ناتو، فضا را به حریم عملیاتی خود اضافه کرد

گروه جهان الف،   3980830099

دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف نظامی، فضا را همچون هوا، زمین، دریا و سایبری حریم عملیاتی می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری شینهوا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری در پایان نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل گفت: ما توافق کردیم که فضا را در کنار هوا، دریا، زمین و سایبری به عنوان یک حریم عملیاتی جدید بدانیم. فضا بخشی از زندگی روزمره ما در روی زمین است و می‌تواند مورد استفاده صلح آمیز قرار بگیرد اما می‌تواند برعکس هم باشد. 

ناتو که توسط آمریکا اداره می‌شود، مدتهاست این تصمیم را در سر دارد. در فوریه گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستورالعمل سیاست فضایی  را به امضا رسانده و از پنتاگون خواسته بود که قانون ایجاد نیروی فضایی آمریکا را توسعه دهد.

نزدیک به ۲۰۰۰ ماهواره در مدار زمین عملیاتی هستند که نیمی از آنها در اختیار کشورهای عضو ناتو قرار دارد.

دبیرکل ناتو این سخنان را در پاسخ به اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده است، عنوان کرد.

او با این توضیح که ماهواره‌ها می توانند مورد هک قرار گرفته و یا تسلیحاتی شوند گفت این امر منجر به اختلال در ارتباط و تاثیر بر سرویس‌های دیگر و دیگر عرصه‌ها خواهد شد. به علاوه فضا برای بازدارندگی و دفاع ناتو مهم است مثل توان ائتلاف در رهگیری موشک‌های پرتابی و جمع آوری اطلاعات.

استولتنبرگ تاکید کرد که ناتو یک ائتلاف دفاعی باقی می‌ماند و قصد تسلیحاتی کردن فضا را ندارد و براساس قوانین بین‌المللی حرکت خواهد کرد.

او افزود: تبدیل فضا به یک عرصه عملیاتی به ما در تضمین اینکه تمامی زمینه‌ها برای موفقیت ماموریت ما مورد نظر قرار گرفته، کمک می‌کند. در حالیکه زمین و دریا عرصه قدیمی عملیاتی ما هستند فضای سایبری نیز در ژوئیه ۲۰۱۶ به عنوان همین عرصه درنظر گرفته شد

استولتنبرگ چند روز پیش گفته بود که ناتو قصد استقرار سلاح در فضا را ندارد.
کی بیلی هاچیسون، نماینده دائم آمریکا در ناتو گفت که که فضا نقش بزرگی در ارتباطات بازی می‌کند.