توکلی: راه اعتراض مسالمت‌آمیز را باز کنید/ اگر مقدمات موردنظر رئیسی درباره طرح بنزین اجرا می‌شد شاهد حوادث اخیر نبودیم/ افروغ: اتفاقات دولت هاشمی در حال تکرار است

گروه سیاسی الف،   3980828130 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

توکلی: راه اعتراض مسالمت‌آمیز را باز کنید/ اگر مقدمات موردنظر رئیسی درباره طرح بنزین اجرا می‌شد شاهد حوادث اخیر نبودیم/ افروغ: اتفاقات دولت هاشمی در حال تکرار است

عطریانفر: مسئولان کاری کنند که مردم به آنها اعتماد کنند

«اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد تأکید بر این نکته است که مردم و حتی آنها که اعتراض دارند و اعتراض خود را به صورت مدنی و کم هزینه دنبال می‌کنند، صف خود را از اغتشاشگران جدا کنند. جدای از این اما  مسئولان اجرایی و متولیان اقتصاد کشور و تضمین‎کنندگان امنیت حریم زندگی می‌توانند نقش اصلی را در بازگرداندن آرامش به کشور بازی کنند....

بیش از آنکه ما توقع داشته باشیم و بگوییم که ای مردم! صف خود را از اغتشاشگران جدا کنید- که حتماً هم این کار را خواهند کرد- بیشتر باید توصیه کنیم که مسئولان محترم و کسانی که در زندگی مردم و اقتصاد کشور مسئولیت و مأموریتی دارند، کاری کنند که مردم به آنان باور داشته و به گفته‌های آنان اعتماد کنند. مسئولان باید کاری کنند تا تدابیری که صورت می‎دهند و آنچه در عالم بیان مطرح می‌کنند، در عالم واقع هم اتفاق بیفتد.

اگر این اعتماد حاصل شود، طبیعی است که مردم هم بر همین اساس زودتر و با اراده بیشتری مرزبندی خود را از اغتشاشگران تعریف کرده و به تبع آن فرصتی هم برای نیروهای امنیتی فراهم می‏‌شود که با اخلالگران برخورد کنند. گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از گستردگی تخریب‌ها بتدریج نشان خواهد داد که خواسته اصلی مردم و حتی معترضان بروز چنین اتفاقاتی نبوده و چه بسا در این میان خواسته اصلی آنها هم گم شده یا توسط اغتشاشگران سمت و سویی دیگر پیدا کرده است. یعنی همان خواسته یا اعتراضی که برخی بحق و بر اساس قانون داشتند، حالا توسط عده‌‌ای دیگر به گروگان گرفته شده است.»

بیشتر بخوانید: نظر عطریانفر درباره اعتراضات به گرانی بنزین

***

افروغ: اتفاقات دولت هاشمی در حال تکرار است

عماد افروغ، جامعه‌شناس به فرهیختگان گفت: «مقدم بر هر چیز بحث نحوه اجرای این تصمیم تازه است. چرا چنین موضوعی غیرمترقبه و در روز عید اعلام می‌شود؟ در حالی که هیچ‌بحث مقدماتی‌ای در این مورد صورت نگرفته و هیچ‌اقناع عمومی‌ای از طریق گفت‌وگوهای کارشناسانه اتفاق نیفتاد. حتی مجلس شورای اسلامی در جریان این تصمیم قرار نگرفته بود. به نظر من اینها باید سوالات اصلی باشد. ضمن اینکه این سوالات را باید در بستر شرایطی که این تصمیم گرفته‌شده مطرح کرد. شرایط جامعه قبل از این تصمیم چه شرایطی بود و آیا این تصمیم شرایط را بهبود می‌بخشد؟

قبل از اعمال این تصمیم ما در شرایطی قرار داشتیم که اکثر پیمایش‌های ملی بیانگر مشکلات اقتصادی مردم بود و وضع معیشتی به دلیل اعمال تحریم‌ها شرایط سختی داشت. بعد از اتفاقات دی ماه 96 هم درصد قابل‌توجهی از مردم مشکلات را اقتصادی می‌دانند. بنابراین در شرایطی که تمام پیمایش‌ها و نظرات و تحلیل‌ها حکایت از سختی معاش و مشکلات اقتصادی دارد، اجرای یک‌باره، غیرمترقبه و بدون اقناع یک طرح بدون بحث‌های کارشناسی و بدون آنکه مردم در جریان باشند، باری بر بار مردم اضافه می‌کند.

