از ماست که بر ماست!

 محمدصادق کلبادی،   3980907001 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

《 رعیت اصلاح نمی گردد مگر آنکه زمامداران اصلاح شوند و زمامداران اصلاح نمی گردند مگر با درستکاری رعیت》( نهج البلاغه خطبه۲۶۱.ص ۴۴۱)

از ماست که بر ماست!

چند روزی از افزایش ناگهانی قیمت بنزین و تب و تاب اولیه آن گذشته است و تحلیل‌های متعددی از سوی کارشناسان و فعالان سیاسی مطرح و منتشر شده است. طبیعی است که در شرایط التهاب اجتماعی و اعتراضات خیابانی عموما همه حق را به مردم می‌دهند ، اگرچه فقط در لفظ باشد، و از نبود راهکارهای قانونی لازم برای اعتراض مدنی صحبت می‌شود، هرچند که تا کنون بی‌نتیجه بوده است! من نیز به سیاق بسیاری معتقدم از مردمی که کنشگری اجتماعی را نیاموخته‌اند و نه تنها تحت سازمان‌دهی و هدایت و تاثیر نخبگان سیاسی_ اجتماعی نیستند، بلکه هیچ حزب و نهاد اجتماعی و مردمی هم سخنگوی مطالباتشان نیست ، نمی‌شود توقع اعتراض مدنی آرام و حساب شده داشت. 

اما رسانه‌های آن‌طرف آبی و سیاستمداران نظام‌ها و جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی هم از حقوق مردم سخن می‌گویند و بویژه در مواقع اعتاضات خیابانی نظیر آنچه این چند روز گذشت از مردم حمایت می‌کنند!
پرواضح است که از مردم سخن گفتن و الدوام محق دانستن مردم در هر شرایطی راهکارخوبی برای سیاسیون و از قضا تسلط بر  خود مردم است، از همین رو می‌بینیم در لیبرال دموکراسی‌ غربی بسیاری از معایب و نواقص ملت‌ها و مردم همواره پنهان می‌ماند و چه بسا که ابزاری می‌شود برای تسلط بر خود مردم و ملت‌ها.

قصد آن ندارم که وارد بحث های جدی فلسفه سیاسی و ترفند‌های کاپیتالیزم و امپریالیزم برای استحمار ملت‌ها و ادبیات جریان‌های چپ، به معنای جامعه شناسی سیاسی آن، بشوم. می‌خواهم برای دقایقی ما مردم با خودمان صادق باشیم و به این پرسش بنیادین پاسخ دهیم که سهم و نقش ما در جامعه و تاریخ سرزمینمان چیست؟ آیا فقط ناظر و شاهد وقایع هستیم یا  ابزاری برای نیل به قدرت صاحبان قدرت و سرمایه؟ اصلا سهم ما در اقتصاد و معیشت خودمان، نزدیکان و هم شهری‌ها و هم‌وطنانمان چیست؟  آیا ما در بودجه اقتصادی سرزمین‌مان سهمی داریم ؟ یا تصور می‌کنیم که سرزمین‌مان سرشار از نعمت نفت است و البته کمی آب! و چون اینها ثروت ملی است پس حق داریم بریزیم و بپاشیم و مصرف کنیم؛ آنگونه که در دهه هفتاد و هشتاد با فشار آب برگ‌ درختان کف خیابان در مقابل درب منزل و مغازه‌ها را جارو می‌کردیم!_حتی هنوز هم بعضا چنین می‌کنیم!_ و علیرغم پرداخت مبلغ بسیار ناچیز آن، از رایگان نبونش شاکی هم بودیم!_هنوز هم هستیم_ حال آنکه در برخی از کشورهای توسعه یافته تماشای تلویزیون در منازل هم مالیات دارد! 

 وقتی خبر افزایش قیمت بنزین، با همه نقایص در نحوه و زمان اعلام آن و توجیه نکردن افکار عمومی نسبت به لزوم تغییر و اصلاح مصرف سوخت ، منتشر شد کثیری از مردم نگران از وضعیت آینده معیشت خود اعتراض کردند و راهی خیابان‌ها شدند. اما نه کسی از مسولان به آنها دلیل این افزایش قیمت را صادقانه توضیح داده بود حتی خود مردم هم برای لحظه ای به چرایی این تصمیم و چگونگی واکنش به آن فکر نکردند.

