جهانگیری: همه ابعاد اجرای طرح «حمایت معیشتی» را باید با مردم درمیان گذاشت

گروه اقتصادی الف،   3980906196

معاون اول رئیس جمهور پس از بازدید از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و نظارت بر اجرای بسته حمایت معیشتی، گفت: باید همه ابعاد اجرای طرح را با مردم درمیان گذاشت.

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری شامگاه امروز (چهارشنبه) پس از بازدید از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و نظارت بر اجرای بسته حمایت معیشتی، ‌ اظهار داشت: هدف اصلی از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین حمایت از اقشار نیازمند پس از شوک اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه آمریکا و نیز ترمیم قدرت خرید مردم بود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مسئولیت و ماموریت مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توزیع بسته حمایت معیشتی، دغدغه همه مسئولان نظام را رفع آثار ناشی از دوشوک بزرگ اقتصادی سالهای ۹۰ و ۹۱ و سالهای ۹۶ و ۹۷ به اقتصاد خانوارهای ایرانی توصیف کرد و گفت: مهمترین کار دولت قرار گرفتن در کنار مردم در شرایط کنونی و بویژه کمک به کسانی است که از نظر اقتصادی دچار آسیب شده اند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با استفاده از صاحبنظران و کارشناسان ابعاد این طرح را بخوبی برای مردم تشریح کنند، ‌ تصریح کرد: امروز بانک اطلاعاتی خوبی که نیاز هر کشوری برای اتخاذ تصمیمات درست است در این وزارتخانه ایجاد شده و امیدواریم با کمک مردم در توزیع بسته حمایت معیشتی گام درستی برداشته شود.

جهانگیری با بیان اینکه نباید به دلیل اطلاعات ناکافی تصمیمی خلاف جهت گیری استقرار عدالت گرفته شود، ‌گفت: حتما در بررسی اطلاعات باید از موضع مثبت جانب مردم گرفته شود و حرکت بنحوی باشد که این تجربه منجر به رفع تبعیض و بی عدالتی شود.

وی با اشاره به اینکه‌ طرح توزیع بسته حمایت معیشتی می تواند تبدیل به سند موفقیت وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی شود، ‌گفت: باید همه ابعاد اجرای طرح را با مردم درمیان گذاشت و به آنها اطمینان داد کسانی که به این بسته حمایتی نیاز دارند از آن بهره مند خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مصرف بنزین و یارانه آن بسیار ناعادلانه بود، گفت: بنا بر گزارش‌ها در شرایط قبل از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، ثروتمندان بین ۱۷ تا ۲۳ برابر بیشتر از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شدند، در حالی که بیش از ۱۱ میلیون نفر در کشور فاقد هر گونه خودرو هستند و نمی‌توان این وضعیت را سازگار با عدالت دانست.

جهانگیری بار دیگر از مسئولان اجرای طرح توزیع بسته حمایت معیشتی خواست تا با کمک صاحبنظران و کارشناسان و نخبگان آنچه را در قالب طرح اصلاح قیمت بنزین و توزیع منابع حاصل از آن در بسته حمایت معیشتی انجام شده است، با بیان و زبان مستند به آمار و اطلاعات دقیق توضیح دهند و اظهار داشت: برای مردم توضیح دهید که از همان سه سال قبل که بحث اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین مطرح بود، مقرر شده بود درآمد حاصل از آن بین افراد کمتر برخوردار توزیع شود و لذا مطالعات لازم برای شناسایی کسانی که باید از این حمایت بهره‌مند شوند، آغاز شده بود.

وی اضافه کرد: به ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانواده‌ای که از این حمایت بهره‌مند شده‌اند، اطمینان دهید که بررسی دیگری در کار نخواهد بود و اجازه ندهید در ذهن آنها درباره تداوم بهره‌مندی از این حمایت تردید ایجاد شود و بررسی درخواست افرادی که در آغاز اجرای طرح از این حمایت بهره‌مند نشده اما خواستار بهره‌مندی از آن هستند را با سرعت بیشتری انجام دهید و کسانی را که نسبت به عدم استحقاق آنها برای بهره‌مندی از این حمایت، اطمینان بیشتری دارید نیز در آخرین مرحله بررسی‌ها قرار دهید.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به توضیحاتی که ارائه شد و دسترسی‌هایی که به بانک‌های اطلاعاتی مختلف و متعدد داشته‌اید، این اطمینان را به مردم بدهید که در شرایط اقتصادی فعلی کشور دغدغه جدیدی برای کسانی که به این حمایت نیاز دارند، ایجاد نخواهد شد و دولت از کنار کسانی که دغدغه بهره‌مندی از این حمایت را دارند، بی‌تفاوت عبور نخواهد کرد.

جهانگیری تاکید کرد: دولت با وجود مضایق مالی منابع ۴۲ هزار میلیارد تومانی لازم برای پرداخت یارانه، منابع ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت کمک حمایت معیشتی و منابع ۷ هزار میلیارد تومانی برای افزایش کمک‌ها و حمایت‌ها از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را تامین خواهد کرد و اصرار دارد که از طبقات ضعیف به خوبی حمایت شود.

وی به دست‌اندرکاران اجرای طرح توزیع حمایت معیشتی توصیه کرد که با روش مردم دوستانه اجرای طرح را به پیش ببرند تا اگر کسی در نهایت از این حمایت بهره‌مند نشد واقعا به این نتیجه برسد که تحت شمول این حمایت قرار نداشته است، چرا که هنر شما باید این باشد که وقتی رقمی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان به عنوان کمک و حمایت میان مردم توزیع می‌شود، در مردم ایجاد رضایتمندی کند و نه اینکه باعث ایجاد نارضایتی شود.

جهانگیری در ابتدای سخنان خود با اشاره به بازدید از ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت و حضور در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ونظارت بر اجرای بسته حمایتی، گفت: هدف از این بازدیدها نشان دادن اقتدار دولت و مجموعه نظام در جلوگیری از برخی سوء استفاده ها و ممانعت از افزایش قیمت هاست.

وی با تاکید بر تداوم پیگیری ها و نظارت بر بازار به منظور جلوگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات، ‌ تصریح کرد : نباید بگذاریم هیچ فشاری به مردم وارد شود.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با تشکر از همکاری صمیمانه و سازنده سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، صدا و سیما، ‌ سازمان ثبت احوال و اسناد و دیگر نهادها و دستگاه‌ها در اجرای طرح توزیع "بسته حمایت معیشتی" گفت: بنا بر تاکید ریاست محترم جمهوری اجرای این طرح را با روشی عدالت‌محور آغاز کردیم تا چنانچه مدنظر دولت است، تمام منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین، عادلانه بین مشمولان برخورداری از این حمایت توزیع شود.

احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر اجرای این طرح نیز در سخنان مبسوطی گزارشی از نحوه آغاز اجرای طرح توزیع "بسته حمایت معیشتی" و چگونگی احصاء مشمولان دریافت این بسته حمایتی ارائه کرد.