عصائب الحق: کنار رفتن عبدالمهدی مشکلی را حل نمی‌کند

گروه جهان الف،   3980902208

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق کناره‌گیری نخست‌وزیر و برگزاری انتخابات را به ضرر این کشور دانست و گفت که بهتر است تغییرات ریشه‌ای در عراق آغاز شود.

به گزارش فارس، شیخ قیس خزعلی، دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق، مشکلات به وجود آمده در این کشور به ساختار و نظام سیاسی عراق ربط داد و گفت که این مشکلات باعث شده است که مردم در این کشور عربی «به پا خیزند».

او در گفت‌وگوی ویژه به شبکه ماهواره‌ای «دجله» شامگاه شنبه (دوم آذر) از روند اصلاحات در عراق تلویحاً انتقاد کرد و گفت:‌ «هرگونه اصلاحاتی در عراق صرفاً محدود به اشخاص است و شامل قوانین و نظام سیاسی عراق نمی‌شود».

شیخ خزعلی به تظاهرات چند ماه اخیر در عراق اشاره کرد و گفت که طرف سومی در این تظاهرات معترضان و نیروهای امنیتی را می‌کشد و باید برای شناسایی آن‌ها، تحقیقات اطلاعاتی صورت گیرد.

او از ابتکار و راه حل «برهم صالح»، رئیس‌جمهوری عراق برای انجام گفت‌وگوی ملی استقبال کرد و گفت: «گفت‌وگوی ملی تلاشی است برای تجمیع و پالایش مطالبات معترضان جهت تلاش برای تحقق آن‌ها».

کناره‌گیری عبدالمهدی به نفع عراق نیست

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق برکناری «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق را در شرایط کنونی برای حل بحران کنونی مناسب ندانست و گفت که راه حل برون‌رفت از مشکلات،‌ در تغییر قانون اساسی و قوانین است.

شیخ خزعلی با بیان اینکه دلایل واضحی بر کاهش اعتماد مردم به نظام سیاسی و گروه‌های سیاسی وجود دارد، اظهار داشت که کاهش میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی گذشته، دلیل واضحی است بر اینکه باید به فکر «درمان‌» بود.

سیاستمداران درحالت آماده باش‌اند

او گفت که دو عامل فشار در عراق یعنی فشار مردمی و فشار مرجعیت به سیاستمداران و دولت باعث شده است که همه گروه‌ها در حالت آماده باش قرار گیرند.

دبیر کل عصائب الحق عراق همچنین از معترضان خواست بر مواضع خود مُصر بوده و اجازه رفتارهای تخریبی به مخربان را ندهند.

قیس خزعلی با بیان اینکه مخالف انتخابات زودهنگام و نه استعفای نخست‌وزیر است، تأکید کرد که اگر گروه‌های سیاسی در تحقق اصلاحات به نتیجه‌ای نرسند، به نفع انحلال پارلمان و اجرای انتخابات زودهنگام رأی خواهد داد.

گروگان‌گیری شابندر در امارات صحت دارد

او اخبار منتشر شده در مورد ربوده شدن «عزت شابندر»، سیاستمدار سابق عراقی در امارات را موثق خواند و گفت که علت گروگان گرفتن او در امارات به دلیل افشاگری در مورد نقشه خارجی و پیش‌بینی تظاهرات بود (جزئیات بیشتر)؛ هنگامی که شابندر گفت: «چهار عشیره سُنی به ارزش ۳۰۰۰ هزار دلار تسلیح شده‌اند و این پول‌ها را نه آمریکا بلکه امارات پرداخت کرده است».

قیس خزعلی گفت: «امارات فکر می‌کند که این افشاگری علیه خود از طریق قطر صورت گرفته و اطلاعات را شابندر به بیرون درز داده است».

دبیرکل حزب عصائل اهل الحق گفت که در خانواده‌اش، برادر او در تظاهرات شرکت می‌کند و به صورتش ماسک می‌زند و مادرش از او و تظاهرات حمایت و در مقابل از مسئولان فاسد انتقاد می‌کند.

عراق از ابتدای ماه اکتبر شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به وجود فساد و نبود اشتغال و وضعیت نابسامان معیشتی است. این تظاهرات چند هفته به دلیل ایام اربعین حسینی متوقف شد. با این حال، از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) دوباره از سر گرفته شد.