البته اگر فی المثل وزیر نفت بیاید و از مزایای صرفه جویی در مصرف بنزین و کاهش مصرف حامل‌های انرژی با مردم سخن بگوید که اگر به سیاق گذشته مصرف کننده بنزین باشیم طی دو سال آینده نیاز به واردات بنزین خواهیم داشت آنهم در شرایط تحریم شاید سرنوشتی مشابه وضعیت دارو و از آن بدتر به سراغمان بیاید!  از فردایش به لطف برخی پوپولیست‌های رسانه‌ ای  و توئیت‌باز باید پاسخگوی اختلاس خاوری و زنجانی تا گرانی نرخ آرایشگاه سر‌کوچه اقدس خانم و  خارج نشینی عمه زاده  بخشدار فلان بخش هم باشد! 

چندی پیش  خبر  فرار مالیاتی۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی مردم (صاحبان مشاغل و... ) منتشر شد آن‌هم در شرایطی که مالیات‌ها ۵۳ درصد از کل بودجه کشور را به خود اختصاص داده است و به دلیل تحریم‌ها درآمد حاصل از فروش نفت کاهش چشم‌گیری داشته است. با این همه نه کسی از مردم به این موضوع توجه داشت و نه حتی مسولان و نخبگان ! به قدری خبر فرار مالیاتی برای ما بی ارزش بود و هست که گویی این یک قانون نانوشته و یک اصل اقتصادی است! _درست مثل  قیمت زمین و املاک که طی یک حرکت کاملا خودجوش مردمی اما بی منطق هرساله افزایش می یابد درحالی که هرچیز که کهنه و فرسوده شود از ارزش آن باید کاسته شود اما در اقتصاد غیر مولد دلالی ، ملاک و صاحب خانه بودن راه خوبی است برای نشستن در خانه و کسب سود و درآمد بدون هیچ زحمت و کار تولیدی از جیب هموطنان و یاران دبستانی ایام اعتراض! _  

اگرچه فرار مالیاتی فی نفسه ریشه در منفعت طلبی افراد دارد و امریست محتمل در بسیاری از کشورها که عموما دولت‌ها  با وضع مجازات‌های سنگین مانع از آن می‌شوند اما بنظر می‌رسد در کشورما این اتفاق بیشتر ریشه در شکاف دولت_ملت داشته باشد اما نکته آن است که این شکاف و بی اعتمادی دست کم از زمان قاجار تا به امروز، علی رغم حاکمیت ساختارهای متفاوت ،  بوده و  گویی پایانی ندارد ! 

نکته قابل تامل آنجاست که از قضا مجموع رقم  پرداخت کمک هزینه‌های معیشتی به مردم که قرار بود از درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین بوده باشد، بسیار نزدیک به رقم فرار مالیاتی سالانه ما مردم است یعنی چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان! 

طبیعی است وقتی همه به یک بیماری یا درد یا نقص مبتلا باشند کسی متوجه آن نمی‌شود، بقولی در شهری که همه می‌لنگند آنکس که راست راه می رود ، خود بیمار جلوه می‌کند.  از همین رو وقتی بسیاری از مسولان خود در شرکت‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی بزرگ ذی نفع باشند و ملاک و صاحب سرمایه قاعدتا سخن از فرار مالیاتی مغایر منافع فردی است،  به همین ترتیب بسیاری از توده های مردم ازجمله صاحبان مشاغل ، پزشکان، بازاریان و... نیز فرار مالیاتی برایشان یک امر عادیست.

البته طبقات ضعیف یا کارگران و برخی از اقشار طبقه متوسط مثل کارمندان که البته ناخواسته مالیات‌ها از درامدشان کسر می‌شود هم در آتش این گونه  به ظاهر رندی‌ها می‌سوزند؛ در واقع تر و خشک در آتش این دست زرنگی‌ها  باهم می سوزند. 

 این حرف‌ها ممکن است چندان به مذاق حضرات ساختارگرا و آنها که درگیر بازی های جناحی هستند خوش نیاید و اصولا انتقاد از مردم،  امکان جلوس بر اریکه قدرت را محدود می‌کند یا سهم از کیک قدرت را تقلیل می‌دهد پس باید به سیاق گذشته به دنبال تغییر ساختارها رفت تا شاید سرانجام از دل این رفتن‌ها و آمد‌ن‌ها  ساختار آرمانی ما نیز حاصل شود.

