تشریح زمان مجاز برای تبلیغات انتخاباتی/ پیش‌بینی از ترکیب داوطلبان انتخابات مجلس

گروه سیاسی الف،   3980909072

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه فرمانداران اسامی هفت هزار نفر داوطلب احتمالی انتخابات مجلس را برای وزارت کشور فرستاده‌اند، گفت: ۲۶ درصد این تعداد، اصلاح‌طلب، ۳۴ درصد اصولگرا و ۴۰ درصد مستقل هستند.

تشریح زمان مجاز برای تبلیغات انتخاباتی/ پیش‌بینی از ترکیب داوطلبان انتخابات مجلس

به گزارش فارس، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور صبح امروز (شنبه ۹ آذر) در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه فرایند انتخابات وارد مرحله اجرایی شده است و از ۱۰ اردیبهشت سال جاری زنگ انتخابات به صدا درآمد، گفت: نزدیک به ۲ هزار نفر از فرمانداران و بخشداران مستقل را آموزش داده‌ایم و البته همه مراحل حقوقی آموزش داده شده است. 

وی با بیان اینکه ما هیچ عامل غیرآموزش دیده نداریم، اظهار داشت: در قدم دوم دنبال تربیت مربی در رده‌های اجرایی برای استان‌ها هستیم. ما به‌روز هستیم و کارها طبق برنامه پیش می‌رود. وزیر کشور به 5 حوزه‌ای که همزمان انتخابات خبرگان نیز در آنها برگزار می‌شود کار ابلاغ را انجام دادند. 

*امیدوارم به سمت انتخاباتی برویم که هم شور و هم شعور در آن موج بزند

رییس ستاد انتخابات کشور ‌گفت: امیدوارم با این سطح آمادگی به سمت یک انتخاباتی برویم که هم شور و هم شعور در آن موج بزند. 

عرف با بیان این مطلب که باید همه مجریان قانون‌ را مدنظر قرار دهند تصریح کرد: نتیجه این انتخابات انشاالله مجلس کارآمد باشد که بتواند در حوزه‌های کلان به وظایف خود عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای جلوگیری از هزینه احراز صلاحیت مکمل‌هایی در قانون برای جلوگیری از ثبت نام نامزد های فاقد صلاحیت صورت نمی گیرد، گفت: امسال طوری برنامه ریزی کردیم که کسانی که قرار است ثبت نام کنند حداقل مدرک فوق لیسانس خود را همراه داشته باشند.

*قانون جامع انتخابات قطعاً به این دوره نمی‌رسد

رییس ستاد انتخابات کشور در ادامه گفت: قانون جامع انتخابات قطعاً به این دوره نمی‌رسد.

عرف با بیان اینکه فرمانداران کل کشور تا پایان آبان، اسامی حدود هفت هزار نفر از افرادی که  احتمال حضورشان در انتخابات مجلس زیاد است را برای وزارت کشور ارسال کرده‌اند، درباره گرایش سیاسی این افراد گفت: از این تعداد 26 درصد اصلاح‌طلب،34 درصد اصولگرا و 40 درصد مستقل است.

*تشریح زمان مجاز برای تبلیغات انتخاباتی

رئیس ستاد انتخابات کشور با یادآوری فاصله 83 روز باقی‌مانده تا انتخابات مجلس گفت:  از هشت روز قبل از انتخابات تا روز سکوت، یعنی روز قبل از برگزاری انتخابات، تبلیغات آزاد است و تبلیغات غیر از این زمان، تبلیغات زود هنگام تلقی می‌شود.

عرف درباره تحقیقات محلی از ثبت نام کنندگان نمایندگی مجلس گفت: نظر مراجع چهارگانه اولویت است ولی اگر موردی باشد که ضرورت داشته باشد، توسط معتمدین محلی هیأت اجرایی، سؤال میدانی هم صورت می‌گیرد. همچنین مراجع چهارگانه هم اگر لازم باشد این کار را انجام می‌دهند که البته خیلی کم اتفاق می‌افتد.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه این حجم از مدارک کاغذی در عصر فناوری خیلی جالب نیست، گفت: انشا الله در آینده با دولت الکترونیک بتوانیم به سمتی برویم که افراد از خانه خود برای انتخابات ثبت نام کنند. اما قانون فعلاً به ما اجازه این کار را نمی‌دهد و باید افراد در مراکز ثبت نام حضور یابند.