به‌خصوص آنکه برخلاف ادعای مسئولان دولتی، ظواهر امر طی چند روز گذشته حاکی از گرانی برخی اقلام است. بر این اساس، سوال بعدی این است آیا واقعا پولی که قرار است داده شود و هنوز داده نشده، تناسبی با این افزایش قیمت‌ها دارد؟ آیا مساله اصلی اقتصادی ما که شکاف درآمدی و امحای نابرابری اجتماعی به‌طور نسبی بود، با افزایش قیمت و توزیع درآمد ناشی از آن میان اقشار جامعه ترمیم می‌شود؟ به نظر من اینها سوالات اصلی است. همچنین این سوالات ما را به سوال دیگری هدایت می‌کند؛ در شرایطی که با دشمنی روبه‌رو هستیم که می‌خواهد از هر فرصتی برای نابودی جامعه و نظام ما استفاده کند، آیا نباید از هرگونه ناآرامی داخلی جلوگیری کنیم؟

معلوم است که در چنین وضعی باید نشاط داخلی داشته باشیم و آرامش داخلی را حفظ کنیم. به تعبیر برخی این یک جراحی است، اما این چه جراحی‌ای است که در آن بیماری مشخص نیست و بیمار هم معلوم نیست و روش درمان هم ایراد دارد؟ من احساس می‌کنم این نحوه عملکرد مبتنی‌بر به‌کارگیری اقناع و نفوذ نیست. اساسا مورد انتظار نیست که دولت چنین تصمیمی را شبانه بگیرد و تعجب همگان را برانگیزد. طوری که نه نماینده مجلس در جریان آن است و نه کارشناسان از آن خبر دارند. قوه قضائیه هم اعلام کرده که ابتدا باید مردم را قانع می‌کردند.»

افروغ درباره تصمیمات اقتصادی دولت روحانی گفت: «در سطح کلان می‌توانم این‌گونه بیان کنم که تصمیمات اقتصادی این دولت خیلی شبیه تصمیمات اقتصادی دولت بعد از جنگ [دولت هاشمی‌رفسنجانی] است و تصادفا این تصمیمات را همان افراد می‌گیرند که امروز دیگر سنی از آنها گذشته است. همان‌طور که سیاست‌های آن دولت منجر به برخی تنش‌های شهری شد، انتظار می‌رفت که سیاست‌های این دولت نیز چالش‌هایی را به وجود آورد. همان‌طور که حوادث دی ماه 96 نتیجه سیاست‌های دولت بود، اعتراضات چند روز اخیر هم ناشی از نحوه عملکرد دولت است.

برخی اعتراضات که طی یکی دو سال اخیر در کشور پیدا شده در طول 40 سال انقلاب کمتر دیده شده است. البته که حساب اعتراض مردم از اشرار و فرصت‌طلبان جداست. همان‌طور که اشاره کردم به‌رغم زنگ خطرها و هشدارهایی که پیمایش‌های مختلف به صدا درآوردند و تحلیلگران مختلف تذکر دادند و فریاد زدند که شکاف درآمدی را باید ترمیم کرد و راه‌حل به دست آورد، اما دولت هیچ‌توجهی به این هشدارها نکرد و در نتیجه سیاست‌های دولت اتفاقات اخیر رخ داد. تا جایی که من شنیدم و پرسیدم و باید هم منتظر باشم تا اطلاعات دقیق‌تری به دست من برسد، نارضایتی بیشتر در میان محرومان و طبقات پایین دست بود، اما فعلا من بیش از این موضوع را باز نمی‌کنم.