حال آنکه اگر قرار بود با اصلاح و تغییر یکسویه ساختارها دنیا گلستان بشود ، پیش از اینها باید حرکت سید جمال الدین اسد آبادی و میرزاتقی خان امیرکبیر به نتیجه می‌رسید  و انبیا و اولیای الهی عمر و جانشان را میان مردم و برای اصلاح افکار و اندیشه ها و تغییر عادتهای غلط خلق الله صرف نمی‌کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۱۴۶۶۰۰:۳۴:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۷
اين دولت براي دادن يارانه بنزين هرروز شرط جديدي اعلام مي كند ناتواني اين دولت اعم از كنترل بازار،كنترل بيكاري،كنترل تورم واين آخر كاري دونرخي كردن بنزين وكنترل خشم مردم با فشار نياوردن اقتصادي به جامعه از ناتواني هاوضعف هاي تدبير ومديريتي اين دولت است
ناشناس۱۲۱۲۷۹۵۱۷:۰۶:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۷
اتفاقا مقامات هم به مردم به دید رعیت های خود نگاه می کنند و خودشان را طبقه برتر برگزیده .. می دانند ! بعضا به اسم خدا رانت و اختلاس و انواع فساد ها را انجام می دهند !
ناشناس۱۲۱۳۰۴۶۲۰:۰۹:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۷
دولت در اولین فرصت از وجوه حاصل از گرانی بنزین خسارات وارده به اصناف و مردم آسیب دیده را پرداخت نماید
ناشناس۱۲۱۱۴۷۵۰۰:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۷
دروغ تو جامعه ما زیاد شده و به هم رحم نمیکنیم! هم بعضی مسئولین نسبت به مردم. هم بعضی مردم نسبت به هم.
ناشناس۱۲۱۲۷۹۰۱۷:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۷
بعضی از مسئولان !
ناشناس۱۲۱۱۴۷۶۰۰:۴۳:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۷
مصداق آیهٔ شریفهٔ ؛ ان الله لایغیر بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم . همین و بس
ناشناس۱۲۱۱۴۷۷۰۰:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۷
مردم ما رعیت نیستند ،این مردم سالهاست نجابت در مقابل بدی ، مسئولان از خود نشان دادند این مردم سالهاست از جان و مال خود مایه گذاشتند ،مسئولان چه کردند ؟
ناشناس۱۲۱۲۵۷۰۱۴:۵۰:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۷
ببخشید مگه رعیت چشه؟ لابد زحمت کشیدن بده!!!!
ناشناس۱۲۱۳۱۰۲۲۰:۳۹:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۷
مردم با دانش رعیت هستند مقاماتی که یک شبه مدارک دکترا و .. گرفته اند بالا دست هستند!
ناشناس۱۲۱۳۲۵۶۲۲:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۷
همین مردم در زمان انتخابات ها چقدر عالمانه و بدون جوگیری و با مطالعه انتخاب کردن؟ سود صبر صحیح را بردند و ضرر رفتار غلط را هم دارن میکشند.
ناشناس۱۲۱۳۴۳۵۰۶:۵۷:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۸
عزیزم رعیت در فارسی دارای بار منفی معنایی است و در عربی خیر
شهاب۱۲۱۴۱۹۷۱۸:۱۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۸
داداش معنی رعیت همان مردم هست مثل اینکه اشتباه گرفتی!
ناشناس۱۲۱۴۲۸۷۱۹:۲۲:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۸
رعیت مالیات بدهد بقیه چی؟ اگر..
ناشناس۱۲۱۱۴۹۳۰۱:۰۲:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۷
الکی مقاله مینویسی و مردم را محکوم می کنی.دولتها پشت سر هم ارزش پول ملی را کاهش داده اند و افزایش دلار و طلا و ماشینهای قازورتی و مسکن و زمین را رقم زده اند سرنخ همه نامدیریتها دست دولت و مجلس است.بیخود مردم را محکوم نکنید.
ناشناس۱۲۱۱۴۹۴۰۱:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۷
تا زمانی که سطح دانش عمومی جامعه بالا نرود وضع همین است البته سطح تحصیلاتی در ایران که افراد آن فارغ التحصیل می شوند خیلی زیاد شده ولی وقتی وارد بازی های سیاسی می شوند خیلی راحت گول میخورند و بازیچه دست این و آن می شوند ولی اگر مطالبه گر باشند ودنبال دلیل باشند خیلی راحت دیگر گول نمی خورند ولی امروز هنوز به آن حد نرسیدیم
