مسکو: برنامه‌های نظامی بزرگی با ترکیه پیش رو داریم

گروه جهان الف،   3980905154

یک مقام روس با اشاره به تداوم رایزنی‌ها با ترکیه برای فروش بیشتر سامانه موشکی «اس-۴۰۰»، از همکاری‌های بزرگ نظامی بین دو طرف در آینده خبر داد.

به گزارش فارس، رئیس بخش صادرات تسلیحات روسیه گفت که مسکو امیدوار است در نیمه اول سال آینده توافقنامه‌ای را برای فروش تعداد بیشتری از سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» به ترکیه، منعقد کند.

 به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «آلکساندر میکایف» رئیس شرکت «روزو بورون اکسپورت» در مصاحبه با یک خبرگزاری روسی گفت، مسکو و آنکارا در این رابطه در حال گفت‌وگو هستند.

وی گفت: «امیدواریم در نیمه اول سال ۲۰۲۰ اسناد این قرارداد را امضا کنیم. می‌خواهم تاکید کنم که همکاری فنی و نظامی با ترکیه به عرضه اس-۴۰۰ محدود نیست و ما برنامه‌های بزرگی را پیش رو داریم.»

به نوشته رویترز، چنین اقدامی می‌تواند به روابط ترکیه و ایالات متحده آسیب بیشتری بزند. خرید سامانه اس-۴۰۰ ساخت روسیه از سوی ترکیه موجب لغو ارسال جنگنده‌های «اف-۳۵» ساخت آمریکا به ترکیه شده  و واشنگتن، آنکارا را حتی به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه این هفته گفت که مقامات ترکیه و آمریکا تا آوریل (اردیبهشت آینده) برای رفع اختلاف موجود تلاش خواهند کرد.

اردوغان گفت: «به ترامپ گفتیم که ترکیه بیش از همه کشورها با داعش مبارزه کرده و توانسته‌ایم بیش از ۴۰۰۰ تروریست داعشی را از پا در آوریم. به او گفتیم که اگر آمریکا به سیاست عدم توافق با ترکیه بر سر اف-۳۵ ادامه دهد؛ ترکیه مجبور خواهد شد تا به دنبال جایگزین‌های دیگر برای رفع نیازهای خود بگردد.» 

این در حالی است که رسانه‌های ترکیه دوشنبه اعلام کردند که جنگنده‌های «اف-۱۶» برای آزمایش سامانه اس-۴۰۰ به آنکارا پرواز می‌کنند، اما مقامات ترکیه گفتند که چنین آزمایشی صورت نگرفته است.

به نوشته رویترز، این مقام روس همچنین گفت که تلاش‌های آمریکا برای متوقف کردن سایر کشورها در خرید تجهیزات نظامی روسیه موثر نبوده است.