به هر حال این حکایت از آن دارد که بار اقتصادی بر دوش دولت سنگین است. دولت فعلی که علیه دولت قبلی شعار می‌دهد و می‌گوید آن دولت پوپولیستی بوده و من باید از سیاست‌های پوپولیستی به دور باشم، اکنون اقدامات خودش بوی پوپولیسم می‌دهد. وعده واریز یارانه‌ها احتمالا برخی مردم را خوشحال می‌کند و صرف این موضوع که قرار است علاوه‌بر یارانه‌های قبلی مبلغ جدیدی نیز واریز شود به خودی خود مردم‌پسند است، ‌بنابراین این طرف قضیه را هم باید دید. این که فلسفه یارانه چیست، بحث دیگری است که به نظر من یارانه باید از روز اول به شکل دیگری دنبال می‌شد و فلسفه وجودی آن چیز دیگری بود، اما دولتی که نقاد آن نحوه مدیریت بود، نه‌تنها آن راه و مسیر را عوض نکرد بلکه آن را تقویت هم کرد.

ضمن اینکه تا چند‌وقت پیش دولتی‌ها می‌گفتند می‌خواهیم عده‌ای از یارانه‌بگیران را از لیست حذف کنیم، اما یکباره آمدند و گفتند که می‌خواهیم یارانه جدید بدهیم و 60 میلیون نفر را مشمول این طرح کردند. اینها حکایت از آن دارد که دولت نگرش منظومه‌ای ندارد. ما یک رفتار منظومه‌ای و منسجم از دولت نمی‌بینیم و حتی در سطح نهادهای رسمی خود انسجام نداریم. ما دو انسجام داریم که یکی سیستمی و دیگری اجتماعی است. در حال حاضر حداقل دیالکتیک میان انسجام سیستمی و انسجام اجتماعی نیست. انتظار این است که دولت حداقل در سطح سیستم خود انسجام داشته باشد اما متاسفانه اقدامات آنها حکایت از کمترین انسجام دارد.»

بیشتر بخوانید: دولت حداقل در سطح سیستم خود انسجام داشته باشد

***

توکلی: راه اعتراض مسالمت‌آمیز را باز کنید

احمد توکلی می‌گوید: اگر ما می‌خواهیم به مردم بگوییم رفتار مخرب انجام ندهید، باید راه‌های مسالمت‌آمیز اعتراض را برای آنان تسهیل کنیم. اگر اعتراض سازنده مرسوم نباشد، مردم به سمت اعتراض مخرب کشیده می‌شوند و حق نیست که به همه مردم گفته شود جزو اشرار هستید. 

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایرناپلاس می‌گوید: رهبری قبلا گفته بودند که مردم وقتی به جلوی مجلس شورای اسلامی می‌آیند یعنی حرفی برای گفتن دارند؛ اما فضای غیرصحیحی در چند سال اخیر درست شده و چند بار هم تکرار شده است که می‌گویند مردم باید برای تجمع، مراحل قانونی را طی کنند.

توکلی ادامه می‌دهد: وزارت کشور فقط یک گروه که به آن اجازه تجمع داده است را به ما بگوید. بعضی از مردم حزب نیستند، اما هم‌هدف می‌شوند و می‌خواهند اجازه بگیرند، اما گرفتن مجوز به ضابطه احتیاج دارد. بنابراین به نظر من، باید از وزارت کشور پرسید که وقتی می گویند اعتراض مخرب نباشد، چرا راه های دیگر اعتراض را که سازنده باشد، باز نمی‌کند؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان می‌کند: درحال حاضر می توان همه اعتراضات فعلی را غیرقانونی تلقی کرد، درحالی که مردم وقتی ضابطه ندارند تا مجوز بگیرند، چه کنند؟ پیشنهاد من این است که دولت به عنوان مجری قانون اساسی، براساس اصل ۱۳۸، آیین‌نامه نحوه تشکیل اجتماعات را آماده کند و به مردم اجازه بدهد تا این تعامل دو طرفه باشد و مردم بتوانند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.