ناشناس۱۲۱۳۲۶۰۲۲:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۷
سطح تحصیلات شاید خیلی عامل مهمی در تعیین سطح سواد جامعه نداشته باشه. مثلا ارشدی که بدون تحقیق حرف بزنه آیا ارشد گرفتن در سیستم پژوهش محور درست بوده؟
ناشناس۱۲۱۱۵۶۰۰۳:۱۹:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۷
راه برون رفت از شرایط فعلی جامعه و اقتصاد بسط شفافیت اطلاعاتی مسوولین و مردم است.
ناشناس۱۲۱۱۵۷۲۰۳:۵۱:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۷
شما یه مقدار بیشتر در مورد مبانی اقتصاد مطالعه کن تا بفهمی تورم چیه رکود چیه و قیمت ملک و زمین چرا بالا میره.
سروش۱۲۱۱۵۸۵۰۴:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۷
جناب نویسنده لازم است بدانید که هیچ یک از این معترضین و حتی اکثریت ملت ایران از گرفتن آن سی هزار میلیارد مالیات ناخشنود نمی شود لازم است بدانید مردم ایران هم زحمت می کشند کار می کنند حتی برخی پدران خانواده چند شیفت کار میکنند بر عکس همین کشورهای اطراف ترکیه ارمنستان آذربایجان پس چرا اون ها شب نمیخوابن و صبح پاشن نرخ ارز سه برابر بنزین سه برابر مسکن سه برابر نمی شود لازم است بدانید آن زمان که تعهد صرف جای تخصص در وزارت خانه ها و مناصب .. را گرفت آفتاب وامید .. غروب کرد
ناشناس۱۲۱۱۵۸۹۰۴:۴۰:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۷
مثل اینکه مردم یک چیزی هم بدهکار شدند، خجالت..،.. !!!!!
ناشناس۱۲۱۱۵۹۵۰۵:۰۰:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۷
توجيه
ناشناس۱۲۱۱۶۰۲۰۵:۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۷
سؤال : آیا اگر مثلا آقای زنگنه می آمد و توضیح می داد ، ایشان اینقدر بین مردم وجهه دارد که مردم توضیحش را قبول کنند ؟ موضوع مقبولیت اجتماعی است که اغلب مسئولین ما بشدت این سرمایه بسیار ارزشمند را از دست داده اند و گرفتار سقوط سرمایه اجتماعی شدند .
ناشناس۱۲۱۱۶۱۲۰۵:۵۳:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۷
حالا افتاد گردن مردم. مردم از این به بعد فقط لبخند بزنید
ناشناس۱۲۱۱۶۲۸۰۶:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۷
از ماست که برماست . دیشب هم توی عراق و در شهر نجف ، کنسولگری ایران را به آتش کشیده اند .
ناشناس۱۲۱۱۶۵۲۰۷:۲۳:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۷
تحليل كاملا درستي بود.
ناشناس۱۲۱۱۶۶۳۰۷:۳۷:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۷
متاسفانه وقتی بعضا نخبه و مسئول با زر و زور کور شده اوضاع بهتر از این نمیشه..،..، من و مای مردم و به اصطلاح عوام میدونیم چه باید کرد
سعید۱۲۱۱۶۸۷۰۷:۵۱:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۷
درست است.
ناشناس۱۲۱۱۷۱۵۰۸:۱۳:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۷
چه عجب ؟!! بدون تعارف چهار کلمه حرف حساب از اشکالات فرهنگی زدید ولی درمان چیست و کجا اینهم که باز هم فقط حرف است مثل آن پدر یا مادری که در انجمن اولیا و مربیان حرف از انجام وظیفه و قانون را را به همه گوش زد می کند ولی همان موقع وقتی دقت میکنی میبینی ماشینش را دوبله پارک کرده
ناشناس۱۲۱۱۷۲۷۰۸:۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۷
رعيت؟
ناشناس۱۲۱۲۰۰۳۱۰:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۷
اصطلاحه
ناشناس۱۲۱۲۱۱۳۱۱:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۷
ما رعيت نيستيم ما ولي نعمتان به اصطلاح مسئولين هستيم
ناشناس۱۲۱۲۴۸۳۱۴:۱۸:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۷