*ستاد امنیت انتخابات به ریاست معاون امنیتی وزارت کشور تشکیل می شود

وی درباره تأمین امنیت انتخابات گفت: در کنار ستاد انتخابات کشور ستاد امنیت انتخابات به ریاست معاون امنیتی وزارت کشور تشکیل می شود. در سنوات گذشته انتخابات در برخی حوزه های انتخاباتی مشکل امنیتی داشتیم که حتی کشته هم داده‌اند. 

عرف ادامه داد: ما در قدم اول باید ریشه ها و عوامل را شناسایی کنیم و قاعدتا باید در آنجا فرماندار با تجربه داشته باشیم تا صحنه را مدیریت کند، قطعاً ضمن ارزیابی علل و موانع اقداماتی صورت می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه کشور نیازمند امنیت و انسجام است، تصریح کرد: غفلت از انسجام ملی خطای استراتژیک است. نزاع و یقه گیری و انداختن بار مسئولیت به گردن دیگری کار درستی نیست. ما به انسجام ملی، سیاسی و مدیریتی نیاز داریم و اگر همدیگر را متهم کنیم، مشکل ایجاد می شود. 

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در این شرایط باید تلاش کنیم انسجام و امنیت خود را حفظ کنیم. مردم ما هم نسبت به این شرایط ابهامات و سوالاتی دارند اما همه از ناامنی فرار می‌کنند. من دیروز در شش فرمانداری غرب و جنوب غرب تهران حضور یافتم، چیزی که همه آنجا احساس می‌کنند این است که که اگر آنجا ناامنی ایجاد شود برای مردم مشکل ایجاد می‌شود. برخی در این مناطق می‌گفتند ما در زمان ناامنی سه روز در خانه ماندیم.

عرف در ادامه گفت: در سال گذشته بیش از سیصد تجمع که عمدتاً اقتصادی بود برگزار شد. پس این ظرفیت اعتراض در کشور وجود دارد.

*اعتراض در جامعه پویا امری طبیعی است

عرف، اعتراض در جامعه پویا را امری طبیعی دانست و اظهار داشت: تجربه نشان داده که در بسیاری از تجمع‌ها عده ای مزاحمت ایجاد می‌کنند، مثل روز شنبه که اعتراضات را از مسیر آن خارج کردند.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت در حوادث اخیر به بانک‌ها وارد شده است، گفت: این در حالی است که این بانک ها می‌خواهند خدمات ارائه دهند.

*کسانی که اتفاقات عراق را رقم زدند فردا هم برای ما نقشه می‌کشند

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: همه باید هوشیار باشیم کسانی که اتفاقات عراق را رقم زدند فردا هم برای ما نقشه می‌کشند. وقتی کسانی از دیوار پایگاه بسیج و کلانتری بالا می‌روند متعاقباً نیروی نظامی هم از خود دفاع می‌کنند، ما هم دوست داشتیم این اتفاقات رخ نمی‌داد.

عرف با بیان اینکه در وزارت کشور و نهادهای ذی‌ربط برآوردهایی از حضور مردم در انتخابات صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ما تا پایان آبان مشارکت 50 درصدی را پیش بینی می‌کنیم اما تا زمان برگزاری انتخابات سه ماه زمان باقی است که امیدواریم این رقم به شصت درصد برسد.

* تمام تلاش ما این است که اصل بی‌طرفی را رعایت کنیم

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که اصل بی‌طرفی را رعایت کنیم، گفت: در هر زمانی که احساس کنیم فرمانداری بی‌طرفی را حفظ نمی‌کند بلافاصله او را عزل می‌کنیم. همانطور که آقای وزیر گفتند، اگر نیاز باشد حتی شب انتخابات هم این تغییرات را انجام می‌دهیم. یک مورد هم داشتیم که فردی جهت گیری کرده بود و او را تغییر دادیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: احراز رأی دهندگان به‌وسیله دستگاه الکترونیکی انجام می‌شود اما برای رأی دادن، هنوز سوالاتی مطرح است و الکترونیکی برگزار نخواهد شد.

عرف با بیان اینکه هیأت‌های اجرایی به تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌کند، افزود: هزینه‌های انتخاباتی که قابل استناد باشد رسیدگی خواهد شد.