وزیر کار: اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان ۱۵ هزارمیلیارد اعتبار نیاز دارد

گروه اقتصادی الف،   3980909178

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیاز به اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان هستیم.

به گزارش مهر، محمد شریعتمداری در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که در سالن همایش برج میلاد با حضور جمعی از معلولان و مسئولان برگزار شد، گفت: بدون تردید موضوع معلولان در کشور یک اقدام جمعی نیاز دارد و ما نیازمند همراهی آحاد جامعه هستیم.

وی تصریح کرد: با کمال تاسف جامعه ما نسبت به ظرفیت معلولان که دارند تا  رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله داریم و مدیران شهری باید توجه ویژه به مناسب‌سازی داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به شرایط ایده‌آل در حوزه مناسب‌سازی معلولان باید فرهنگسازی انجام شود و همه ما باید خوب بدانیم که تا معلولیت یک قدم فاصله داریم.

شریعتمداری افزود: بسیار خشنودیم که با همکاری معلولان که هم قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در مجلس به تصویب رسید و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و آئین‌نامه‌های مربوط به آن را نیز با همراهی دولت به تصویب رسانده‌ایم و موفقی شدیم تمامی آئین‌نامه های مربوط به این قانون را به تصویب هیئت وزیران برسانیم.

وی ادامه داد: این قدم موثری در جهت رفع مشکلات معلولان است. ضمن این که جا دارد از دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص فراهم کردن شرایط تحصیل دانشجویان دارای معلولیت قدردانی می‌کنم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: افزایش یارانه بیماران ضایعه نخاعی از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان و همچنین افزایش یارانه مراکز نگهداری معلولان و همچنین واگذاری ۱۰۵۷ واحد مسکونی به معلولان از اقداماتی است که در چند روز گذشته و آینده عملیاتی خواهد شد.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیاز به اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی هستیم که در بودجه سالجاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این قانون  پیش‌بینی شده است.

در ادامه این مراسم وحید قبادی دانا ،رییس سازمان بهزیستی  اظهار کرد: یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی این است، معلولان در بین خانواده زندگی کنند و براساس همین برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بهزیستی تهیه بانک اطلاعات ژنتیک معلولان است، که این کار آغاز شده است و قرار است طی یک بازه زمانی ۴ ساله بانک اطلاعاتی ژنتیک معلولان تهیه شود و در واقع این یک نوع کار پیشگیرانه محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین براساس آئین‌نامه‌های قانون حمایت از حقوق معلولان اعتباراتی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است که نخستین مرحله از اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان هفته گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان بهزیستی تخصیص یافته و در ادامه نیز این اعتبارات برای بخش‌های مختلف در سطح کشور توزیع شد.

قبادی دانا افزود: ۵ آئین‌نامه از قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسیده است که این آئین‌نامه‌های توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما این است که افراد دارای معلولیت یک زندگی مستقل همراه با مشارکت موثر در خانواده و جامعه داشته باشند و آنها نیز بتوانند همانند سایر شهروندان در سطح جامعه فعالیت داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  گفت: این موضوع نیازمند این است که همه افراد جامعه شرایط لازم را برای حضور معلولان فراهم کنند و انتظار داریم تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها شرایط لازم را برای حضور معلولان در سطح جامعه فراهم کنند.