هنوز متوجه نشدین جمله مردم ولی نعمتن در حد حرفه..واقعا از ماست که برماست
ناشناس۱۲۱۱۷۴۶۰۸:۳۱:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۷
اینو مردم باید بگن که . از ماست که بر ماست
دلارام۱۲۱۱۷۶۹۰۸:۴۷:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۷
جناب کلبادی وقتی روحانی تو هر جمله اش موقع انتخابات دوسه بار از کلمه مردم استفاده میکرد وبعداز شش سال هنوز میتونی کثرت عجیب این کلمه رو تو صحبتهاش ببینی! شما کجابودی بگی اینقدرمردم ،مردم نگو ،یه ذره براشون کارکن .ثانیا حالا دیگه مردم بد شدند که با نظر دو لت مخالفت کردند حالا مالیات دررو شدند قیمت ملک رو الکی بالا میبرند.فقط مردم رام ومطیع دوست دارین .مردمی که مطالبه حقشونو بکنن بد هستن.
ناشناس۱۲۱۱۷۷۲۰۸:۴۸:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۷
مسئولان هم یه زمانی از مردم بودن، وقتی ما مردم به هم رحم نمی کنیم و همه جا فقط منفعت خودمون رو در نظر می گیریم دیگه از مسئولان چه توقعی است؟!
رضایی۱۲۱۱۸۲۵۰۹:۱۱:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۷
خیلی خجالت داره که پیکان نقدها رو به سمت مردم ببریم. بیشتر از این چیزی نمیگم
مهدی۱۲۱۱۸۳۷۰۹:۱۵:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۷
واقعا میگم، عجب مقاله زیبا و کاملی. دمِ نویسنده گرم و سلامت. به امید روزهای بهتر برای هموطنان.
ققنوس۱۲۱۱۸۴۱۰۹:۱۷:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۷
شما هرچقدر میخوای روضه بخون خیلی از ما خیلی وقته که دیگه اشکی نداریم بریزیم!!!!
لیلی۱۲۱۱۸۸۸۰۹:۴۴:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۷
رعیت اصلاح نمی گردد مگر آنکه زمامداران اصلاح شوند
ناشناس۱۲۱۱۹۰۱۰۹:۴۸:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۷
قرار بود از محل افزایش نرخ بنزین 30 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت حاصل بشود اما اجرای عجولانه و بی برنامه و عدم زمان سنجی باعث خسارت 20 هزار میلیارد تومانی برای کشور شد.
ناشناس۱۲۱۱۹۳۳۱۰:۰۶:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۷
نمیدونم چرا این کلمه ((..)) اینقدر جالب به نظر میاد. من سرهنگ نیستم! ما نمیخواهیم در حساب مردم سرک بکشیم! باید با کدخدا ببندیم! تعامل یا تقابل! توزیع یارانه گدا پروریست! تَکرار میکنیم! مردم یادتان هست!؟ بعید میدونم یادتان باشد وگرنه اوضاع به از این بود!
ناشناس۱۲۱۱۹۴۵۱۰:۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۷
مردمی که به جای کار کردن برای خودشون منتظرن تا یه نفر بیاد و براشون کاری بکنه لیاقتشون بیشتر از..
ناشناس۱۲۱۲۰۶۲۱۰:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۷
مردم باید جلوی تحریم را بگیرن ؟؟ باید جلوی فساد آقازاده ها و بابا مامانهاشونو بگیرن ؟؟ از خروج سرمایه مملکت برای نجات مظلومین عالم جلوگیری کنند ؟؟ مردم بیچاره ایران محصول این سیستم هستند
ناشناس۱۲۱۲۰۸۶۱۱:۰۸:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۷
مردم کمترین کاری که میتونن بکنند که به یاران دبستانی ایام اعتراضاتشون کمتر فشار بیاد اینه که هوای همو داشته باشن ..؟ مگه تو اعتراضات کنار هم وای نمی ایستن نمیگن همه با هم هستیم ؟ کو پس چرا حاضر نیستن از بی نظارتی دولت سو استفاده نکنن؟ چرا حاضر نمیشن همینطور خودجوش به اجاره ها اضافه نکنن؟ حتما باید زور بالاسرشون باشه؟
ناشناس۱۲۱۲۱۰۴۱۱:۱۳:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۷
بله وقتی مردم متوجه وجود تحریم میشن چرا یقه تحریم کننده رو نمیگیرن؟ وقتی خود برایان هوک میگه ما باعث کسری بودجه ایران شدیم چرا مردم یقه اونو نمیگیرند؟ حکومت دقیقا آینه تمام نمای ما مردمه