بیشتر بخوانید: احمد توکلی: اگر اعتراض سازنده ممکن نباشد، مردم به سمت اعتراض مخرب کشیده می‌شوند

***

حمایت رهبری از تصمیم سران قوا شجاعانه بود

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی نوشت: «مقام معظم رهبری با قبول مسئولیت، تصمیم سران قوا و اجرای ناشیانه دولت را تأیید کردند بدون اینکه بخواهند در کیفیت و نحوه اجرای این تصمیم دخالت کنند. انتخاب این مسیر شجاعانه در مقطع کنونی یکی از بزنگاه‌های مهم در تاریخ مدیریت جمهوری اسلامی است و بیانگر نقش بی بدیل رهبری در نظام است. همچنانکه اعتراضات چند ماهه اخیر در کشورهای منطقه، بدلیل فقدان این عنصر مهم در حاکمیت، با بن بست‌های متعددی مواجه شد. اگرچه در کشور عراق هم بالاخره با حضور و نقش مرجعیت تاحدود زیادی بحران‌ها کاهش یافت.

صدالبته، اگر اغتشاشات کنونی هم پایان یابد، هزینه زیادی از سوی حاکمیت برای این تصمیم پرداخت شد. پایان اعتراضات مبنای پاک شدن صورت مسئله نیست. عدم همراهی افکار عمومی و اقناع آنان انباشته شده و ممکن است در مقطع دیگری نمایان شود. نگرانی مجلس در کمرنگ شدن نقش آنان در تصمیمات کشور نیز قابل تأمل است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.»

بیشتر بخوانید:ناصر ایمانی: حمایت رهبری از تصمیم سران قوا؛ بزنگاهی مهم در تاریخ مدیریت نظام است

***

اگر مقدمات موردنظر رئیسی درباره طرح بنزین اجرا می‌شد شاهد حوادث اخیر نبودیم 

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شنیده شده رییس قوه قضاییه ابتدا با مصوبه سران قوا مخالفت کرد و پس از بیانات مقام معظم رهبری، بیانیه‌ای صادر کرد، در این زمینه توضیح دهید؟ گفت: در این رابطه اطلاع رسانی درستی نشد و موضع رئیس قوه قضاییه همان بیانیه منتشر شده است. اصل موضوع به تصویب سران سه قوه می رسد و رئیس قوه قضاییه با موافقت اصل مصوبه معتقد بود که روند اجرا نیاز به مقدماتی دارد. اصلاح قیمت در ادوار مختلف انجام شده و با این میزان تنش همراه نبوده است و دلیل آن هم اجرای برخی مقدمات بود. اصل مصوبه مورد تایید سران قوا بوده اما جزییات مربوط به آن برای وقت دیگری بماند.

اسماعیلی درباره بحث نظارت بر افزایش قیمت‌ها گفت: این موضوع از وظایف دولت است و تعزیرات و ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان موظف به کنترل قیمت‌ها هستند. مطالبه دستگاه قضا از دولت این است که وظیفه خود را به درستی انجام دهند. کنترل بازار دست ما نیست اما اعلام می کنیم کسانی که در کنترل بازار کوتاهی کنند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

اسماعیلی همچنین با اشاره به حوادث اخیر گفت: سیاست‌ قوه قضاییه در حوادث اخیر و رویکرد ما تلاش در جهت تامین امنیت عمومی مردم و تلاش بی وقفه در جهت حفظ منافع شهروندان و تلاش برای مقابله با خشونت و غارت بیت المال است و در یک کلمه در مسیر احقاق حق و اجرای عدالت تلاش می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اسماعیلی: کسانی که برای شبکه‌های خارجی فیلم می‌گرفتند دستگیر شدند/ آخرین خبر از پرونده زم، حسن رعیت و دانیال‌زاده

