نظرات برگزیده مخاطبین الف: مردم درد دارند و قدرت خریدشان یک سوم شده/روحانی و نوبخت باید پاسخگو باشند/ در مورد افزایش قیمت بنزین چرا فقط از رئیس جمهور انتقاد می‌کنید؟

گروه سیاسی الف،   3980906166 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل مطالب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: مردم درد دارند و قدرت خریدشان یک سوم شده/روحانی و نوبخت باید پاسخگو باشند/ در مورد افزایش قیمت بنزین چرا فقط از رئیس جمهور انتقاد می‌کنید؟

«از اغتشاشات اخیر، چه چیزهایی میفهمیم!؟»عنوان یادداشتی بود که به اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر می پرداخت. تعدادی از نظرات مردم درباره این یادداشت می‌خوانید:

*کاش دولت میفهمید که دیگر آستانه؟تحمل مردم پر شده و تحمل فشار را ندارند

*انصافا راست گفتی یکی از شاخه های اصلی فتنه مسئولین دزد و اختلاس گر هستند که راه بازکن فتنه گران هستند با گند زدن به زندگی مردم

*ی جمله طنز میگفت تاریخ نشون میده ملتها فقط زمانی عاقلانه رفتار میکنند که از سایر رفتارها خسته شده باشند بالاخره کی باید ی رئیس جمهور بدون سرو صدای تبلیغاتی و با توجه به مهارت و تعهد بهتر انتخاب کرد

*اگر مشکلات اقتصادی مردم و سیاست خارجی کشور حل نشود کشور به سمت جنگ داخلی خواهد رفت.

* متوجه شدیم که دولتی که سال 92 یک سبد کالا را با یک کشته و چند مجروح توزیع کرد و حالا طرح سهمیه بندی بنزین را با بی تدبیری تمام و عدم زمان سنجی با چندین کشته و ده ها مجروح اجرا کرد توان اداره امور جاری کشور را ندارد.

*تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن نتیجه برجام است اما متاسفانه دولت با بی تدبیری و سوء مدیریت خود به فشارها دامن می زند و با افزایش نرخ بنزین و افزایش مالیات ها فشار مضاعف به مردم وارد می کند.

*{پاسخ به کامنت بالا}"تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن نتیجه برجام است" واقعا خودت هم به این جمله معتقدی؟

*فهمیدیم که ملت ۱۰۰ میلیارد اتش زدن و دولت با قطعی اینترنت ۴۰۰۰ میلیارد تومن به ملت و کشور ضرر زدند! این هنر بی تدبیری نخبگان!!! است!

* دیدگاه مسئولین نسبت به اتفاقات اخیر: همش کار دشمن است ما خیلی خوبیم.  دیدگاه عموم مردم:  اعتراض به بی عدالتی و رانت و دروغ و تبعیض، اعتراض به نگرفتن مالیات از پزشکان متخصص و بسار بفروش ها و دیگر ثروتمندان، اعتراض به چپاول بیت المال به اسم خصوصی سازی ، اعتراض به کاهش ارزش پول ملی توسط بانکها و.......

*دقیقا تقصیر دولت که توی پنج سال بنزین رو گرون نکرد یهو سه برابرش کرد. دقیقا جایی که برای عراق و لبنان ی خواب مشترک دیده بودند و برای ایران هم احتمالش میرفت

*این اعتراضات هر دفعه از سری قبل خشن تر میشه پس بهتره یک فکر اساسی بشه . تا کی میخوان همه این شلوغیها رو به خارجی و سلطنت طلب نسبت بدن . مگه ما چقدر سلطنت طلب و منافق داریم که هرچقدر ازشون میگیریم بازم تموم نمیشن . این خشونتها حاصل سوالات و اعتراضاتیه که بدون پاسخ موندن . میترسیم این کج فهمیها تا جایی پیش بره که ایران تکه تکه بشه , پس بهتره تعصب. رو کنار بذاریم و با بی رحمی با فساد که دشمن اصلی اقتصاد ما شده مبارزه کنیم . اگر قراره گشنگی و نداری باشه برای همه باشه نه برای طبقه فرودست .

* مشکلات اجتماعی علت دارد نه برچسب های دروغین یکی از علت ها هم فساد افسارگسیخته و ناکارآمدی و ناامیدی مردم است که منجر به شورش و خشم اجتماعی می شود .

* این حوادث اخیر فقط یک نتیجه و درس دارد. نتیجه اینکه مردم به شدت زیر فشار هستند و نمی خواهند این فشار تحمیل شده، بر دوش آنها باشد و درسی که حاکمیت باید بگیرد این است که از طرف مردم نه حرف بزنند و نه تصمیم بگیرند.

*وقتی بدنه دولت پر شده از کارمندانی که از بدو ورودشان همه آنها در پی مدرگرایی و ادامه تحصیل بودند  و نه کار مهم نبود و نه کارآیی لازم داشتند و نتیجه این شد که دولت از پس حقوق های کارمندانش و بریز  بپاش ها بر نمیاد و برای کسری بودجه اقدام به افزایش قیمت ها میکند...شک نکنید سیستم دولتی محکوم به شکست است و نتیجه آن تورم روزافزون و نابودی تولید و اقتصاد رقابتی و پویا است... امیدوارم هر چه زودتر اصلاحات اساسی در همه زمینه ها صورت پذیرد....

*تو اعتراضات اخیر بیشتر اعتراضات تو اطراف وحاشیه کلانشهر ها وتومناطقی اتفاق افتاد که مردمانش ازنظراقتصادی تواین دوسال قدرت خریدشون یک سوم شده بود .کدام مدیر ورییس ومقام تو جمهوری اسلامی هست که درامد زیردومیلیون وکارقراردادی داشته باشه ومستاجر هم باشه.کدام نماینده مجلس هست که گرانی گوشت وبرنج ولبنیات رو درک کرده باشه . این مردم بیکار وازسرناچاری باید توپیک موتوری کارکنند یک روزی این غده چرکین سرباز می‌کنه واین اتفاقات رقم میخوره .صورت مسأله روپاک نکنیم وتقصیرهارو گردن خارجیها ونفوذیها طبق معمول نندازین . برین ببینین نرخ بیکاری تو اطراف کرج و تهران چه قدر هست وتو این دوسال چندتا کارگاه و کارخانه به علت تحریم وگرانی دلار تعطیل شدند .آهای مقامات عزیز ،کشور اون طوری که تلویزیون نشون میده گل و بلبل نیست این مردم درد دارندبهتره این درد هارو ببینین.

*تو یه شهر کوچک که نه توطئه خارجی بود مردم خیابون رو بستن بخاطر اینکه جانشون به لبشون رسیه می فهمن سه برابر شدن قیمت بنزین یعنی تورم فزاینده و اخرش مردم می مونن و یه دولتی که در برابر گرانی بیخیاله

***

 «تدبیر لیتری چند؟/ وقتی ژنرال های خسته در لانگ شات با مردم صحبت می‌کنند!» عنوان یادداشتی بود که به انتقاد از عملکرد دولتمردان می پرداخت. برخی از نظرات مخاطبان در ادامه آمده است:

* اصلا گیریم این مصوبه سران بوده است می شود بفرمائید طرح موضوع با کی بوده است؟؟ مشکل شما این است که اصل و اساس را رها کرده اید تا نازدانه اتان یعنی دولت چشم زخمی نخورد گیریم مصوبه همه سران بوده باشد آیا روش اجراء درست بوده است؟؟ در مورد اجراء هم رئیسی را می خواهید دراز کنید؟؟ کاش ذره ای به درک خودتان احترام می گذاشتید و یک بار می فهمید تفاوت دوغ و دوشاب چیست

*روحانی و نوبخت باید پاسخگو باشند که چرا یارانه کمک معیشتی برای اکثریت افراد جامعه واریز نشده است ؟!

*وصد حيف كه هرگاه مردم تحت فشار گراني خواستند اعتراض كنند يك عده فرصت طلب مسير انحرافي پيشه كردند وحق مردم در اغتشاشات ناخواسته گم شدومسوولين هم صداي مردم معترض واقعي را نشنيدندو همچنان بر سياستهاي غلط خودشان كه فشار بيشتر بر مردم است ادامه دادند بارها كارشناسان اعلام كردند فشار تورم وگراني بر مردم زياد است واين فشار مضاعف مانند فنر روزي ازاد خواهد شد وبايد فكري به حال دهك هاي پايين وحقوق بگيران بشود ولي فقط خودشان را ديدند واطرافيانشان را وهر انچه توانستند از رانت وويژه خواري گرفته تا ورود دستان ناپاك در بيت المال راافزايش دادندوبجاي مبارزه با مفسدان وصرفه جويي در هزينه ها بازهم دست دولت براي جبران كسري بودجه دستش در جيب ملت رفت

*درمورد افزایش قیمت بنزین چرا فقط بررییس جمهور میتازید؟ نقش رییس مجلس ورییس دستگاه قضادردورهمی سران قواکجاست؟ چرا بران دودستگاه نمیتازید؟ مگر اقای رییسی ولاریجانی مصوب نکرده اند؟ چرا دولت را باید قربانی کرد؟ 

*همین الان در ادارات دولتی میلیاردها تومان صرف پرداخت کارتهای هدیه مناسبتی میشود و علیرغم وضع اقتصادی وحشتناک امروز در برخی ادارات و مراکز بریز و بپاشها بیشتر از قبل شده و حتی در حال ساخت و ساز ساختمانهای بیمصرف و اضافی هستند،  نمونه اش مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی،  فقط داخل آن شوید تا اوج تاراج بیت المال را ببینید‌.

*از کسانی که بعد از انقلاب حتی ۱ لیتر بنزین از جیب خودشون نخریدن و هرکجا تردد داشتن با خودرو دولتی و محافظ بوده نباید انتظار فهمیدن درد مردم رو داشت.

*در بحث کاهش مصرف بنزین چرا به این موضوع توجه نمی شود که بنزین در خودروهای مصرف بالای ساخت داخل ریخته می شود. ابتدا یقه خودرو ساز را بگیرید و مجبورش کنید خودروی با کیفیت بسازد و تا وقتی نساخته تعرفه واردات خودروهای روز دنیا (نه از کشور چین) صفر شود.

*مهم این است که با این همه آدرس اشتباهی که دولتمردان به مردم میدهند ولی از آنجایی که همین مردم نمی توانند اعتراض به حق خود را بصورت جامع و واحد به  گوش  آنان برسانند زیرا نه  جایی برای بیان شکایت های  خود  دارند و نه امیدی به توجه آنان!  پس دچار یک سردرگمی میشوند، و منتظر آینده و شعار های  کاندیدا های ریاست جمهوری دوره بعدی.

*ژنرال ؟ بابا اینا سرباز صفر هم نیستند ! بی خودی گندشون کردین ......

***

«گرانی های جدید در بازار و وعده دولت برای کنترل قیمت‌ها/ واقعیت چیست؟» عنوان گزارشی بود که به تغییر قیمت کالاها بعد از افزایش قیمت بنزین می پرداخت. در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان آمده است:

*تازه اول راهیم ... هنوز مونده تا به گرونیا برسیم

*واقعیت اینست که کارگزارانی ها و اصلاح طلبان توان اداره امور جاری کشور را ندارند و این موضوع را در 32 سال بعد از انقلاب اثبات کرده اند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.

*{پاسخ به نظر بالا} لابد اصول گرا ها و معجزه قرن توان اداره کشور رو دارن!

*در دولت قبل فقط در 2 سال آخر تورم داشتیم اما در دولت روحانی در 4 سال اول رکود بی سابقه بود که باعث تعطیلی بسیاری از کارخانجات و افزایش نرخ بیکاری شد و در 4 سال دوم با تورم افسارگسیخته و کمرشکن مواجه شدیم

*هر دولت دیگری اینقدر مشکلات برای مردم ایجاد کرده بود 100 درصد استیضاح و رد صلاحیت و عدم کفایت می شد مجلس نباید کوتاه بیاید.

*{پاسخ به نظر بالا}مگه دولت احمدی نژاد با اون همه خرابکاری استیضاح شد!!؟

*بنزین را گران کردند و میگفتند هیچ چیز را نمی گذاریم گران کنند حالا که همه چیز گران شده است از خواب می پرند و با تعجب می گویند باید گران نمی شد و گران شده است حالا میگین چیکار کنم ؟

*عمرا بتونن گرانی ناشی از افزایش قیمت بنزین رو کنترل کنن

* به مردم وعده ی الکی دادید. گرانی بنزین مساوی با گرانی دوباره کالا. لزوم گرانی بنزین برای مدیریت سوخت و مصرف هم به کنار لزوم حمایت از قشر ضعیف هم خیلی مهمه که البته همه ی مردم ایران ادعا دارند فقیرن و نیاز به حمایت حالا اصلن طرف نمی دونه فقر چیه.

*مردم از اول می دانستند که مسئولان دولتی مثل وعده هایی که بارها  و بارها به دروغ داده بودند این بار هم پوچ است. اعتراض مردم به سه برابر شدن قیمت بنزین هنوز وجود دارد آقای روحانی که نمی تواند به واسطه دوربین هایش نظر مردم را عوض کند.

*اگر همه کارشناسان را نیز جمع کند به نتیجه ای میرسند که مردم با اعلام نرخ بنزین با تمام وجودشان دریافتند که راهی جز بالا رفتن قبمتها نیست  و همه اقدامات سلبی که دولت یا هرنهاد دیگری برای نگهداشتن قیمتها در سطح قبلی انجام می دهند ، فقط هزینه های نظارت بی نتیجه را بالا می برد.

*اون مردم بدبختی که اومدن بیرون و مسالمت آمیز اعتراض کردند حتما یه چیزی می دوستن دیگه! چون توی کف جامعه زندگی کردن و مطمئن هستن وقتی مسئولین میگن قیمت ها رو کنترل میکنیم یعنی صددرصد افزایش قیمت خواهیم داشت!

*با اين وضعيت شب عيد بايد ميوه را به سه چهار برابر قيمت بخريم علي بركت الله

*کدام وعده دولت راست در آمد که وعده کنترل قیمتهای راست در بیاید

*ریشه قضایا در نا توانی دولت در شناسایی ثروتمندان توسط  و اخذ مالیات از ایشان است....مردم فرودست برای اخذ مالیات مستقیم  و غیر مستقیم در دسترس دولتند....مبارزه با گرانی غیر متعارف هم ناتوانی دیگر دولت است...

*بودجه نهاد ریاست جمهوری در مهرماه به اندازه سه وزارتخانه بود؟!!! این تشنگان ثروت چرا برای ما تصمیم میگیرند؟ سفره شان از مردم جداست.