ناشناس۱۲۱۲۱۵۷۱۱:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۷
البته منظورش چیز دیگه ای بود
ناشناس۱۲۱۲۲۸۸۱۲:۴۳:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۷
مردم جلوی آنهارا نگیرد ولی وقتی انتخابات می شود خصوصا رییس جمهور و با حرف های قشنگ ولی عملا با دستکاری در اقتصاد برای دور دوم انتخابات رای جمع می کند معلوم است که مردم مقصر هستند که راحت خام آن حرف ها می شوند و وقتی انتخاب شدن رانتها و ول کردن قیمتها را به اوج خود می رسانند
ناشناس۱۲۱۲۳۳۴۱۳:۰۹:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۷
مردم مسئولین خوب انتخاب کنند کافیه! مسئول خوب همه این کارهایی که گفتی رو انجام میده! البته با کمک مردم!
ناشناس۱۲۱۲۵۰۳۱۴:۲۵:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۷
ما میتونیم منتظر بشینیم تا یه نفر از کره ماه بیاد مشکل تحریم رو رفع کنه! یا میتونیم به جای اون کالای ایرانی مصرف کنیم که حداقل یه کم چرخ اقتصاد بچرخه! شق القمر لازم نیست!
ناشناس۱۲۱۲۲۵۳۱۲:۲۵:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۷
احسنت
ناشناس۱۲۱۱۹۶۴۱۰:۱۹:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۷
ما مردم اختلاس می کنیم رانتخواری و فساد مالی داریم. ما مردم برای جوانانمان مدرک تحصیلی می خریم منصب می دهیم پورشه می خریم. ما مردم، فرزاندانمان در خارج از کشور خوش گذرانی می کنند ولی برای جوانان غیرمردم که تحصیلکرده وبیکارند موعظه می کنیم و به انها ناسزا می گوییم.
احمد۱۲۱۲۰۹۳۱۱:۱۰:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۷
وقتی بدنه دولت پر شده از اینهمه کارمندانی که نه کار و نه کارایی دارند، معلومه همیشه دولت با کسری بودجه مواجه است. کارمندانی که کار در ارگان دولتی را با دانشگاه و دانشجویی اشتباه گرفتند و در پی مدرک گرایی از موسسات غیرانتفایی و بی نام و نشان هستند فقط برای کسب رتبه حقوقی بالاتر بطور مثال طرف با دیپلم استخدام شده الان داره دکتری میخونه !!! نتیجه آن این است دولت برای تامین کسری همواره دست به افزایش قیمت ها و نتیجه آن تورم روز افزون است
ناشناس۱۲۱۲۱۳۱۱۱:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۷
جناب نویسندة محترم اینو باید بدونی مردم همون مردمی هستن که انقلاب کردن. اما وقتی .. ریا از مسئولین شون می ببین و با کمال تأسف ..دزدی و غارت از بیت المال به دستان مبارک بعضی مسئولین شما چه انتظاری از مردم داری؟ همة مردم میدونن که به دنبال گرون کردن بنزین قیمت ها دوباره جهشِ سرسام آوری خواهد داشت کمااینکه این اتفاق داره می افته. بیچاره ما مردم.
ناشناس۱۲۱۲۲۱۷۱۲:۰۱:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۷
دولت روحانی بی عرضه تر از اون هست که این همه خرابی تنهایی کار خودشون باشه حتما..
ناشناس۱۲۱۲۲۲۰۱۲:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۷
توجیه یا توجیح؟!!
ناشناس۱۲۱۲۲۴۵۱۲:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۷
واقعاً كه از ماست كه بر ماست !!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۲۱۲۲۶۱۱۲:۳۰:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۷
متاسفانه پوپولیسم و عوام اندیشی کل ساختار تصمیم گیری کشور را تحت سیطره خودش درآورده که خلاصی از آن به راحتی قابل حصول نیست به نظر میرسد حکومت باید تصمیماتش از خرد جمعی بهره ببرد تا نخبگان را قانع کند و این نخبگان هستند که اگر در تصمیم گیرها درگیر شوند میتوانند با جامعه ارتباط برقرار کرده و مردم عوام را توجیه کنند
ناشناس۱۲۱۲۲۶۸۱۲:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۷