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۸۴۵۹۷۲۰:۳۹:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
نمیدونم چرا اینترنتو قطع کردید!!! کم کم زندگی پنج میلیون جوان با این کار مختل شد
ناشناس۱۱۸۷۰۸۶۱۴:۰۹:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
سال ۷۳با الان خیلی فرق میکرد
ناشناس۱۱۸۴۶۰۲۲۰:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۸
با آقای افروغ موافقم در دولت حجت الاسلام هاشمی هم قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و ناآرامی هایی در شهرهای قزوین و مشهد و چهاردانگه رخ داد و عده ای از مردم کشته و مجروح شدند و حالا همان اتفاقات در حال تکرار است.
ناشناس۱۱۸۴۶۰۸۲۰:۴۳:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۲۸
دولت برای جبران کسری بودجه خود به افزایش نرخ سوخت و افزایش مالیات ها روی آورده است و به مردم فشار مضاعف وارد می نماید.
ناشناس۱۱۸۴۶۱۴۲۰:۴۵:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۸
آره شما درست میگی؛ اگه رئیسی، رئیس جمهور می‌شد الان اینجا سوئیس بود !!!!!!
ناشناس۱۱۸۶۰۸۳۱۱:۱۰:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
به گفته خود اصلاح طلبان اگر رئیسی می آمد نرخ دلار حداکثر 5 هزار تومان می شد.
ناشناس۱۱۹۱۰۲۴۱۳:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۳۰
اگر رئیسی مخالف این مدل بود چرا امضا کرد ؟
ناشناس۱۱۸۶۰۹۵۱۱:۱۲:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
نه خوب شد که نشد وگرنه دلار 5000 تومان میشد..
ناشناس۱۱۸۷۶۳۷۱۵:۴۷:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۹
وقتی رای ها بر اساس کینه ها و عناد ها ریخته بشه نتیجه ای جز بدبختی و فلاکت نداره . و بدتر اینکه امثال این حقیر نیز باید به پای حماقت هموطنان بسوزیم .
ناشناس۱۱۸۴۶۱۸۲۰:۴۷:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۸
مسئولان دولت در 2 سال گذشته اثبات کردند که هیچ نظارتی بر بازار و قیمت ها ندارند و همین باعث بی اعتمادی مردم به آنها شده است.
ناشناس۱۱۸۴۶۲۵۲۰:۵۰:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۸
اصلاح طلبان و کارگزارانی ها توان اداره امور جاری کشور را ندارند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۱۸۴۶۲۸۲۰:۵۲:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۸
اگر درباره برجام هم چنین مسئولیت پذیری انجام میشد الان وضع به اینجا نمیکشید
ناشناس۱۱۸۶۰۹۱۱۱:۱۲:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۹
دلار 12 هزار تومانی و گوشت 120 هزار تومانی و برنج 25 هزار تومانی و بنزین 3000 تومانی همه از برکات برجام است !
ناشناس۱۱۸۴۶۳۰۲۰:۵۳:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۲۸
افرادی که مقدمات اجرای طرح سهمیه بندی بنزین را فراهم نکردند و به مردم اطلاع رسانی نکردند و باعث ایجاد شوک روانی و هرج و مرج در جامعه شدند باید محاکمه و مجازات بشوند.
بنده خدا۱۱۸۴۶۶۳۲۱:۰۸:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۲۸
با سلام گرانی کالاهای ضروری مردم در سه یا چهار ماه اخیر دو برابر شده، برای درستی حرفهایم ازمغازه داران بپرسید. مثال ماکارانی مانا از 2300 به بیشتر از 5000 تومان رسید، لطفا چک کنید. اگر ذره ای تدبیر و فکر بود، این همه برای ملت هزینه بر نمیداشت.
ناشناس۱۱۸۴۶۹۳۲۱:۱۹:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۲۸
خوبه که دیروز گفتن امروز فردا اینترنت راه می افته... فرداشون هم تموم شد... مرسی واقعا ....
ناشناس۱۱۸۴۷۷۷۲۱:۵۳:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۸
اینترنت رو وصل کنید
مهدی۱۱۸۴۸۰۲۲۱:۵۹:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۸
