پارلمان، به‌نحوی که تقریباً هرچه آقای لاریجانی اراده می‌کرد از مجلس بیرون می‌آید، نشانه‌ای از همین قدرتمندی و هوشمندی تاکتیکی آقای لاریجانی است.

اما پاشنه آشیل اصلی آقای لاریجانی در بخش استراتژی است؛ علی‌رغم آنکه برخی اصولگرایان را نیز می‌توان در جدایی لاریجانی از جبهه سیاسیون اصولگرا مؤثر دانست، امّا کاستی‌های خود او در اتخاذ استراتژی‌های درست موجب شد که علی لاریجانی که زمانی یکی از شخصیت‌های محوری اصولگرایان محسوب می‌شد، حالا به وضعیتی برسد که نه اصولگرایان از او در انتخابات حمایت می‌کنند و نه هسته‌ی پرقدرتی از اصلاح‌طلبان بنا دارند سرمایه‌ی اجتماعی خود را در اختیار او بگذارند! هرچند آقای کوهکن از نمایندگان نزدیک به آقای لاریجانی چندی پیش به تسنیم گفت که خود آقای لاریجانی نیز به هیچ وجه مایل نیست که از جبهه اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شود.

هوش تاکتیکی آقای لاریجانی موجب شده بود که طی سالها هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان نهایتاً به ریاست او بر مجلس شورای اسلامی رضایت دهند؛ به‌نحوی که او هم آرای بخش  مهمی از اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان را از آنِ خود می‌کرد و در کمتر برهه‌ای برای کسب کرسی ریاست دچار مشکل جدی می‌شد، امّا نقص استراتژیک او موجب شد که حالا در انتخابات مجلس نه اصولگرایان او را کاندیدای خود معرفی کنند و نه اصلاح‌طلبان! با این حال برخی معتقدند که آقای لاریجانی با عبور از انتخابات مجلس به‌دنبال تدارک برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است.»

از سویی دیگر امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی به فرهیختگان گفت: «احتمال ریاست‌جمهوری برای لاریجانی درصورتی که ایشان امکان حضور و نقش‌آفرینی را در مجلس از دست بدهد، کاهش می‌یابد... عدم حضور آقای لاریجانی در مجلس در افکارعمومی به‌عنوان علامتی شناخته خواهد شد از اینکه ایشان به‌دلیل عدم توان رای‌آوری کاندیدا نشده است... از طرفی موقعیت ایشان برای موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری کاهش خواهد یافت، چون احتمال اینکه مخالفان آقای لاریجانی در مجلس موقعیت بالاتری بگیرند، وجود دارد و همین هم نمره منفی برای ایشان تلقی خواهد شد.»

***

لاریجانی: از افزایش قیمت بنزین باخبر بودم

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه در  نشست خبری  که در ساختمان مشروطه برگزار شد در پاسخ به سوال فارس درباره افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا این تصمیم، تصمیم سران سه قوه بوده یا نه؟ گفت: گفت این مسئله دو وجه داشت یکی وجه مشورتی و یکی هم وجه تصمیم گیری. به نظرم آنچه رهبری در درس خارج از فقه خود فرمودند همین بود، که حق بود. یعنی در جلسه سران این مسئله مطرح شد و ایشان هم حمایت فرمودند.

لاریجانی در به پاسخ این سوال که « رئیس جمهور گفت من از زمان اجرای سهمیه بندی مطلع نبودم و صبح آن روز متوجه شدم که این اظهار نظر برای بسیاری از مردم عجیب بود و آیا شما از زمان اجرای این طرح مطلع بودید؟» ادامه داد: من از زمان اجرای طرح مطلع بودم و راجع به مشکلات این مسئله با آقای رحمانی نیز صحبت کردم.  بنده سه شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفته بودم که چنین طرحی در روزهای آینده در حال اجراست.

بیشتر بخوانید:

لاریجانی: تخریب مجلس به مثابه تخریب مردم به شمار می‌رود/ ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای علمی نداشت

***

زیباکلام: شرمنده مردمی هستم که با تشویق من به روحانی رای دادند

 صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره سخنان روحانی درباره افزایش قیمت بنزین به «نامه‌نیوز» گفت: «من به‌عنوان کسی که آراء بسیاری برای آقای روحانی جذب کردم و نزدیک به 3ماه به این استان و آن استان رفتم تا مردم را تشویق به رأی‌دادن به او کنم اکنون اذعان می‌کنم که به این رویه های او انتقاد دارم. او تعهدی به 24میلیون رأیی که در سال96 اخذ کرد نداشت. آقای روحانی به‌عنوان دومین فرد این مملکت کوچک‌ترین واکنشی بعد از افزایش قیمت بنزین و ناآرامی‌های اخیر نشان نداد، مگر لبخندزدن و گفتن اینکه من هم جمعه از قیمت بنزین مطلع شدم و این خیلی دردناک است. در این روزها اگر کسی از سیاره‌ دیگری می‌آمد و می‌پرسید که حسن روحانی در کشورتان چه مسئولیتی دارد، همه می‌گفتند هیچ مسئولیتی ندارد. باور کنید که رویم نمی‌شود در چشم کسانی که با تشویق من به روحانی رأی دادند، نگاه کنم؛ شرمنده آنهایم. آقای روحانی در این 2سال و نیم حتی یک کنش سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی از خودش نشان نداد و هیچ چیز را تغییر نداد. بعد از افزایش قیمت بنزین روحانی آنقدر بی‌تفاوت بود که انگار آب از آب تکان نخورده است و اصلا دغدغه هزینه‌هایی که بر کشور وارد شد را نداشت و این واقعا حیرت‌انگیز است».