هیچ حرفی از هزینه‌های سرسام آور دولت تو پول دادن به صدها موسسه به‌اصطلاح فرهنگی نزدین،هیچی راجع به هزینه‌های حضور ما تو کشورای همسایه نزدین،هیچ حرفی راجع به حداقل نیمی از اقتصاد که کلا مالیات نمیدن نزدین، اگه شما اقتصاد دانین این اصل ساده رو میدونیم که علت همه این مشکلات بی ارزش شدن پول ملی است و علت بی ارزش شدن پول ملی هم عدم توازن درآمد و هزینه بعلت هزینه‌های سرسام آور غیرضروریه
ناشناس۱۲۱۲۲۸۱۱۲:۴۱:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۷
تا وقتی ..درصدها اقتصاد زیر زمینی و بدون نظارت شفاف نشود و همچنین بودجه ریزی برای جاهایی که فقط پول مصرف می شود اصلاح نگردد این مقالات صرفا جنبه توهین به شعور مردم را دارد.
ناشناس۱۲۱۲۲۸۵۱۲:۴۲:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۷
این حرفها قدیمی شده مال دهه 60 هست خریدار پیدا نمیکنه ..
ناشناس۱۲۱۲۶۰۳۱۵:۰۹:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۷
..خلایق هرچه لایق! هنوز آن زندگی توسعه یافته در غرب برای ما خیلی زود است. ما هنوز به آن پختگی و شایستگی مورد نیاز یک زندگی توسعه یافته نرسیده ایم.
ناشناس۱۲۱۲۶۹۲۱۵:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۷
اگر از اول با بی توجهی‌ها و سوء مدیریت‌ها قاطعانه بر خورد میشد نه شرکت های خودرو سازی به این وضع می افتاد ونه کارخانه ای تعطیل میشد ونه خزانه مملکت خالی میگردید ونه اکنون اعتراضاتی در کشور انجام میگرفت تمام بدبختی های کشور از سوءمدیریت ها وبعد بی توجهی نسبت به آن ها میباشد.کلید رمز پیروزی وپیشرفت کشور رسیدگی قاطعانه به سوء مدیریت ها است
کاوه۱۲۱۲۸۳۲۱۷:۲۲:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۷
وقتی بنزین فروش نمیرود و مازاد تولید داریم تنها راهش را گران کردن آن می دانیم ولی هرگز به خودمان نگفتیم آیا باید آنقدر مصرف بنزین داشته باشیم که بناچار سهمیه بندی کنیم یا آنقدر قاچاق زیاد باشد که مجبور به گران کردن شویم . هر ملتی که خودخواه شد باید نابود شود .
ناشناس۱۲۱۲۸۷۴۱۷:۵۷:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۷
متن از دیدگاه متفاوت و خیلی خوبی بود
علی۱۲۱۳۵۸۶۱۰:۰۵:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۸
کتاب فارسی (دبیرستان) ازماست که بر ماست روزی زسر سنگ عقابی به هوا خاست از بهر طمع بال و پرخویش بیاراست آقا این قصه ها قدیمی شده یک شبه برای ملت تصمیم می گیرند ومیگن همینه که هست . گناه مردم چیه ؟
ناشناس۱۲۱۳۷۳۵۱۲:۰۰:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۸
مبنای تحلیل ها باید خط فقر باشد. دولت درآمد همه مردم را به بالای خط فقر برساند و آنگاه هم‌ مالیات بگیرد و هم قیمت بنزین را ده برابر کند.وقتی درآمد اکثریت مردم یک هفتم خط فقر اعلامی است و مردم با سختی بسیار زیاد در حال گذران زندگی هستند گران کردن بنزین و افزایش مالیات ها عملا نابود کردن و زدن تیر خلاص به مردم است.اینکه در تحلیل ها و تفسیرها وضعیت درآمدی اکثریت مردم دیده نمیشود و عنوان میشود که در اروپا و امریکا قیمت بنزین ده برابر ایران و یا مالیات چندین برابر ایران و قیمت برق و گاز و آب و انرژی دهها برابر ایران است پس ما هم قیمت ها را افزایش دهیم و به سطح جهانی برسانیم امری ظالمانه و غیرشرعی و غیر عقلانی است. (جهت اطلاع میانگین درآمد یک کارمند در اروپا در سال بین ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار است و میانگین درآمد سالانه کارمند در ایران حدود ۲۵۰۰ دلار.)
ناشناس۱۲۱۴۲۰۲۱۸:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۸
مردم انقلاب کردند که دیگر ارباب رعیت نباشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین