وزارت‌نشینان و وسوسه‌های صندلی ریاست/ فدراسیونم آرزوست

گروه ورزشی الف،   3980906013

حضور کارمندان وزارت ورزش در راس امور و همینطور علاقمندی آنها برای نامزدی ریاست فدراسیون‌ها رو به فزونی گذاشته و مشتاق به خدمت در این حوزه‌ها هستند.

 

بعد از اجرایی شدن قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها و همینطور پایان دوره 4 ساله ریاست برخی فدراسیون‌ها، حضور کارمندان وزارت ورزش در راس امور و همین طور علاقمندی آنها برای نامزدی ریاست رو به فزونی گذاشته و وزارت نشینان مشتاق به خدمت در این حوزه هستند. روندی که با شدت و حدت بیشتری در بدنه فدراسیونها و انتخابات ریاست آنها جریان دارد.

در انتخابات اخیر والیبال، افشین داوری مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش و احمد سعادتمند مدیرکل امور استعدادیابی برای ریاست نامزد بودند. در فدراسیون همگانی، افشین ملایی مدیرکل ورزش همگانی برای ریاست فدراسیون نامزد شده است. احمد نامنی کارمند وزارت ورزش سرپرست فدراسیون تنیس است و احمد گواری نیز به عنوان سرپرست فدراسیون ورزش همگانی معرفی شده.

این ماجرا حالا به فدراسیون دوومیدانی رسیده. ثبت‌نام از نامزدهای ریاست از 21 آبان‌ ماه آغاز شد و 5 آذر به پایان رسید. نگاهی کوتاه به لیست نامزدهای ریاست دوومیدانی نشان می‌دهد وزارت نشینان همچنان در این مسیر شلتاق می‌کنند. افشین داوری و شروین اسبقیان، دو مدیرکلی هستند که برای ریاست این فدراسیون کاندیدا شده‌اند.

در این گزارش نگاهی کوتاه به فعالیت مدیران و معاونان وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی خواهیم داشت:

* احمد سعادتمند؛ خبره در فوتبال و منهای فوتبال

مدیرکل دفتر استعدادیابی وزارت ورزش، به مدت 10 ماه سرپرستی فدراسیون تنیس روی میز را برعهده داشت. وی با کناره‌گیری طالبی از ریاست فدراسیون اسکی، اواخر سال 94 سرپرستی این فدراسیون را برعهده گرفت. فعالیت‌های سعادتمند فقط محدود به فدراسیون‌ها نبود و با حکم وزیر ورزش، بهمن‌ماه سال 97 به عنوان رئیس هیات مدیرهاستقلال معرفی شد که البته بعد از مدتی استعفا کرد. او تا کنون برای اسکی و وزنه برداری نیز اقدام کرده اما هنوز توفیق خدمت به عنوان رئیس فدراسیون را نداشته است. با اعلام ثبت‌نام از نامزدهای ریاست فدراسیون والیبال، سعادتمند برای کاندیداتوری اقدام کرد و روز انتخابات کنار رفت. 

* افشین داوری؛ همه فن حریف، از ناشنوایان تا والیبال

داوری مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش به مدت 11 ماه سرپرستی فدراسیون‌ والیبال را برعهده داشت و برای ریاست نیز نامزد شد اما در زمان استعفا از سرپرستی، مخالفت وزیر ورزش باعث شد تا استعفایش را از نامزدی اعلام کند؛ هر چند نام وی در بین کاندیداهای والیبال به چشم می‌خورد. وی در زمان انتخابات در مجمع حضور پیدا نکرد. 

در لیست نامزدهای ریاست فدراسیون دوومیدانی، نام افشین داوری هم به چشم می‌خورد. وی بعد از اختلافاتی که برای ثبت‌نام در انتخابات والیبال داشت، حالا برای دوومیدانی هم کاندیدا شده و این نشان می‌دهد مدیران کل وزارت ورزش تشنه خدمت هستند. داوری علاوه بر والیبال، پیش از این مدتی نیز سرپرستی فدراسیون بوکس و دوومیدانی را بر عهده داشت. وی برای ریاست فدراسیون ناشنوایان نیز نامزد شده بود.

