کنایه دیپلمات فرانسوی به دیپلمات آمریکایی درباره برجام و «اینستکس»

گروه جهان الف،   3980909205

سفیر سابق فرانسه در واشنگتن انتقاد سفیر آمریکا در آلمان از ادامه پیوستن اروپایی‌ها به «اینستکس» را با کنایه‌ای در مورد خروج آمریکا از برجام پاسخ داده است.

به گزارش فارس، «ژرارد آرو» سفیر سابق فرانسه در واشنگتن روز شنبه به انتقاد «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان از پیوستن کشورهای اروپایی بیشتری به ساز و کار موسوم به «اینستکس»، با کنایه پاسخ داد.

ظهر امروز «لارس نوردرام» سفیر نروژ در تهران از پیوستن ۶ کشور اروپایی دیگر به اینستکس خبر داد و گفت گسترش این ساز و کار به تسهیل تجارت با ایران و حفظ توافق هسته‌ای کمک می‌کند. 

گرنل در واکنش به این توییت، این اقدام «بسیار بدموقع» توصیف کرد و مدعی شد با توجه به ناآرامی‌های اخیر در ایران، کشورهای اروپایی نباید چنین کاری می‌کردند. 

آرو در پاسخ به این توییت گرنل، رفتار آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران را یادآور شده است. او نوشته است: «رد کردن برجام آن هم در حالی که این توافق از سوی ایران در حال اجرا بود و مذاکرات ایالات متحده و اروپایی‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده هم داشت پیش می‌رفت، بسیار بدموقع بود.»

دولت آمریکا سال گذشته در حالی به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد که جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به این توافق پایبند مانده بود. همچنین مشخص شده که همان زمان کشورهای اروپایی با آمریکا در حال رایزنی بوده‌اند که ضمن حفظ برجام، فشار بر ایران در موضوعات دیگر را افزایش دهند. با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دستور خروج از این توافق را صادر کرد.