دانشجویانی که با قطعی اینترنت سردرگم شدند

گروه اجتماعی الف،   3980906021 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک هفته محدودیت دسترسی به اینترنت در ایران، اقشار بسیاری که کار و فعالیت‌شان به نحوی وابسته به اینترنت و فضای مجازی است را دچار نگرانی و سردرگمی کرد؛ در این میان دانشجویان بیشتر از دیگر اقشار جامعه از قطعی اینترنت نگران بودند.

دانشجویانی که با قطعی اینترنت سردرگم شدند

ایسنا نوشت: قطعی سراسری اینترنت با تصویب شورای امنیت ملی و در راستای محدودیت در برابر سوء استفاده اشرار و جلوگیری از اغتشاش‌های آشوبگران اعمال شد. طی این مدت و در غیاب اینترنت جهانی، اگرچه وب‌سایت‌های ایرانی با بهره‌گیری از سرورهای داخلی به فعالیت خود ادامه می‌دادند، اما برای دانشجویان اوضاع اندکی متفاوت بود.

کاربران اینترنت در ایران طی یک هفته تنها به سرورهای داخلی دسترسی داشتند و در جستجو گوگل و دریافت و ارسال پیام از طریق ایمیل دچار مشکل شدند در این شرایط بسیاری از دانشجویان نیز به قطعی اینترنت اعتراض داشتند. اعتراض دانشجویان از این جهت بود که با قطع بودن شبکه جهانی اینترنت، به مقاله‌های علمی دسترسی ندارند و برای دفاع از پایان‌نامه‌های خود دچار مشکل شده‌اند.

پس از یک هفته خاموشی اینترنت در کشور، رئیس دانشگاه تهران قطع شدن اینترنت را باعث بروز مشکلاتی برای دانشگاه‌ها اعلام کرد و از مذاکره با وزارت علوم برای رفع این مشکل خبر داد؛ به دنبال این پیگیری‌ها بعد از حدود پنج روز عدم دسترسی دانشجویان به اینترنت، برخی دانشگاه‌های بزرگ و سطح یک کشور به شبکه جهانی اینترنت متصل شدند و دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها توانستند با اتصال به وای فای مرکزی این دانشگاه ها که سرور مرکزی آن به اینترنت جهانی متصل است، فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را پیگیری و ایمیل‌های دریافتی خود را چک کنند.

اینترنت ملی برای پژوهش‌های دانشجویی مناسب نیست​​​​​​

یک دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر که آذرماه تاریخ دفاع از پایان نامه اوست در این باره گفت: ای کاش فکری به حال ما دانشجوها می‌کردند که مهلت کمی برای دفاع از پایان نامه خود داریم و با قطعی اینترنت، یک هفته کارمان به عقب افتاد.

سارا ادامه داد: من دانشجوی دانشگاه آزاد هستم و اگر در زمان تعیین شده پایان نامه‌ام را دفاع نکنم، مجبورم شهریه یک ترم دیگر را به دانشگاه واریز کنم که در شرایط فعلی اقتصادی پرداخت هزینه های اضافه بسیار سخت است، چراکه هزینه‌ای ناخواسته به من تحمیل می‌شود.

این دانشجو افزود: عملا یک هفته نه به مقالات دسترسی داشتیم و نه ایمیل. اینترنت ملی برای پژوهش‌های دانشجویی مناسب نیست و به منابع خارجی و بروز دسترسی نداریم. همه مردم که تنها اینترنت را در پیام رسان‌ها نمی‌بینند که با قطع شدن آن ضرر نکنند.

وی تصریح کرد: در طول این یک هفته ارتباطم با استاد راهنمای پایان نامه‌ام دستخوش مشکل شد، زیرا برای اصلاح پایان نامه از طریق ایمیل با وی در ارتباط بودم و این مدت با قطعی اینترنت، راهی به جز گفتگوی حضوری برایمان فراهم نبود.

نگران کم شدن نمره‌ام هستم

امیر، دانشجوی مقطع دکترای مدیریت ورزش نیز در این باره، گفت: مهمترین مشکل گوگل است، چون دسترسی به سایت‌های داخلی را هم مشکل کرده است؛ ممکن است بخواهیم منابع داخلی را سرچ کنیم، اما چون آدرس سایت‌ها را نمی دانیم دچار سردرگمی می شویم.