۱.آقای توکلی حرف دلم را زده است. ۲.چرا بدون هیچ سابقه قبلی، سران قوا وارد بحث تعیین قیمت بنزین شدند و به مجلس بی توجهی شد؟! مگر مجلس در راس امور نیست؟
رضا۱۱۹۲۸۹۹۰۰:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۱
مجلس مثل اصحاب کهف خوابیده
ناشناس۱۱۸۴۹۹۳۲۳:۱۰:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۸
راه اعتراض چیه بنده خدا اینترنتم بستن ینی نه کار کاسبی مهمه براشون نه علم مهمه براشونن
ناشناس۱۱۸۵۱۰۰۲۳:۴۲:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲۸
لطفا از مسئولین بپرسید چگونه به شبکه ملی اطلاعات و جستجو گرهای داخلی اینترنت دسترسی پیدا کنیم.
ناشناس۱۱۸۵۱۱۲۲۳:۴۶:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۸
اگر مقدمات موردنظر رئیسی درباره طرح بنزین اجرا می‌شد شاهد حوادث اخیر نبودیم!!!!!! چرا اقای رئیسی اجرای طرح بنزین روحانی را قبول نداشت چرا انرا امضا کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۸۵۱۱۳۲۳:۴۷:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۲۸
خوشا به حال همه عزیزانی که از ایران مهاجرت کردند...
ناشناس۱۱۸۵۱۲۵۲۳:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۲۸
این را همه می‌گویند که بستن خیابان‌ها، سنگرسازی، آتش‌زدن بانک‌ها و... کار مردم عادی نیست. این آشوبگران افرادی آموزش‌دیده‌اند، مردم باید در شناسایی این افراد به مأمورین نیروی انتظامی کمک کنند.
ناشناس۱۱۸۵۱۴۵۰۰:۰۷:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
قبل از اين كه معترضين صف خود را از اشوب گران جدا كنند برخی مسئولين بايد صف خود را از دزدان و غارتگران بيت المال جدا كنند.
ناشناس۱۱۸۵۱۶۳۰۰:۱۴:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۲۹
به نظر میرسد در زمان و نحوه افزایش قیمت بنزین تعمدی شیطنت آمیز در گار بوده وگرنه حتی من هم میداند شب عید باید عیدی داد
ناشناس۱۱۸۵۳۸۹۰۳:۴۳:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۹
راه اعتراض به چی رو باز کنن آقای توکلی؟ کشور تحریمه و سیاستهای ریاضتی اجتناب ناپذیره! همه اینا رو میدونی و موج سواری میکنی؟
ناشناس۱۱۸۵۴۷۷۰۷:۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۹
آبروی رفته رو چطوری میخواهید برگردونید
ناشناس۱۱۸۵۵۴۳۰۸:۰۴:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۲۹
لطفا بیخودی اینقدر برای آقای رئیسی تبلیغ نکنید !
علی۱۱۸۵۵۴۴۰۸:۰۴:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۲۹
خسته نباشید بعد از چهل سال تازه یادتون اومده که معترضین یه حقی هم دارن و تو قانون اساسی چنین حقی هم برای ملت ایجاد شده بود !!!!
ناشناس۱۱۸۵۶۷۲۰۸:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
سوال بنیادی‌تر از گفته دکتر توکلی این است که آیا تجمع و اعتراض اصولا تا به حال نتیجه و فایده‌ای هم داشته؟ من که به یاد ندارم اعتراضات مردم به نتیجه مطلوب آنها منتج شده باشد.
ابوالفضل۱۱۸۵۷۳۹۰۹:۱۵:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
آقای توکلی از شما بعیده با این همه سابقه نمایندگی مجلس و ... راه اعتراض اینه که از قبلش باید شب انتخابات ،رای دهنده چشمش رو باز کنه لیست تلگرامی رای نده!
ناشناس۱۱۸۵۷۶۲۰۹:۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۲۹
کلا دولت مسوول همه چیز نشون داده میشه ولی بچه 10 ساله هم میدونه که اینطور نیست
ناشناس۱۱۸۶۱۰۴۱۱:۱۵:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۹
عمده مشکلات بدلیل سوء مدیریت دولت است ولاغیر.
علی۱۱۸۶۳۳۲۱۲:۰۶:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۲۹
دیگه دفاع از بی‌عرضه‌گی‌های دولت هم حدی داره به خدا! قبلا از این دفاع‌های الکی ناراحت می‌شدم اما الان به قدری ناتوانی دولت واضحه که این جور دفاع‌ها تبدیل به طنز شده!
