بحران در نظام سیاسی رژیم صهیونیستی

گروه جهان الف،   3980910118 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از ناکامی صهیونیست‌ها در تشکیل کابینه و احتمال کشیده شدن انتخابات آنها به دور سوم، نظام سیاسی اسرائيل دچار بحران گسترده‌ای شده است.

بحران در نظام سیاسی رژیم صهیونیستی

به گزارش الف پس از ناکامی صهیونیست‌ها در تشکیل کابینه و احتمال کشیده شدن انتخابات آنها به دور سوم، نظام سیاسی اسرائيل دچار بحران گسترده‌ای شده است.

سایت الزیتونه گزارش داد که با شکست احزاب اسرائيل در تشکیل کابینه‌ای با اکثریت نسبی در کنست (۶۱ کرسی)، نظام سیاسی رژیم صهیونیستی وارد یک بحران جدی شده است. این دومین شکست صهیونیست‌ها در چندماه اخیر است که احتمالا انتخابات آنها در خلال کمتر از یک سال برای نخستین‌بار در تاریخ حاکمیت صهیونیستی به دور سوم کشیده شود.

طبق نوشته الزیتونه این شرایط همراه با اتهامات رسمی فساد و خیانت در امانت علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. قابل توجه است که این برای اولین بار است که در تاریخ صهیونیست‌ها، یک نخست‌وزیر در دوران ماموریت خود متهم به چنین خیانت‌هایی می‌شود و همین امر موجب شده تا صحنه داخلی رژیم اسرائيل پیچیده‌تر و بحرانی‌تر شود.

الزیتونه نوشت که بخشی از عوامل این بحران در نظام سیاسی صهیونیست‌ها این است که انتخابات پارلمانی آنها بر اساس نسبیت کامل بوده و سرزمین‌های اشغالی را یک بخش واحد انتخاباتی قرار می‌دهد. این سیستم نمایانگر بازنمایی دقیقتر از گروه‌ها و نیروهای حزبی است؛ اما این امکان که هر حزبی اکثریت مطلق را به دست آورد تضعیف کرده و احزاب بزرگ را در برابر باج‌خواهی احزاب کوچک قرار می‌دهد که ممکن است شروطی را برای دستیابی احزاب بزرگ به سهمیه‌، بر آنها تحمیل کند. چنین نظامی موجب تضعیف ثبات سیاسی هر نهادی می‌شود.

بر اساس اطلاعات الزیتونه، اگر بخواهیم نظام سیاسی رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهیم، از نظر تاریخی ، هیچ حزب اسرائیلی از زمان آغاز حاکمیت صهیونیست‌ها از بیش از 71 سال قبل نتوانسته است اکثریت مطلق را به دست آورد. همه این احزاب چه راست‌گرا و چه چپ گرا و یا تلمودی متعلق به رژیم صهیونیستی بوده و جهت‌گیری‌های حزبی صرفا ابزار و وسیله‌ای در پروژه‌ صهیونیستی( یک حزب بزرگ متشکل از همه احزاب) است بنابراین بحران هایی از این دست ، به ندرت در نظام سیاسی رژیم اسرائیل مشاهده می شود.

به گزارش الزیتونه، انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی در بیست و دومین کنست که در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار شد نتایج تعیین کننده و قطعی نداشت و تقریبا مشابه نتایج انتخابات قبلی بود.

چرا تشکیل کابینه اسرائیل شکست خورد؟

الزیتونه اعلام کرد که ناکامی رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه، معلول ۳ عامل است:

-نتانیاهو اصرار زیادی به ابقا در سمت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی داشت؛ درحالی که تشکیل کابینه‌ای موسوم به وحدت داخلی با مشارکت حزب آبی‌سفیدها مستلزم این بود که او با این استدلال که بلوک بزرگتری دارد باید دوسال اول را وی در سمت نخست وزیری باشد؛ زیرا نتانیاهو می‌خواست با توجه به احتمال محاکمه‌اش به اتهام فساد و خیانت در امانت،  با این کار حاشیه امنی برای خود درست کند.

-بنی گانتس (حزب آبی‌سفیدها) با توجه به اینکه حزب برنده انتخابات بود، اصرار داشت که در صورت تشکیل کابینه‌ای موسوم به وحدت داخلی، دوسال اول را او نخست وزیر باشد و اصلا دلیل اصلی تشکیل این حزب برکناری بنیامین نتانیاهو از قدرت بود. شرکای اصلی گانتس یعنی يائيرلاپيد وموشيه يعلون نیز بسیار مایل بودند که تحت امر نتانیاهو کار نکنند.

-نتانیاهو در الحاق آویگدور لیبرمن به بلوک راست‌گراها موفق نبود و علت آن، شکاف گسترده میان آنها در تفهیم ارتباط مذهب با حاکمیت و به‌ویژه جذب حریدی‌ها که شرط اصلی لیبرمن برای شرکت در انتخابات بود، است.

-از سوی دیگر بنی گانتس نیز با وجود مذاکرات زیاد نتوانست لیبرمن را به بلوک خود ملحق کند. اگر بنی گانتس از سد ۶۱ رای عبور می‌کرد، به یک شبکه حمایتی که توسط لیست مشترک عربی ارائه شده بود، نیاز داشت. برای لیبرمن به عنوان یک راست‌گرای افراطی پذیرش این امر و اینکه یک لیست عربی ستون پنجم صهیونیست ها باشد بسیار دشوار بود. از سوی دیگر اگر راضی به این مشارکت می‌شد تحت فشار و بمباران نیروهای راست‌گرای دیگر قرار می‌گرفت.

-ایده تشکیل کابینه اقلیتی که با حمایت کمتر از ۶۱ عضو در کنست اداره شود موفق نبود. هنگامی که گانتس از گزینه تشکیل کابینه اقلیتی صحبت کرد، مورد حمله شدید طرف‌های مختلف صهیونیستی و در راس آنها نتیانیاهو قرار گرفت که معتقد بود تشکیل چنین کابینه‌ای موجب خوشحالی در غزه و رام‌الله می‌شود. وی اظهار کرد که برگزاری انتخابات سوم یک فاجعه است اما تشکیل یک کابینه اقلیتی با حمایت لیست مشترک عربی یک فاجعه بزرگتر خواهد بود.

-پیشنهاد رئوفین ریولین رئيس رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه‌ای با دو نخست وزیر به این صورت که یکی از طرف‌ها سرکار بوده و طرف دیگر معلق بماند و نتانیاهو تا زمان پایان محاکمه خود در راس آن باشد و پس از ۱۰۰ روز در صورت عدم تبرئه نتانیاهو، گانتس به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود نیز به جایی نرسید. نیروهای حزب آبی‌سفیدها به شدت به این پیشنهاد معترض شدند.

طبق گزارش های الزیتونه، پس از گذشت نزدیک به ۳ سال تحقیق درباره اتهامات وارده به بنیامین نتانیاهو، اعلام شد که آویخای مندلبلت، دادستان کل اسرائیل در سه پرونده اتهام فساد مالی علیه بنیامین نتانیاهو کیفرخواست صادر کرده است (پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ و۴۰۰۰). بنابراین نتانیاهو از یک مظنون به یک متهم تبدیل شده و ۱۰۰ روز فرصت دارد تا بی‌گناهی خود را ثابت کند و یا اینکه محاکمه شود.

الزیتونه همچنین تصریح کرد که در کنار همه اینها شکاف داخلی بزرگی در رژیم اسرائيل وجود دارد که اگر طرفین اختلاف در آن مطابق آنچه موسوم به منافع بالاتر در حاکمیت صهیونیست‌هاست رفتار نکنند، این شکاف گسترده تر خواهد شد.