* محمدشروین اسبقیان، ثبت‌نام بعد از تکذیب

در آخرین روز ثبت‌نام ریاست فدراسیون دوومیدانی، محمدشروین اسبقیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی نامزد شد، موضوعی که خبرگزاری فارس در گزارشی تحت عنوان "تغییرات جدید در سئول؛ اسبقیان رفتنی می‌شود، جایگزین خادم از مجلس می‌آید" به این موضوع اشاره کرده بود اما اسبقیان با گلایه از انتشار این خبر، 3 خردادماه در مصاحبه‌ای اعلام کرد به هیچ عنوان قصد حضور در فدراسیون دوومیدانی را ندارد اما در نهایت در روز پایانی ثبت نام از کاندیداهای این فدراسیون، ثبت نام خود را انجام داد تا بعد از تکذیب مصلحتی، در نهایت رسما برای حضور در انتخابات وارد گود شود.

* افشین ملایی؛ می‌خواهم بمانم!

بعد از پایان دوران ریاست علی مجدآرا، وزارت ورزش و جوانان افشین ملایی مدیرکل ورزش همگانی را به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کرد. به نظر می رسد چند ماه سرپرستی به مذاق او خوش آمده و قصد دارد در این فدراسیون بماند. وی از 19 فروردین به عنوان سرپرست این فدراسیون معرفی شد اما با اعلام زمان ثبت‌نام انصراف داد و برای ریاست نامزد شد.

* امیررضا خادم؛ معاونت فدای ریاست نافرجام

امیر خادم سالها به عنوان معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش فعالیت داشت اما با کناره‌گیری برادرش از ریاست فدراسیون کشتی، ناگهان تصمیم گرفت جا پای رسول گذاشته و دوباره رئیس کشتی شود. امیر سودای ریاست داشت اما در نهایت نتوانست قدم در عرصه رقابت بگذارد. نام امیررضا خادم در بین تایید صلاحیت‌ها قرار نگرفت تا شانس حضور در انتخابات این فدراسیون را از دست بدهد.

* غلامرضا شعبانی‌بهار؛ به آرزویش رسید

غلامرضا شعبانی‌بهار هم مدتی را به عنوان معاونت ورزش همگانی در وزارت ورزش مشغول به کار بود اما بعد از اتمام دوره 4 ساله محمدعلی شجاعی  در تیروکمان، برای ریاست نامزد شد. شاید یکی از جنجالی‌ترین انتخابات فدراسیون‌های ورزشی مربوط به این دوره بود چرا که همه کارشناسان و اصحاب رسانه به مهندسی انتخابات در فدراسیون تیراندازی با کمان معتقد بودند و در نهایت شعبانی بهار به راحتی به عنوان رئیس انتخاب شد تا به آرزوی دیرینه خود برسد.

رفت و آمد کارمندان وزارت ورزش، معاونان و مدیران کل در فدراسیون‌های ورزشی مربوط به چند سال اخیر نیست و سالهاست وزرای ورزش بدون در نظر گرفتن سابقه و تخصص، جابه‌جایی‌هایی را در فدراسیون‌ها انجام می‌دهند که بی‌شک دود این اتفاقات به چشم ورزش و ورزشکار می‌رود. خبرگزاری فارس، در تاریخ 26 خردادماه در گزارشی تحت عنوان "ابوالمشاغل‌‌های ورزش؛ میانبر از سئول به فدراسیون/ صندلی‌بازی در وزارت ورزش!" به حضور متعدد کارمندان وزارت ورزش در فدراسیون‌ها پرداخته بود و حالا به نظر می رسد با حضور افرادی چون اسبقیان و داوری در انتخابات فدراسیون‌ها، این حضور تداوم داشته باشد.