ناشناس۱۱۸۶۵۸۵۱۲:۴۸:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
مظلوم نمایی هم بلد نیستید!!!
ناشناس۱۱۹۰۱۲۶۰۹:۵۴:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۳۰
هموطن 9:22مایل هستین سکه ویه دسته گل وتشویقی بفرستیم پاستور
ناشناس۱۱۸۵۷۹۷۰۹:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۹
مردم به دولت و دولتمردان اعتماد ندارند و البته این احساس دو طرفه است و نشانه آن دزدکی و ساعت 12 شب قیمت بنزین 3 برابر شد
ناشناس۱۱۸۵۸۲۹۰۹:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۲۹
نوبخت دولت هاشمی را هم با تفکرات نابلدش دچار مشکل کرد و از اول دور دوم دولت هر چه گفتیم نوبخت اقتصاد را از هم می پاشد کسی وقعی نگذاشت . حال بفرمایید.
ناشناس۱۱۸۵۸۳۲۰۹:۴۱:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۹
آره تو راست میگی
ناشناس۱۱۸۵۸۵۰۰۹:۴۴:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۲۹
چرا اقای رییسی بر نظر خود اصرار نکردند حداقل ایشان مجلس را میتوانست در جریان بگذارد
ناشناس۱۱۸۶۵۹۷۱۲:۵۰:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۹
چون همین جماعت بی منطق میومدن میگفتن رییس قوه قضائیه در کار دولت دخالت میکنه و نمیذاره برنامه های دولت اجرا بشه بس که سابقه تون خرابه
ناشناس۱۱۸۹۳۸۸۰۰:۴۸:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۳۰
مگه بازی منچ هس
ناشناس۱۱۸۵۹۵۲۱۰:۱۹:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۲۹
ما نفهمیدیم توی این مملکت قوه قضاییه کارش چیه دقیقا؟ بنزین کجا قوه قضاییه کجا؟! هیچ چیزی سرجاش نیست.
ناشناس۱۱۸۶۰۶۸۱۱:۰۵:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۹
اگه چیزی نشده اینترنت رو وصل کنید
ناشناس۱۱۸۶۳۰۱۱۲:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۹
وعده انتخاباتی جدید هم میشه وصل کردن اینترنت.
ناشناس۱۱۸۶۳۸۱۱۲:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۲۹
۱.آقای توکلی حرف دلم را زده است. ۲.چرا بدون هیچ سابقه قبلی، سران قوا وارد بحث تعیین قیمت بنزین شدند و به مجلس بی توجهی شد؟! مگر مجلس در راس امور نیست؟
ناشناس۱۱۸۶۴۴۱۱۲:۲۴:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۹
اژانس پیک موتوری که ما برای غذای بیرون استفاده میکردیم الان قیمتش رو هزار تا دو هزار تومان نسبت به پجشنبه هفته پیش بالا برده . خوب من که نمیتونم باز قیمت پیک رو بالا ببرم. تازه این نمونه کوچک قضیه هستش به قول معروف سر کوه یخ هستش
ناشناس۱۱۸۶۴۸۳۱۲:۳۱:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۹
آقای توکلی انسان با وجدانی است. کاش دیگر مسئولین هم ذره ای وجدان داشتند.
بی نام۱۱۸۶۶۵۴۱۳:۰۱:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۲۹
چرا کسی با تصمیمات ناشیانه وزیر نفت برخورد نمی کند ؟ زندگی و آرامش و سرنوشت مردم بازیچه دست برخی مسوولین شده .
ناشناس۱۱۸۶۸۰۴۱۳:۲۴:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۲۹
جناب توکلی. جلسه سران قوا این را تصویب کرد پس هر سه به یک اندازه مقصرند چون مصوبات این جلسه با رای هر سه نفر تصویب می شود . اگر رییسی مخالف بود حق وتو داشت پس او را تطهیر نکنید .
ناشناس۱۱۸۶۹۰۵۱۳:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۲۹
آقای توکلی کدوم راه؟ اگر واقعا واسه مردم ارزش قائل بودن مجوز میدادن که سوء استفاده هم نشه اما اینها فقط دوست دارن بگن ما سالمترین بهترین و...هستیم
دلارام۱۱۹۰۱۱۱۰۹:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۳۰
یه وقتی یکی میخاد کشور اروم باشه تدبیر میکنه .اما یه وقت هست یکی دنبال اجازه مذاکره است بلده چه جوری مملکتو به هم بریزه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین