مسکن گنجایش شوک جدیدی ندارد/ دولت به فکر عمیق‌تر نشدن رکود باشد

گروه اقتصادی الف،   3980910002

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه دولت باید از هم اکنون برای اینکه بخش مسکن دچار افزایش قیمت و در نهایت رکود بیشتر نشود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اجرا کند، گفت:صنعت ساختمان و قیمت مسکن گنجایش شوک جدیدی ندارد.

فرشید پورحاجت در گفت و گو با فارس با اشاره به اینکه صنعت ساختمان و قیمت مسکن گنجایش شوک جدیدی ندارد گفت: اگر دولت راهکاری نیندیشد رکود مسکن عمیق تر خواهد شد چرا که با رشد قیمت و کاهش بیش از پیش قدرت خرید باید شاهد ناتوانی متقاضیان مسکن و به خصوص خانه اولی ها در خرید مسکن باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بنزین و حامل های انرژی یک کالای استراتژیک در اقتصاد کلان است ادامه داد: گران شدن بنزین نه تنها بر قیمت مسکن بلکه اگر کنترل نشود بر کل اقتصاد شوک هایی را وارد خواهد کرد؛ دولت برای اینکه بخش مسکن دچار افزایش قیمت و در نهایت رکود بیشتر نشود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اجرا کند.

پورحاجت ادامه داد: مسکن یک صنعت پیشتاز است و می تواند هم در اشتغالزایی و هم رونق اقتصاد به کشور کمک کند؛ کوتاهترین راه برای تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن از سوی دولت این است که تسهیلات ارزان قیمت به بخش ساخت و ساز اختصاص یابد و سپس انتقال این تسهیلات به نام خریدار انجام پذیرد.

وی خاطر نشان کرد: دولت می تواند در کنار این اقدام با بالا بردن دستمزدها مسیر ساخت و ساز را هموارتر کند چرا که اگر سازندگان بدانند قدرت خرید متقاضیان به گونه ای است که می توانند اقدام به خرید مسکن کنند وارد عرصه ساخت و ساز خواهند شد.

پورحاجت تصریح کرد:زمانی که قیمت بنزین 1000 تومان بود قدرت خرید متقاضیان مسکن به شدت کاهش یافته بود حال با افزایش قیمت بنزین تا 3000 تومان و احتمال شوک قیمت و عدم نظارت بر بازار مسکن رکود مسکن را عمیق تر و قدرت را خرید بیش از پیش کاهش خواهد داد.