تاکید پمپئو و بن‌علوی بر راه‌حل سیاسی در یمن

گروه جهان الف،   3980905082

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه آمریکا و عمان طی دیداری درباره «توافق ریاض» گفت‌وگو کردند و تأکید کردند که تنها راه‌حل سیاسی می‌تواند به درگیری‌ها در یمن پایان دهد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه‌ آمریکا و «یوسف بن علوی بن عبدالله» وزیر خارجه عمان در خصوص یمن خبر داد.

روزنامه «ینی شفق» ترکیه در این خصوص گزارش کرد، وزرای خارجه دو کشور آمریکا و عمان به توافق رسیدند که «فقط راه‌حل سیاسی به درگیری‌ها در یمن پایان می‌دهد».

بنا به اعلام وزارت خارجه آمریکا، پامپئو و بن علوی بن عبدالله روز گذشته (دوشنبه) طی نشستی در خصوص درگیری‌های یمن گفت‌وگو کردند.

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بن علوی و پامپئو در خصوص توافق ماه گذشته ریاض برای تقسیم قدرت در جنوب یمن بحث‌ کردند.

اواسط آبان ماه، دولت مستعفی یمن وابسته به عربستان سعودی و شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات در ریاض به منظور پایان جنگ در جنوب توافقنامه‌‌ای موسوم به «توافق ریاض» امضا کردند. برخی یمنی‌ها در جنوب این کشور، این توافق را مقدمه‌ای برای تجزیه کشورشان توصیف کرده‌اند.

علیرغم استقبال برخی کشورها از توافق ریاض، گروههای جنوبی یمن ضمن ابراز مخالفت با این توافق، آن را مقدمه‌چینی عربستان و امارات برای تقسیم یمن توصیف کردند.

اورتگاس تصریح کرد: «وزیر خارجه (آمریکا) و عمان توافق کردند که تنها، راه‌حل سیاسی به درگیری‌ها پایان می‌بخشد و صلح، رفاه و امنیت در یمن را تضمین می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا در حالی از راه‌حل سیاسی در یمن حمایت کرده است که دولت آمریکا نقش مهمی در فاجعه انسانی ریاض در این کشور جنگ‌زده غرب آسیا از طریق فروش تسلیحات به ریاض دارد.

آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده است. 

حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

منابع مختلف آمار کشته‌ها در این جنگ را ده‌ها هزار نفر برآورد می‌کنند. سازمان‌های بشردوستانه گفته‌اند از زمان آغاز جنگ دست‌کم ۸۵۰۰۰ کودک از گرسنگی جان باخته‌اند و حدود ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.