وی ادامه داد: ما باید مقاله بخوانیم که این نیاز به جستجو در گوگل دارد و اینکه برای ارائه درس‌هایمان نیاز به استفاده از منابع و مقاله‌های به روز و جدید داریم، طی یک هفته قطعی اینترنت بسیار دچار مشکل شدیم.

این دانشجوی دکتری افزود: در هفته گذشته که دسترسی به اینترنت ما قطع بود، باید برای یکی از درس‌هایم تعدادی مقاله ترجمه می‌کردم، اما به دلیل قطعی اینترنت این کار برایم ناممکن بود. نمره برخی دروس با ارائه مقالات روز مرتبط است و اکنون نگران این موضوع هستم چرا که هنوز اینترنت خطوط متصل نشده و همچنان دچار مشکل هستم.

یک دانشجوی دکتری دیگر نیز در این باره ، گفت: در زمان منتهی به دفاع پایان نامه‌ام هستم و برای اکسپت مقاله‌هایم نیاز مداوم به چک کردن ایمیلم داشتم. اکنون که پس از یک هفته اینترنت وصل شده باز هم برای من مشکل است، چراکه دسترسی من به اینترنت، تنها از طریق اینترنت همراه است و هنوز شبکه‌های همراه به اینترنت جهانی وصل نشده‌ است.

یک هفته قطعی اینترنت استرس برایم ایجاد کرد

روزهای قطعی اینترنت در ایران با فصل درخواست پذیرش از دانشگاه‌ها همزمان بود و عده ای از دانشجویان در گیر و دار دریافت پاسخ از دانشگاه‌های مختلف در جهان باید ایمیل‌های خود را چک می‌کردند.

در همین خصوص، مهسا ۳۰ ساله که به دنبال اخذ پذیرش یکی از دانشگاه‌های خارج کشور است و هفته آینده باید در آزمون آیلتس شرکت کند، گفت: قطعی سراسری اینترنت طی یک هفته استرسی برایم ایجاد کرده بود که اصلا تمرکزی برای درس خواندن نداشتم.

وی ادامه داد: هفته آینده آزمون آیلتس دارم و باید آماده این آزمون شوم، از طرفی به دلیل قطعی اینترنت نمی‌توانستم ایمیلم را چک کنم چرا که منتظر پاسخ دانشگاه‌های مختلف هستم و با دانشگاه‌های بسیاری باید مکاتبه می‌کردم. 

یک هفته قطعی اینترنت زمان زیادی برای عقب افتادن کارهای پژوهشی نیست

اما در نظری متفاوت مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در پیگیری‌ها از معاون پژوهشی این دانشگاه، اعلام کرد: قطعی اینترنت تنها یک هفته بود و این مدت زمان زیادی برای عقب افتادن کارهای دانشجویان نیست. دانشجویان تا زمان دفاع و امتحانات پایان ترم فرصت زیادی دارند و می توانند اکنون با وصل شدن مجدد اینترنت به کارهای عقب افتاده خود برسند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد نیز، نظری مشابه داشت و گفت: در حال حاضر اینترنت متصل شده است و تنها یک هفته دچار اختلال بود و این زمان مشکل زیادی برای دانشجویان ایجاد نمی‌کند. این یک هفته زمانی نبود که دانشجویان را زیاد دچار محدودیت کند، البته اگر آخر ترم بود، می‌توانست گفت مشکل وجود دارد.  

حمید منتظرالقائم اضافه کرد: در حال حاضر، مراجعه کننده ای مربوط به این موضوع نداشتیم و اگر دانشجویی مشکل داشته باشد و مراجعه کند، در آن زمان شاید بتوان تصمیم دیگری گرفت.

دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ و مادر در کشور نیز از همان روز نخست با قطعی اینترنت مواجه بود؛ اگرچه این دانشگاه هیچ روزی تعطیل نشد، البته در حالت نیمه تعطیل قرار داشت. در پیگیری‌های مکرر ایسنا مبنی بر گفت و گو با مسئولان این دانشگاه، متاسفانه جوابی داده نشد و مسئولان این دانشگاه سطح یک و مرجع کشور در این رابطه حاضر به گفت و گو نشدند.

اینترنت اکنون در ایران پس از یک هفته خاموشی، در جاهای مختلف با اتصال به مودم های خانگی برقرار است؛ با این وجود اتصال اینترنت بر روی تلفن‌های همراه همچنان برقرار نیست و برخی دانشجویان همچنان از این بابت گلایه دارند.